شیرینی های مخصوص کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

به گزارش بابا آب داد، شیرینی های مخصوص کریسمس

در ماه های آخر سال میلادی قرار داریم و کشورهای مختلف دنیا در حال تدارک برای برگزاری جشن کریسمس و آغاز سال نو هستند. جشن کریسمس در هر کشوری آداب و رسوم مختلفی دارد و مردم هر کشور سعی می کنند به بهترین شکل کریسمس را جشن بگیرند. تزئین درخت کاج و هدیه دادن به همدیگر از جمله رسوم قشنگ کریسمس هستند، اما نمی توان از یک جشن بزرگ صحبت کرد و به غذا اشاره نکرد! غذاها و شیرینی های مخصوص کریسمس بخشی مجذوب کننده و خوشمزه از این جشن هستند و مردم هر کشور با توجه به فرهنگشان غذاهای و شیرینی های مختلفی را مخصوص کریسمس تهیه می کنند. در این مطلب قصد داریم به کشورهای مختلف دنیا سر بزنیم و بهترین شیرینی های مخصوص کریسمس آن ها را به شما معرفی کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

شیرینی های مخصوص کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

آلمان، کیک کریسمس اشتولن | Stollen

در آلمان شیرینی ها و کیک های مختلفی برای جشن کریسمس تهیه می شود، اما مشهورترین آن ها بدون شک کیک کریسمس اشتولن است. اشتولن یک نوع کیک میوه ای است که از مغزیجات مثل گردو و میوه های خشک شده مثل کشمش، برگه زردآلو و ادویه های مختلف تهیه می شود و یکی از خوشمزه ترین کیک ها و شیرینی های مخصوص کریسمس در آلمان به شمار میرود. آلمانی ها طبق سنت های دیرینه این کیک خوش طعم و خوشمزه را برای جشن کریسمس آماده می کنند و شب کریسمس می خورند.

فرانسه، بوش دو نوئل | Bûche de Noël

بوش دو نوئل که یول لوگ هم نامیده می شود یکی از شیرینی های مخصوص کریسمس است که در شهرهای مختلف کشور فرانسه تهیه می شود. علاوه بر فرانسه، این کیک خوشمزه به کشورهای فرانسوی زبان دیگر مثل بلژیک، سوئیس و کبک و سایر مستعمره های فرانسه هم راه پیدا کرده است. کیک بوش دو نوئل یک کیک اسفنجی است که آن را به شکل تنه درخت تزئین می کنند. این کیک تاریخچه ای دور و دراز دارد و نزدیک به 1000 سال است که در اروپا تهیه می شود. یول لوگ (Yule log) به معنای کنده درخت کریسمس است و برگرفته از یکی از رسوم مخصوص کریسمس است. خانواده دور شومینه جمع می شوند و بلندترین شاخه و کنده ای را که بتوانند پیدا کنند در آتش می سوزانند و معتقدند که این کار در سال نو شانس و اقبال به همراه خواهد آورد. بوش دو نوئل هم به همین علت به شکل کنده درخت تهیه می شود با تزئینات دیگر مثل تمشک تازه، پودر قند که نماد برف زمستان است و قارچ و برگ های تهیه شده از مرنگ آن را کاملا به شکل صحنه ای از یک جنگل زمستانی در می آورند.

اسپانیا، تورون | Turron

تورون که به نام شیرینی نوقای جنوب اروپا هم شناخته می شود یکی دیگر از شیرینی های مخصوص کریسمس است که در اسپانیا تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه از عسل، شکر و سفیده تخم مرغ تهیه می شود و گاهی آن را با بادام بو داده یا سایر مغزیجات تزئین می کنند و به شکل یک کیک مکعب مستطیل یا گرد در می آورند. تورون قرن ها قبل و در شهری کوچک به نام جیجونا ابداع شده است و به سرعت به یکی از شیرینی های مخصوص کریسمس در اسپانیا تبدیل شد. اگر در ایام کریسمس به اسپانیا و به ویژه شهرهایی مثل مادرید سفر کردید پیشنهاد می کنیم این شیرینی خوشمزه و کریسمسی را حتما امتحان کنید.

ایتالیا، نان شیرینی پانه تونه | Panettone

یکی از خوشمزه ترین شیرینی های مخصوص کریسمس در کشور ایتالیا و به ویژه شهر میلان تهیه می شود. پانه تونه نوعی نان شیرینی بزرگ که ابتدا در شهر میلان تهیه شده است، اما امروزه در سرتاسر ایتالیا به عنوان یکی از شیرینی های مخصوص کریسمس محبوبیت پیدا کرده است. این کیک اسفنجی و بزرگ به شکل یک کیک یزدی بزرگ تهیه می شود و با مواد شیرین مثل رنده پوست پرتقال، لیمو و کشکش و گردو و … تزئین می شود و بسیار خوش طعم و خوشمزه است. در شهرهای مختلف ایتالیا پانه تونه را در اندازه های مختلف، از کیک کوچک یک نفره تا کیک بزرگ یک کیلوگرمی تهیه می شود و همراه با نوشیدنی های مخصوص کریسمس میل می شود.

انگلیس و ایرلند، پودینگ کریسمس | Christmas Pudding

پودینگ کریسمس یا پودینگ یکی از معروف ترین شیرینی های کریسمس در انگلیس و ایرلند است. شاید باورتان نشود اما در تهیه پودینگ آلو اصلا از میوه آلو استفاده نمی شود! در واقع، در قرن 17 و زمانی که این کیک کریسمسی ابداع شد به کشمش و سایر میوه های خشک شده به طور کلی آلو می گفتند و به همین علت هم نام این کیک پودینگ آلو است. با این حال در سال 1858 و در رمانی به قلم آنتونی ترولوپ برای اولین بار از اصطلاح پودینگ کریسمسی استفاده شد و این نام روی آن باقی ماند. پودینگ کریسمس یک نوع پودینگ بخارپز شده است که از میوه های خشک شده مثل کشمش، تخم مرغ و ادویه های مختلف مثل دارچین، میخک و زنجبیل تهیه می شود. جالب است بدانید که این پودینگ را هفته ها و حتی ماه ها قبل از کریسمس تهیه می کنند و آن را مثل ماست چکیده داخل پارچه قرار می دهند و آویزان می کنند تا کاملا خشک شود و طعم آن بیشتر شود.

آفریقای جنوبی، کیک تریفل کریسمس | Christmas Trifle

یک موضوع جالب در مورد کریسمس وجود دارد: در حالی که جشن کریسمس در بیشتر کشورهای دنیا در فصل زمستان برگزار می شود، در کشورهای نیمکره جنوبی مثل آفریقای جنوبی این جشن درست وسط فصل تابستان اتفاق می افتد! به همین علت غذاها و شیرینی های مخصوص کریسمس در این کشورها حال و هوایی تابستانی دارد و با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی فرق دارد. دسر تریفل یکی از محبوب ترین شیرینی های مخصوص کریسمس در کشور آفریقای جنوبی است که با استفاده از میوه های تابستانی تهیه می شود. از آن جا که روز کریسمس هوا گرم و تابستانی است، برخلاف بسیاری از کشورها که این جشن را دور شومینه برگزار می کنند در آفریقا مردم به پارک ها و فضای باز می فرایند! آب تنی، پیک نیک و سرگرمیات و سرگرمی های فضای باز هم از جمله سرگرمیات مردم آفریقای جنوبی در جشن کریسمس و سال نو به حساب می آیند. تریفل که اصالتا متعلق به کشور انگلیس است یک نوع دسر است که از لایه های کیک، ژله، خامه و میوه های تازه و فصل تهیه می شود.

ژاپن، کیک کریسمس | Christmas Cake

خب، نوبتی هم باشد نوبت آسیا و معرفی شیرینی های مخصوص کریسمس در کشورهای آسیایی است. کشور ژاپن یکی از زیباترین و خوشمزه ترین شیرینی های مخصوص کریسمس را تهیه می کند که در شهرهای مختلف این کشور محبوبیت زیادی دارد. کشور ژاپن با آن که کشوری مسیحی نیست اما این جشن را وارد فرهنگ خود کرده و با سنت ها و رسم و رسوم ژاپنی ترکیب کرده است. به این ترتیب، مرنام جشن کریسمس در ژاپن با بسیاری از کشورهای غربی فرق دارد. البته ژاپنی ها هم به تبعیت از کشورهای غربی تزئین درخت کاج و سایر آداب و رسوم مثل هدیه دادن را انجام می دهند. کیک کریسمس یکی از معروف ترین شیرینی های مخصوص کریسمس در ژاپن است و در تمام شهرهای ژاپن به مناسب کریسمس تهیه می شود. هرچند در برخی نقاط این کیک به طریقه سنتی تهیه می شود، اما امروزه اگر در حوالی کریمسس به ژاپن سفر کنید و این کیک را امتحان کنید می بینید که کیک کریسمس در حقیقت یک کیک اسفنجی که خامه همزده و میوه های تازه به زیبایی تزئین شده است.

بیسکوییت زنجبیلی | Ginger Biscuit

در سرانجام جا دارد به یکی از معروف ترین شیرینی های مخصوص کریسمس اشاره کنیم که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا تهیه می شود. بیسکوییت زنجبیلی که به شکل ها مختلف و اغلب به شکل آدمک تهیه می شود به جزء ثابت جشن کریسمس تبدیل شده است. کشورهایی مثل انگلیس، استرالیا، نیوزلند، آمریکا، سوئد، فنلاند، نروژ، دانمارک و …. این بیسکوئیت های زنجبیلی را برای جشن کریسمس و سایر جشن های مذهبی مثل ایستر آماده می کنند. شکل و اندازه این بیسکوییت در هر کشور فرق دارد و آن را به شکل های مختلف که سمبل کریسمس هستند مثل کاج، دانه های ستاره ای شکل برف، گوزن، برگ و … تهیه می شود. اما مشهورترین بیسکوییت زنجبیلی بدون شکل بیسکوییت آدمکی است که افسانه ها و داستان های زیادی هم در مورد آن به وجود آمده است. این بیسکوییت ها آنقدر محبوب و پرطرفدار شده اند که به سمبل و نماد جشن کریسمس تبدیل شده اند.

منبع: citizenplanet.com

منبع: الی گشت

به "شیرینی های مخصوص کریسمس در کشورهای مختلف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرینی های مخصوص کریسمس در کشورهای مختلف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید