عجیب ترین معماری های سال 2019

به گزارش بابا آب داد، ساختمان های عجیبی در سراسر جهان وجود دارند که ظاهر آن ها واقعا باعث شگفتی هستند. سال 2019 شگفت انگیزترین ساختمان ها را به خود دیده است که بعضی از آن ها مسکونی و بعضی دیگر تجاری هستند.

عجیب ترین معماری های سال 2019

ساختمان های تازه، چه برای کاربردهای عملی مثل آپارتمان و فرودگاه، یا برای خانه های هنری و نمایشگاه های فرهنگی مانند موزه ها، پتانسیل این را دارند که به نماد خلاقیت و نوآوری تبدیل شوند و شهر را زنده تر نمایند. در سال 2019 معماران سراسر جهان با ساخت ساختمان های شگفت انگیز این کار را انجام داده اند؛ بعضی بر مقاومت تمرکز نموده اند و دیگران بر استفاده بهینه از فضا. نقطه مشترک آن ها به کار بردن هنری بی نظیر و شگفت انگیز است.

این بار بابا آب داد به عجیب ترین پروژه های معماری سال 2019 می پردازد.

1. Under، منطقه Baly، نروژ

این رستوران در منطقه Lindesnes در شمالی ترین نقطه نروژ واقع شده است و زمانی که ورودی رستوران بالای سطح زمین قرار می گیرد در واقع حدود 5 متر زیر سطح اقیانوس اطلس شمالی غذا را میل می کنید. نخستین رستوران زیرآبی اروپا، Under، با آن دیوارهای بتنی برای مقاومت در برابر آب را معمار نروژی Snohetta طراحی کرد. با گذر زمان این دیوار به یک صخره مصنوعی تبدیل می گردد. این رستوران که ظرفیت 40 نفر را دارد و دارای چشم انداز دریا است، بعلاوه به عنوان یک مرکز تحقیقاتی برای مطالعه زندگی دریایی استفاده می گردد. آن ها به دیواره های بیرونی رستوران دوربین ها و ابزارهای مقدار گیری وصل نموده اند تا به دانشمندان یاری نمایند زیست بوم زیر دریا را مشاهده نمایند.

2. Clymb، ابوظبی، امارات متحده عربی

عجیب نیست که امارات متحده عربی یک شاهکار معماری داشته باشد؛ بنابراین اینکه در نوامبر گذشته ابوظبی از بلندترین دیوار سنگنوردی سرپوشیده رونمایی کرد، خیلی غافلگیرنماینده نبود. این دیوار به نام The Summyt، با 43 متر ارتفاع، بخشی از محل سرپوشیده برگزاری ماجراجویی ها در ابوظبی است که دارای بزرگ ترین سالن های چتربازی جهان نیز هست. امکان ندارد که Clymb را که واقع در یک جزیره مصنوعی است، از دست بدهید. ساختمان آن زاویه دار و چندضلعی است، انگار که همین حالا از یک فیلم علمی تخیلی بیرون آمده است.

3. The Wave، وایله، دانمارک

اگر با این مسئله مسئله ای نداشته باشید که هر روز صبح با صحنه عکاسی مردم از پنجره هایتان بیدار شوید، زندگی کردن در چنین مجتمع آپارتمانی بسیار هیجان انگیز است. گردشگران بهت زده تنها به خاطر دیدن این ساختمان می آیند. این ساختمان را طراحان شرکت هنین لارسن طراحی نموده اند. The Wave شامل پنج موج با مساحت 14163 مترمربع و یک اسکله عمومی است. با اینکه هر موج جدا از یکدیگر به نظر می رسند؛ اما همگی با طبقه هم کف به هم متصل هستند. این مجموعه که ساخت آن در سال 2006 شروع و در سال 2019 به انتها رسید، نشان دهنده میراث دریانوردی وایله و هدف دیگرش احترام به تپه ها و آبدره های اطراف است.

4. موزه ملی قطر، دوحه، قطر

نمای بیرونی موزه ملی قطر الهام گرفته از گل رز بیابانی است؛ گروه هایی بلوری که معمولا در منطقه ها کویری یافت می شوند. این موزه با صفحه های خمیده و تیز مانند که در زوایای مختلف یکدیگر را قطع می نمایند، به وسیله جان نوول (Jean Nouvel) طراحی شد و به شگفتی منظره ها دوحه اضافه نمود. این موزه که در مارس 2019 افتتاح شد شامل یک تالار کنفرانس 220 نفره، یک مرکز مطالعاتی، چند آزمایشگاه، یک رستوران روفتاپ و حتی یک پارک با گیاهان محلی قطر است. داخل موزه نیز بسیار شگفت انگیز است. موزه با آن فضای داخلی منحنی شکلش که مساحتی حدود یک کیلومتر دارد، شامل سه بخش می گردد: شروع، زندگی در قطر و تاریخ مدرن قطر.

5. برج جنگل (The Forest Tower)، دانمارک

یکی از پیوندهای باشکوه تکنولوژی و طبیعت، ساختمانی است که استودیوی معماری EFEKT آن را طراحی نموده است. این ساختمان از بالا نمایی 360 درجه از درختان را به چشم ها هدیه می نماید. این راستا پیچ پیچی که یک ساعت با کپنهاگ فاصله دارد و در یک جنگل محافظت شده قرار گرفته است، به یک برج 45 متری متصل است و به دو راستا تقسیم می گردد: یک راستا بلند که از قسمت قدیمی جنگل عبور می نماید و شما را به بالای برج می رساند و یک راستا کوتاه که از قسمت تازهتر می گذرد. برترین قسمت این تجربه این است که راستا بالا رفتن بسیار عریض است و شیب بسیار ملایمی دارد که برای همه قابل دسترس است؛ حتی برای آنان که مشکل حرکتی دارند یا والدینی که باید با کالسکه وارد شوند. برج جنگل بخشی از Camp Adventure، یک پارک موضوعی با زیپ لاین است. تجربه دیدن درختان از بالا، از سال 2019 برای بازدیدنمایندگان میسر شده است.

6. Vessel، نیویورک، آمریکا

ساختمان Vessel، واقع در منطقه Hudson Yard در نیویورک، یک سازه برجسته است که باعث می گردد بازدیدنمایندگان بدون استثنا سرهایشان را به سمت آسمان خم نمایند. توماس هیترویک از استودیوی Thomas Heatherwick طراح این پله کان پیچ پیچی 46 متری است. این مکان یک نقطه کانونی است که هم نیویورکی ها و هم گردشگران می توانند از بالای آن چشم انداز ای تازه از شهر را ببینند. ساختمان Vessel دارای 154 رشته پلکانی است که دارای حدود 2500 پله و 80 پاگرد است تا افراد بتوانند از زوایای مختلف Big Apple را دیدن نمایند. وسل همه روزه از ساعت 10 صبح تا 9 شب باز است؛ اما تا آخر فوریه ساعت 7 عصر تعطیل می گردد.

7. LArbre Blanc Tower، مون پلیه، فرانسه

این برج سفید درخشان یک زیبایی بی نظیر است که چشم انداز مون پلیه در فرانسه را زیباتر نموده است. ساختمان LArbre Blanc به معنای درخت سفید، محصول طراحی Sou Fujimoto با همکاری OXO Architects و Nicolas Laisne است. درخت سفید یک ساختمان مسکونی است که دارای 113 آپارتمان همراه با بالکن است که مانند شاخه های درخت بیرون زده اند. در طبقه اول، یک نمایشگاه هنری و روی سقف یک کافه و یک باغ سراسرنما وجود دارد که هر دو برای عموم آزاد هستند. شکل ساختمان به گونه ای است که ساکنان را تشویق می نماید با یکدیگر تعامل نمایند و فضای بیرون را در آغوش بکشند؛ کاری نه چندان سخت در هوای گرم مون پلیه.

8. فرودگاه بین المللی Daxing، پکن، چین

چین در ماه دسامبر فرودگاه بین المللی تازهش را در پکن افتتاح کرد. این فرودگاه بزرگ ترین ترمینال تک ساختمان جهان است. زاها حدید، معمار معروف، طراح این فرودگاه است که آن را برای خوش آمدگویی از 72 میلیون نفر برای سال 2025 و 100 میلیون نفر برای سال 2040 طراحی نموده است. نام مستعار فرودگاه به خاطر طراحی عجیبش ستاره دریایی است. ستاره دریایی با 700 هزار متر مربع وسعت، دارای ربات های خدمتکاری است که در ترمینال می گردند تا به مسافران در پرواز و دیگر خدمات یاری کند.

9. هتل TWA، نیویورک، آمریکا

این ساختمان قدیمی از دور خارج شده را به روز و نو نموده اند و حالا به یکی از برترین معماری ها تبدیل شده است. معمار معروف Eero Saarinen ساختمان TWA Flight Center واقع در فرودگاه جان اف کندی در نیویورک را طراحی کرد و در سال 1962 ساخته شد. اما این ساختمان در سال 2001 تعطیل شد و تا سال 2016 که برنامه ساخت هتل TWA را شروع کردند همچنان بدون استفاده و خالی باقی ماند. دو بال با 512 اتاق هتل پر شدند و یک سالن ورزش و یک سالن رویداد به قسمت اصلی اضافه شد. بعلاوه در این قسمت رستوران، کافه و چند مغازه از مسافران خسته پذیرایی می نمایند. هتل TWA حال و هوای دهه 1960 را دارد. تشریفات غیرضروری این ساختمان از نو زنده شده شامل یک استخر بزرگ بر سقف و سکوی بازدید است. این استخر با مساحت 6 در 2 متر مربع به مسافران این اجازه را می دهد که در حال استراحت، تیک آف یا فرود هواپیماها را ببینند. این استخر برای مهمانانی که مسافر هتل نیستند نیز باز است (البته اگر از پیش رزو نموده باشند).

منبع: کجارو / matadornetwork.com

به "عجیب ترین معماری های سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین معماری های سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید