عارضه نو و مهم واکسن جانسون اند جانسون از زبان آژانس دارویی اروپا

به گزارش بابا آب داد، آژانس دارویی اروپا عارضه جدیدی از واکسن جانسون اند جانسون را شناسایی و توصیه کرد این عارضه به اسم عارضه جانبی تزریق ذکر گردد.

عارضه نو و مهم واکسن جانسون اند جانسون از زبان آژانس دارویی اروپا

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت بابا آب داد به نقل از نیوز24، آژانس دارویی اروپا (EMA) گزارش داد: ارتباط احتمالی بین موارد نادر لخته شدن خون در رگ های عمقی را با واکسن کووید 19 جانسون و جانسون (JNJ.N) شناسایی و توصیه نموده که این عارضه به اسم عارضه جانبی تزریق ذکر گردد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا روز سه شنبه 24 فروردین در یک بیانیه مشترک خواهان توقف تزریق واکسن جانسون و جانسون شدند. علت این توصیه بروز لخته شدن خون در حداقل شش زن به فاصله 6 تا 13 روز پس از تزریق این واکسن اسم شد. هر شش مورد لخته شدن خون در یکی از رگ های اصلی رخ داد که خون را از مغز خارج می نماید. آژانس دارویی اروپا (EMA) هم گفت که به علت بروز موارد لخته شدن خون در واکسینه شدگان با واکسن کرونای آمریکایی جانسون اند جانسون تحقیقاتی را در این زمینه شروع نموده است، اما آنالیز های نو نشان می دهد این واکسن با یک بیماری لخته شدن نادر دیگر هم مرتبط است.

آژانس دارو اروپا گفت: این بیماری نو و احتمالاً تهدید کننده معروف به ترومبوآمبولی وریدی (VTE) است که در برچسب محصول جانسون اند جانسون درج می گردد و جدا از TTS است.

محققان شرح می دهند، ترومبوآمبولی وریدی (VTE) شکل گیری لخته خون در ورید است. اگر لخته در ورید عمقی ایجاد گردد، عموماً در پا، ترومبوز ورید عمقی یا DVT نامیده می گردد. اگر این لخته، آزاد شده و به سمت ریه ها حرکت کند، آمبولی ریه یا PE نامیده می گردد. DVT و PE مجموعاً VTE شناخته شده که شرایط بسیار خطرناک و کشنده ای است؛ (TTS) هم یک سندرم بسیار نادر لخته شدن خون همراه با تعداد کم پلاکت، که به اسم ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) توصیف شده است، پس از تزریق با واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون در بعضی از دریافت کنندگان مشاهده شده است.

آژانس داروهای اروپایی بعلاوه توصیه کرد که ترومبوسیتوپنی ایمنی (ITP)، یک اختلال خونریزی ناشی از حمله اشتباه بدن به پلاکت ها، به اسم واکنش نامطلوب به اطلاعات واکسن جانسون اند جانسون و آسترازنکا اضافه گردد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "عارضه نو و مهم واکسن جانسون اند جانسون از زبان آژانس دارویی اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه نو و مهم واکسن جانسون اند جانسون از زبان آژانس دارویی اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید