مارگارت آتوود برنده جایزه یک عمر فعالیت ادبی (چایزه صلح دیتون)

به گزارش بابا آب داد، بابک زمانی، مارگارت اتوود نویسنده هشتاد سالهی نامدار کانادایی و برنده جایزه بوکر به عنوان برنده جایزه یک عمر دستاورد ادبی صلح دیتون معرفی گردید.

مارگارت آتوود برنده جایزه یک عمر فعالیت ادبی (چایزه صلح دیتون)

مارگارت اتوود نویسنده مشهور کانادایی و خالق آثار ادبی تحسین شده ای همچون سرگذشت ندیمه، آدمکش کور و وصیت ها که آینده ای دیکتاتوری و ترسناک را برای ایالات متحده به تصویر می کشد سال جاری به عنوان برگزیده جایزه یک عمر دستاورد ادبی صلح دیتون، جایزه ای برای گرامی داشت قدرت ادبیات در حمایت از صلح، عدالت اجتماعی و درک جهانی انتخاب شد.

به این ترتیب، روز دوشنبه مسوولان برگزاری جایزه ادبی صلح دیتون اعلام کردند، جایزه سی ریچارد هولبورگ به مارگارت اتوود، نویسنده و معلم کانادایی اهدا می گردد.

آتوود نخستین کتاب خود را که یک کتاب شعر بود در سال 1961 به چاپ رساند. چشم گربه (1988)، الیاس گریس (1996)، آدمکش کور (2000) و سه گانه مدآدام (2013-2003) از دیگر آثار این نویسنده هستند.

رمان وصیت ها که در سال 2019 به چاپ رسید و در حقیقت دنباله ای برای رمان سرگذشت یک ندیمه بود به سرعت به یکی از رمان های پرفروش تبدیل شد.

به برنده جایزه یک عمر دستاورد ادبی دیتون 10هزار دلار اهدا می گردد. تیلور برنچ، الی ویسل، گلوریا استاینم و استاد ترکل از برندگان پیشین این جایزه هستند.

مراسم اهدای جوایز این جایزه ادبی که در ابتدا برای اکتبر برنامه ریزی شده بود به دلیل شیوع ویروس کرونا به بهار 2021 موکول شد. در این مراسم ضمن اهدای جایزه یک عمر دستاورد ادبی به اتوود، از برندگان بخش های رمان و اثر غیرداستانی این جایزه ادبی که نامزد های نهایی آن ماه آینده تعیین می شوند، تجلیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، متولیان جایزه ادبی صلح دیتون جایزه ریچارد سی. هولبروک برای یک عمر دستاورد ادبی را که به تجلیل از قدرت ادبیات در ترویج صلح، عدالت اجتماعی و تفاهم جهانی اختصاص دارد، به مارگارت آتوود اعطا کردند.

آتوود یک شاعر، داستان نویس، مقاله نویس و نویسنده پرکار کتاب های غیرداستانی است. وی در سال های اخیر با رمان پرفروش سرگذشت ندیمه بار دیگر در کانون تحسین و توجه مخاطبان قرار گرفته است. این رمان که در سال 1985 منتشر شد، آینده ای پادآرمانشهری (ویران شهری) را به تصویر می کشد که در آن زنان به دنبال سرنگونی دولت آمریکا زیر یوغ یک حکومت دینی و زن ستیز قرار می گیرند.

بعضی از خوانندگان سرگذشت ندیمه به وجود شباهت هایی بین رهبران مستبد گیلیاد و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات سال 2016، پی بردند. اقتباس تلویزیونی این رمان با بازی الیزابت ماس نیز باعث شد تفسیر های بیشتری در این باره ارائه گردد و زنان با پوشیدن شنل های قرمز و کلاه های سفید به سبک لباس های زنان زندانی در گیلیاد، در تظاهرات های سیاسی شرکت نمایند.

شارون راب (Sharon Rab) بنیان گذار و رئیس بنیاد جایزه ادبی صلح دیتون ضمن تحسین مهارت آتوود در خلق آثاری که به مردم درباره عدالت اجتماعی و معضلات زیست محیطی آگاهی می بخشند، در ایمیلی نوشت: مارگارت آتوود به ما یادآوری می نماید نمی توان زیاد روی گزاره مرگ برای همسایه است اتکا کرد. اگر زمینه آن وجود داشته باشد، هر چیزی ممکن است در هرجایی اتفاق بیفتد. با توجه به نادیده دریافت ها و بی حرمتی های فزاینده به نهاد های دمکراتیک، درس هایی که آتوود به مخاطب می دهد این روز ها از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارند.

اگرچه تمام کتاب های آتوود به موضوع صلح و تفاهم نمی پردازند، این نویسنده سرشناس می گوید داستان ها به افراد یاری می نمایند حس متفاوت بودن از جمع را یاد بگیرند. این امر نیز به خودی خود باعث می گردد با افرادی که شبیه شما نیستند، بیشتر احساس همدلی کنید.

آتوود اولین کتاب شعر خود را با عنوان همزاد پرسفونه در سال 1961 منتشر کرد. از این نویسنده تا به امروز آثار متعددی به چاپ رسیده که از آن میان می توان به چشم گربه (1988)، چهره پنهان (1996)، آدمکش کور (2000) و سه گانه آدام دیوانه (2013 تا 2003) اشاره نمود. کتاب وصیت ها که در ادامه داستان سرگذشت ندیمه در سال 2019 به بازار آمد نیز در مدت زمان کوتاهی به فهرست پرفروش ترین کتاب های این نویسنده راه یافت.

جایزه یک عمر دستاورد ادبی صلح دیتون شامل 10 هزار پوند پول نقد است. از برندگان پیشین این جایزه می توان به استادز ترکل، تیلور برنچ، جان آیروینک، گلوریا استاینم و الی ویزل اشاره نمود.

مراسم اهدای جوایز ادبی صلح دیتون قرار بود ماه اکتبر (مهر-آبان 99) برگزار گردد، اما به دلیل شیوع کرونا به بهار سال 2021 موکول شد. آتوود به همراه برندگان بخش داستانی و غیرداستانی این جایزه در این مراسم شرکت خواهد نمود. فهرست نامزد های نهایی این دو بخش ماه آینده اعلام می گردد.

پیش از این آتوود در طول زندگی حرفه ای اش بیش از 55 جایزۀ ملی و بین المللی کسب نموده است و درجات افتخاری متعددی از دانشگاه های مختلفی همچون دانشگاه آکسفورد و سوربن و کلمبیا دریافت نموده است. همچنین او پیروز به دریافت جایزۀ بوکر و Hammett برای رمان آدمکش کور شد.

مارگارت اتوود، در سال 2000، جایزه ادبی بوکر را به خاطر رمان آدمکش کور دریافت کرد.

آتوود بی شک یکی از لایق ترین نویسندگان زنده برای دریافت جایزه نوبل ادبی در سال آینده باشد و اگر آموزشگاه نوبل اشتباهات نابخگرددنی خود را که در حق فیلیپ راث و خورخه لوییس بورخس بورخس و دیگران کردد را تکرار نکند، انتظار می رود جایزه نوبل ادبی بعدی به مارگارت آتوود تعلق بگیرد.

سرگذشت ندیمه شاید مهم ترین اثر مارگارت آتوود باشد. آتوود در این رمان، جهانی پادآرمانشهری (ویران شهری) را ترسیم میکند که در آن همه افراد جامعه زیرنظر یک حکومت تئوکراتیک هستند و در آن، زن فقط یک ماشین برای زاد و ولد است. سرگذشت ندیمه رمانی ست آمیخته به طنز، هراس و هشدار که از آمیزش تیره و تار سیاست و روابط زن و مرد به طرزی هنرمندانه پرده بر می دارد.

به قول هوستون کرانکیل: تا این رمان ممنوع الچاپ نشده، بخوانیدش.

همچنین شاید برای علاقمندان به آثار این نویسنده جالب باشد که سریالی با همین نام بر اساس رمان سرگذشت ندیمه ساخته شده است.

منبع: فرارو

به "مارگارت آتوود برنده جایزه یک عمر فعالیت ادبی (چایزه صلح دیتون)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارگارت آتوود برنده جایزه یک عمر فعالیت ادبی (چایزه صلح دیتون)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید