خواص لبنیات برای سلامتی انسان

به گزارش بابا آب داد، شناخت خواص لبنیات بسیار مهم و مورد تاکید می باشد. حفظ سلامتی و تندرستی ما در دنیای امروز بستگی زیادی در مصرف صحیح انواع لبنیات دارد.

خواص لبنیات برای سلامتی انسان لبنیات به شیر و سایر فراورده های فرعی گفته می شود که از شیر به دست آمده از حیوانات تهیه می شود. انواعی از فراورده های شیر شامل ماست، کره، پنیر، دوغ، کشک، خامه، سرشیر و ... است که هرکدام دارای خواص و طعم های متفاوتی هستند.

خواص لبنیات برای بدن انسانلبنیات فواید زیاد و متنوعی برای بدن انسان دارد. عمده ترین دلیلی که همیشه برای مصرف شیر و لبنیات ذکر می شود تامین کلسیم مورد نیاز برای بدن است اما این تنها خاصیت لبنیات نیست چرا که می تواند منبعی برای تامین ویتامین دی، فسفر و سایر منابع معدنی و ویتامینی هم باشد.

مصرف لبنیات باعث سلامت استخوان ها، جلوگیری از پوکی استخوان، حفظ سلامت دندان ها، مقاومت بدن در برابر آسیب ها و ضربه پذیری، افزایش انعطاف پذیری، افزایش هوش و ... است. در نتیجه توصیه می شود که تمامی افراد خصوصا بچه ها و نوجوانان و افراد سالمند حتما استفاده از انواع لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا بتوانند از خواص لبنیات برای بدن انسان و مزایای آن بر روی سلامتی شان بهره مند شود.

تاثیر مصرف شیر و لبنیات بر سلامتی

پیشگیری از پوکی استخوانبرای اینکه توده استخوانی بدن دچار تخلخل نشود و ساخت بافت استخوانی نو که به صورت طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد، ادامه پیدا کند، باید عوامل متعددی در نظر گرفته شود. یکی از مهم ترین موارد آن تامین کلسیم کافی برای بدن است. لبنیات و شیر یکی از اصلی ترین منابع طبیعی و خوراکی قابل استفاده بدین منظور است.

کاهش احتمال ابتلا به سرطانشواهد محکمی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیر می تواند از بروز سرطان روده بزرگ و سینه در زنان جلوگیری کند. همچنین مطالعات بر روی حدود پنجاه هزار مرد در سوئد نشان داده است که در مردانی که روزانه 1.5 لیوان شیر یا بیشتر مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان تا سی و پنج درصد کمتر از کسانی است که کمتر از دو لیوان در هفته شیر مصرف می کردند. یک مطالعه دیگر در نروژ نیز نشان داده است که افرادی که از کودکی تا بزرگسالی مصرف شیر را ادامه می دهند کمتر در معرض خطر سرطان سینه هستند.

کلسیم و چربی طبیعی موجود در لبنیات که تحت عنوان اسید لینولئیک کنجوکه (CLA) شناخته می شود، جزو ترکیبات اصلی محافظت کننده در مقابل سرطان روده بزرگ است. بر اساس یک گزارش از مرکز تحقیقات سرطان امریکا، رابطه معکوسی بین مصرف کلسیم و ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد. عامل دیگر جلوگیری از سرطان وجود ویتامین D در شیر است که در تنظیم رشد سلولی و جلوگیری از سرطان نقش دارد. این مسئله به خصوص در افرادی که در شرایط اقلیمی با تابش نور کم زندگی می کنند بسیار حائز اهمیت است.

یک مطالعه دیگر بر روی زنان سوئدی نشان داده است که کسانی که اندازه کلسیم مصرفی آن ها حدود یک گرم است حدود 30 درصد کمتر از کسانی که نصف این اندازه کلسیم را در رژیم غذایی خود دارند به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. می توان بیان داشت که مصرف روزانه سه لیوان شیر می تواند در کنار سایر مواد غذایی اندازه کلسیم کافی را به بدن برساند. اگر شیر به اندازه کافی در دسترس نبوده یا مصرف نشود، برای بهره بردن از خواص لبنیات برای بدن انسان، می توان در کنار شیر از سایر لبنیات نظیر پنیر و ماست نیز استفاده کرد. 1

ویتامین Dویتامین D یک ویتامین مهم و حیاتی است اما بسکمک از ما این ویتامین را به حد کافی دریافت نمی کنیم. بدن ما زمانی ویتامین D دریافت می کند که نور خورشید به اندازه کافی به ما بتابد. اما برای افرادی که غالبا در منزل هستند یا در مناطقی ساکنند که نور خورشید به اندازه کافی وجود ندارد، دریافت اندازه کافی نور خورشید و در نتیجه ویتامین D امکان پذیر نیست.

کاهش فشار خوندر گذشته برخی افراد بر این عقیده بودند که کلسیم، عامل ایجاد فشار خون بالاست. اما محققان اسپانیایی دریافتند که کلسیم موجود در لبنیات کم چرب با خطر ابتلا به فشار خون پایین مرتبط است. بنابراین محققان پیشنهاد می کنند که بهتر است در مورد پروتئین موجود در لبنیات کم چرب اقداماتی انجام شود، چرا که عملکرد این نوع پروتئین ها در بدن، مشابه عملکرد داروهای کاهش دهنده فشار خون است. 2

کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2لبنیات پرچرب فوایدی برای بهبود سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم بدن شما دارد.

با وجود کالری زیاد، مصرف لبنیات پرچرب می تواند تا حدود زیادی باعث کم شدن خطر چاقی در افراد بشود.

با بررسی انجام شده بر روی تعداد 16 مطالعه و تحقیق که در همین زمینه انجام شده است، بیشتر آن ها وجود ارتباطی بین مصرف لبنیات پر چرب را در کم تر شدن احتمال مبتلا شدن افراد به چاقی نشان می دهند ولی هیچ کدام از آن ها نشانی از اینکه مصرف لبنیات کم چربی موجب کم شدن چاقی در افراد می شود را نشان نداده اند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چربی لبنیات می تواند خطر مبتلا شدن افراد را به دیابت تا حدودی کم تر کند.

در یک مطالعه تجربی، افرادی که بیشتر لبنیات پر چرب مصرف کرده اند، دارای چربی شکمی کم تر، التهاب های مضر کم تر، تری گلیسیرید کمتر هستند و همچنین حساسیت به انسولین در آن ها بهبود پیدا می کند و خطر مبتلا شدن این افراد به دیابت نوع دو را در حدود 62٪ کمتر شده است. چندین مطالعه و تحقیق دیگر انجام شده در این زمینه نشان داده اند که مصرف لبنیات پر چربی می تواند تا حدودی باعث کم تر شدن خطر مبتلا شدن به دیابت در افراد بشود، اگرچه تعدادی از مطالعه ها هیچ نشانه ای این مورد پیدا نکردند.

تأثیر بیماری قلبیاین نوع تفکر در بین افراد جوامع امروزی بسیار متداول و رایج است که تصور می شود مصرف لبنیات باید خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی را تا حدودی افزایش دهد زیرا دارای اندازه زیادی چربی اشباع است.

با این حال، دانشمندان دربارهٔ نقش چربی های موجود در لبنیات را در ایجاد بیماری های قلبی تا حدود زیادی تردید دارند.

حتی بسکمک از این محققان و دانشمندان ادعا می کنند که (حداقل در بیشتر افراد) مصرف چربی اشباع نمی تواند باعث بوجود آمدن بیماری های قلبی در افراد بشود. اثرات لبنیات بر روی خطر مبتلا شدن یا بدتر شدن بیماری های قلبی هم می تواند احتمالاً بسته به نوع پرورش و تغذیه گاوها در بین کشورها مختلف تا حدودی متفاوت باشد.

نتایج به دست آمده از یک مطالعه بزرگ که در همین زمینه در ایالات متحده انجام شده است نشان داد که مصرف چربی موجود در لبنیات می تواند تا حدودی باعث افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی در افراد شود.

با این حال، بسکمک از مطالعه ها و تحقیق های دیگری که در این زمینه انجام شده است نشان می دهند که لبنیات پرچرب، هم در بیماری قلبی و هم در سکته مغزی تأثیرات مثبتی در سلامت افراد داشته است.

در یک بررسی که بر روی 10 مطالعه انجام شده در همین زمینه انجام گرفته است (که بیشتر آن ها از لبنیات پرچرب استفاده می کردند) نشان داده شد که مصرف شیر می تواند تا حدودی باعث کم شدن خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی در افراد بشود. اگرچه خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی هم تا حدودی کاهش پیدا کرده بود اما تعداد این موارد بسیار کم بود.

در کشورهایی که گاوها بیشتر در مراتع و چمن زارهای طبیعی پرورش داده می شوند، مصرف لبنیات پرچرب می تواند تا حدودی باعث کم تر شدن خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و همچنین سکته مغزی در افراد شود.

به عنوان مثال، نتایجی که از یک مطالعه که در استرالیا در همین زمینه انجام شد نشان داد که: افرادی که بیشتر لبنیات پر چرب مصرف کرده اند، تا حدود 70 درصد خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی در این افراد کم تر شد.

این قضیه به احتمال زیاد به اندازه بالای ویتامین K2 موجود در محصولات لبنی است که از حیواناتی که در محیط های طبیعی و چمنزارها پرورش داده می شود، به دست می آید، اگرچه لبنیات می توانند عوامل خطرناک دیگری مربوط به بیماری های قلبی مانند فشار خون و التهاب های مضر را تا حدودی بهبود بدهند. بدون در نظر گرفتن هر گونه حدس و گمان، هیچ مدرک و مستندی وجود ندارد که نشان دهد آیا مصرف کردن لبنیات می تواند به سلامت قلب کمک کند یا برای آن مضر است.

در حالی که جامعه علمی به نظر خود تقسیم شده است، دستورالعمل های بهداشت عمومی به مردم توصیه می کند اندازه مصرف چربی اشباع - از جمله لبنیات پرچرب را به تا حد ممکن کم کنند.3

پی نوشت:

1.www.khabarfoori.com

2.www.salamsalamat.com

3.www.blog.okala.com

منبع: راسخون

به "خواص لبنیات برای سلامتی انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص لبنیات برای سلامتی انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید