چگونه به دیگران نه بگوییم؟

به گزارش بابا آب داد، شما برای دیگران زندگی نمی کنید پس در نه گفتن به افراد، مضطرب یا خجالت زده نباشید.

چگونه به دیگران نه بگوییم؟

پاسخ نه دادن هم در محل کار و هم در روابط شخصی درست است. وقتی یکی از همکاران از شما می خواهد پروژه ای را که پتانسیل انجام آن را ندارید بر عهده بگیرید، عدم پذیرش بدون اینکه احساس ترد شدن از آن ها کنید، یک مهارت ارزشمند است. در این مطلب از بابا آب داد به ترفندهای نه گفتن به دیگران می پردازیم.

ترفندهای نه گفتن به دیگران

هنگامی که از شما کاری خواسته می گردد که در توان شما نیست، دانستن اینکه چگونه نه گفتن مودبانه مانع از ناخوشایند شدن امور می گردد، بسیار مهم است.

صاف و صادق باشید

وقتی مردم از شما تقاضایی دارند و نمی خواهید آن را انجام دهید عذر و بهانه الکی نیاورید، صریح و صادق برخورد کنید.

وقت نخرید

مخاطب خودتان را بلاتکلیف رها نکنید. نه گفتن راه چاره محترمانه ­تری نسبت به تاخیرهای بی فایده است. به جای نه از کلمات دیگری بهره ببرید می توانید به جای کلمه نه، از کلمات معادل بهره ببرید تا احساس بهتری منتقل کنید. برای مثال می توانید بگویید واقعا دلم می خواست یاری کنم اما سرم حسابی شلوغ است.

مسئولیت تصمیمتان را به عهده بگیرید

اگر صادقانه بخواهیم نگاه کنیم، در بیشتر مواقعی که می گویید نمی توانم، در واقع می توانید. نه گفتن در بسیاری از مواقع برای طفره رفتن از انجام کاری است. مسئولیت تمام کارها و تصمیم های زندگی خود را برعهده بگیرید. در صورت نه گفتن، اگر دلتان خواست می توانید یک علت هم عنوان کنید. یک علت درست و واقعی.

بهانه نیاورید

از آوردن بهانه های الکی مثل ناخوش احوال، خراب شدن کامپیوتر و این دست موارد خودداری کنید زیرا بهانه گیری از ارزش شما در نزد مخاطب کم می نماید. در کتاب هنر نه گفتن عنوان می گردد که به راحتی نه بگویید زیرا صداقت برترین سیاست است. برای اینکه روابط بهتری با دیگران داشته باشید به مطلب با کسی که مدام غر می زند چگونه برخورد کنیم؟ سر بزنید.

از مخاطبتان بخواهید بعدا پیگیری کند

اگر فکر می کنید بعدا می توانید کاری برای طرف مقابلتان انجام دهید، از کسی که دست یاری دراز نموده است بخواهید که بعدا سر فرصت مناسبی مجددا موضوع را مطرح کند. در این صورت نشان می دهید که برایش ارزش قائل شده اید اما وقت کافی ندارید و فشار از روی شما برداشته می گردد.

دروغ نگویید

حتی وقتی وقت خالی دارید اما مایل به انجام کاری نیستید دروغ نگویید. شما بیشتر از هرکسی مسئول زندگی خودتان هستید و اگر نمی خواهید کاری انجام دهید مجبور نیستید دروغ بگویید. همین طور شما مجبور نیستید نسبت به واکنش های منفی دیگران احساس مسئولیت کنید. یادتان باشد که واکنش های افراد جزوی از ویژگی های آن ها است و هیچ ارتباطی با شما ندارد.

یک استراتژی جایگزین ارائه دهید

در صورت امکان هرگز مخاطبتان را معطل نکنید. اگر نمی توانید یا نمی خواهید آنچه را که او می خواهد انجام دهید گزینه دیگری پیشنهاد کنید یا می­ توانید فرد دیگری را برای انجام درخواست او توصیه کنید.

از خالی نبودن ظرفیتتان بگویید

یک راه چاره عالی برای نه گفتن تشریح مشغله های شما است تا نشان دهید واقعا وقت یاری کردن ندارید.

قاطع باشید

اگر مخاطبتان اصرار کرد دست پاچه نشوید و جهت رفته را برنگردید، این موضوع می تواند به شما آسیب بزند.

مودب باشید

هرگز با مخاطبتان حتی اگر بی ادب باشد، بی ادبانه برخورد نکنید. سعی کنید هم مودب باشید و هم قاطعانه برخورد کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب زن ها از یک رابطه عاطفی چه می خواهند؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "چگونه به دیگران نه بگوییم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به دیگران نه بگوییم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید