قدیمی ترین ردپای دنیا با 170 میلیون سال قدمت کشف شد!

به گزارش بابا آب داد، ردپای 170 میلیون ساله یک دایناسور

هر روز اخبار عجیبی از پیدا شدن یک شی و یا یک فسیل عجیب در رسانه ها می بینیم و می شنویم که باعث تعجبمان می گردد. این کشف ها همگی دارای قدمت چندین هزارساله هستند و قدمتشان در میان اهمیتشان تاثیرگذار است اما کدام موجودات بودند که در میلیون ها سال پیش زندگی می کردند و هیچ انسانی با آن ها در هیچ دوره ای روبرو نشده است و در عوض تمامی آثار وجود آنان را دیده است؟ جواب درست و قطعی، چیزی جز دایناسور نیست! حل اگر بگوییم نشانه ای از حیات و زندگی در 170 میلیون پیش را کشف کرده اند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، به آنالیز داستان کشف ردپای 170 میلیون ساله یک دایناسور در قاره اروپا بپردازیم.

قدیمی ترین ردپای دنیا با 170 میلیون سال قدمت کشف شد!

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، دیگر اخبار کشف ردپای دایناسورها عادی شده است و دیگر از آن تب و تاب اولیه خود افتاده است مگر این که، در این کشف تازه نکات تازهی وود داشته باشد که در قبلی ها اصلا وجود نداشته است. امروز می خواهیم درباره کشف رد پای یک دایناسور را مورد آنالیز قرار دهیم که بسیار نادر است و در کمال تعجب، متعلق به 170 میلیون سال پیش بوده است. این ردپای 170 میلیون ساله در اسکاتلند کشف شده است.

بسیاری از رسانه هایی که در حوزه علم و فناوری خبرگزاری های معروف جهان و از جمله فاکس نیوز فعالیت می نمایند، از این بابت کشف چنین ردپایی بسیار متعجب هستند و می گویند که فکر نمی کردند که روزی ردپایی با چنین قدمتی پیدا نمایند.

محققان در این رابطه می گویند که این رد پای بزرگ مربوط به دایناسوری از رده خانواده خزنده سرانجام و یا ساروپودها بوده اند. اگر بخواهیم به نشانه های نژادی این گونه جانوری بپردازیم باید بگوییم که این نوع دایناسورها دارای گردن های بسیار دراز، دم بلند و سر کوچکی نسبت به بدنشان داشته اند.

در واقع این نوع از دایناسورها در زمره دایناسورهای بسیار بزرگ بوده اند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم در واقع این دایناسورها به عبارتی یکی از بزرگ ترین حیواناتی بوده اند که کره زمین تا به الان شاهد آن بوده است هستند که روی کره زمین زندگی می نموده اند. این رد پای یافت شده 170 میلیون ساله از این دایناسور مقدار ای در حدود 76 در 50 سانتی متر دارد.

دایناسورها در واقع گروهی از خزندگان مهره دار بودند که بیش از 160 میلیون سال پیش بر روی زمین وجود داشته اند. قبل از آغاز دوره تریاسه که برابر است با 231 تا 243 میلیون سال پیش که تا آخر دوره کرتاسه که در حدود 65 میلیون سال پیش است، در رویدادی انقراضی به نام کرتاسه- پالئوژن منقرض شدند.

البته نمی شود که گفت دایناسورها کاملا از بین رفته اند زیرا، در آنالیز بازمانده های کهن بال که در زبان علمی به آن ها آرکئوپتریکس می گویند، نشان دهنده رابطه ای بین دایناسورها و پرندگان است. دانشمندان امروزه در اسکلت پرندگان، استخوانی را پیدا نموده اند که فقط در دایناسورها وجود داشته است.

صرف نظر از حضور اثرهای سنگواره شده این دایناسورهای پرنده ای، خیلی شبیه آراسته آرواره یا همان دایناسور درنده کوچک است، می باشد. از زمانی که اولین فسیل های دایناسورها در سده 19 میلادی کشف شدند و در نتیجه اسکلت آن ها در همه موزه های سراسر جهان قرار گرفته اند و به این صورت دایناسورها بخشی از فرهنگ جهانی نوین شده اند و در میان انسان ها، یعنی دقیقا همان کسانی که باقی خواهند ماند.

آثاری که از دایناسورها کشف می شود اغلب به صورت کامل و یا مودالی ساختگی، به ژوراسیک پارک منتقل می شود. هر گونه خزنده پیش از دوران تاریخی همانند؛ دو مقدار دندان، خزندگان بال دار و ماهی خزنده سانان، پلسیوسور و موساسور را نیز دایناسور می نامند.

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که این حیوانات در حالی که به عنوان دایناسور شناخته می شوند که خیلی از آن ها به معنای دقیق کلمه، دایناسور نیستند! دایناسورها بزرگتر از پستانداران هم زمان خود بوده اند، حتی بچه دایناسورهایی که تازه از تخم خارج می شدند از بیشتر پستانداران بزرگتر بوده اند. واضح است که پستانداران نقش جانوران کوچک و دایناسورها نقش جانوران بزرگ را ایفا می کردند.

حتی هنگامی که انقراض های مکرر گوناگون دایناسورها را کاهش داد، دایناسورهای بازمانده هنوز هم بزرگتر از پستانداران بودند و قادر بودند که موقعیت خود را حفظ نمایند و آن دودمان های اصلی را فراهم آورند که فرگشت دوباره از آن ها جانوران بزرگ را به وجود می آورد.

طبقه بندی دایناسورها، در سال 1842 به وسیله دیرینه شناس انگلیسی به نام ریچارد اوون شکل گرفت. او برای اشاره کردن به تبار جدا یا از زیرراسته خزندگان سوسماری استفاده کرد. همین دسته بندی ابتدا در انگلیس و پس از آن در جهان، رسمیت پیدا کرد.

واژه دایناسور، از کلمه یونانی دنیوس به معنی وحشتناک، نیرومند و یا شگفت انگیز و کلمه یونانی سورا به معنی مارمولک یا حیوان خزنده گرفته شده است. با این وجود نام طبقه بندی اغلب به دندان، چنگال های و دیگر مشخصات ترسناک دایناسورها اشاره دارد. ریچارد اوون صرفاً قصد داشته به مقدار و عظمتشان اشاره کند.

به هر حال، تا به امروز ده ها رد پای دایناسور در جزیره اسکای در اسکاتلند یافت شده است اما این برای نخستین بار است که چنین رد پایی روی زمین اسکاتلند کشف می شود. به گفته محققان، تمام رد پای دایناسورهایی که در اسکاتلند کشف شده اند، در غرب این کشور اروپایی بوده اند و متعلق به یک منطقه جغرافیایی متفاوت به نام هبریدهای باسین هستند.

در صورتی که رد پای تازه در منطقه ای کاملاً جداگانه یافت شده است و این نشان می دهد که دایناسورها در تمامی اسکاتلند پخش شده بودند و زندگی می نموده اند. محققان ادعا می نمایند که قدمت دایناسوری که رد پای آن به تازگی یافت شده به 170 میلیون سال پیش و دوره ژوراسیک میانی برمی شود. آن ها قصد دارند تا با مطالعه بیشتر روی این دایناسورها نگرش بهتری از پخش دایناسورها در اسکاتلند و جهان به دست آورند.

منبع: الی گشت

به "قدیمی ترین ردپای دنیا با 170 میلیون سال قدمت کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین ردپای دنیا با 170 میلیون سال قدمت کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید