چرا نور خورشید باعث خستگی می شود؟

به گزارش بابا آب داد، قرارگیری در معرض نور خوشید باعث افزایش فعالیت بدن می شود و به همین دلیل است که در روزهای گرم تابستان، احساس خستگی می کنیم.

چرا نور خورشید باعث خستگی می شود؟

زمانی را تصور کنید که روی شن ها خوابیده و در کنار اقیانوس، بدون اینکه کار دیگری انجام دهید، حمام آفتاب گرفته اید یا هنگام عبور از ساحل با اتوبوس یا خودرو، یک مرتبه احساس خستگی به سراغ شما می آید، به طوری که به سختی می توانید تا رسیدن به خانه چشمان خود را باز نگه دارید. این موضوعی است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند.

پس از یک روز ساحل گردی، بالاخره می توانید خود را به خانه برسانید و قدری استراحت کنید. برخلاف باور رایج، استراحت زیر نور خورشید در طول روز، کار سختی برای بدن محسوب می شود. بنابراین، اگر روز تابستانی خود را بدون انجام هیچ کاری در فضای باز سپری کردید و خسته شدید، باید بدانید که این موضوع کاملاً طبیعی است. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از دلایل احساس خستگی در اثر نور خورشید را به شما بگوییم.

بدن شما سخت مشغول کار است

هیتر راجرز، به عنوان متخصص پوست می گوید که حتی تغییری مختصر در دمای بدن باعث کاهش کارایی بدن می شود؛ زیرا بدن انسان باید برای تنظیم درجه حرارت خود (از طریق تعریق) فعالیت کند. بنابراین، با اینکه شما در زیر نور خورشید به آسودگی خوابیده اید، بدن تان سخت مشغول کار است و همین موضوع می تواند باعث خواب آلودگی شما شود. اما این تنها دلیل ماجرا نیست.

آب بدن تان کم می شود

یکی دیگر از دلایل خستگی بعد از آفتاب گرفتن در ساحل را می توان از دست دادن آب بدن دانست. در سال 2012 پژوهشی در ژورنال نیوتریشن (Journal of Nutrition) منتشر شد که نشان می داد حتی کم شدن مختصر آب بدن می توند روی حس وحال انسان تأثیر بگذارد و از جمله باعث احساس خستگی شود. زمانی که تمام روز پشت میزتان مشغول کار هستید، به ندرت یادتان هست که آب کافی بنوشید، اما نوشیدن آب کافی به خصوص وقتی که تمام طول روز را زیر گرمای خورشید سپری کرده اید، واقعاً سخت است؛ چرا که دقیقاً معین نیست بدن هر فرد به چه اندازه آب نیاز دارد، هر چند برای جلوگیری از کاهش آب بدن در زیر نور خورشید باید آب بیشتری بنوشید که احتمالاً در ادامه روز احساس هوشیاری بیشتری خواهید کرد.

آفتاب سوختگی، کار را برای بدن سخت می کند

چنانچه در طول روز دچار آفتاب سوختگی شوید، بدن تان برای تنظیم دمای خود و کم نشدن آب بدن با کار بسیار سختتری روبرو می شود. بدن به منظور درمان آفتاب سوختگی، آب بدن را به سطح پوست می فرستد و به این ترتیب آب سایر نقاط بدن کم می شود. این موضوع حتی تعریق را سخت می کند؛ پس باتوجه به تمام این موارد باید در وهله اول مانع از آفتاب سوختگی شوید.

علائم خستگی را جدی بگیرید

باید به یاد داشته باشید که تفاوت بسیار زیادی بین خستگی معمولی پس از یک روز پر از فعالیت و خستگی ناشی از گرما وجود دارد که می تواند به یک مورد اورژانسی تبدیل شود. اگر به شدت عرق کرده اید، ضربان قلب تان سریع شده است و احساس ضعف و خواب آلودگی می کنید، تمام علائم خستگی گرمایی را دارید. بهتر است که به محلی خنگ بروید، آب بنوشید و درصورتی که در عرض یک ساعت تغییری در این علائم مشاهده نشد، به پزشک مراجعه کنید. اگر هم هیچ یک از این علائم را ندارید و پس از ماندن در زیر آفتاب فقط احساس خواب آلودگی می کنید، پس احتمالاً دچار خستگی گرمایی نشده اید و غیر از استراحت کار دیگری نمی توانید انجام دهید. علاوه بر این، سعی کنید در روز بعد، زمان زیادی را زیر نور خورشید نگذرانید.

اگر با وجود اندازه استراحتی که داشته اید، همچنان احساس خستگی می کنید و از این بابت نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید، چرا که این نشانه می تواند به مسئله ای حادتر نظیر اختلال خواب مربوط باشد. پس باتوجه به یک روز حمام آفتاب گرفتن و تبعات آن باید نسبت به قرارگیری در معرض خورشید محتاط تر باشید. علاوه بر این، لزومی ندارد وقتی می توانید در محلی خنک و تاریک مثل رخت خواب تان استراحت کنید، زمان زیادی را به استراحت در فضای باز اختصاص دهید.

منبع: کجارو / refinery29.com

به "چرا نور خورشید باعث خستگی می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نور خورشید باعث خستگی می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید