اقتصادمقاومتی مبنای برنامه ششم توسعه، ایران الگوی امنیت منطقه است

به گزارش بابا آب داد، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در بیست و سومین همایش سراسری ائمه جمعه که صبح امروز (سه شنبه) در مجتمع جمعه تهران برگزار گردید، با بیان اینکه ما در نیمه راه چشم انداز بیست ساله هستیم، اظهار کرد: 10 سال از زمانی که نظام عزم خود را جزم کرد تا با ثبات سیاسی و امنیتی، گام بلندی را برای توسعه همه جانبه و رشد مالی بردارد، گذشت.

اقتصادمقاومتی مبنای برنامه ششم توسعه، ایران الگوی امنیت منطقه است

وی اضافه نمود: نظام در این زمینه هدفگذاری و کلیات آن را اعلام نمود که در خاتمه این بیست ساله، باید در رشد اقتصادی و علمی در منطقه رتبه اول باشیم. لازمه این مسئله، رشد هشت درصدی در اقتصاد بود.

نهاوندیان گفت: امروز باید ببینیم چه مقدار به اهداف مشخص شده رسیده ایم تا کاستی ها را ریشه یابی کنیم و تغییرات را نیز اعمال کنیم. فرق بین برنامه ریزی و آرزومندی در این است که فرد برنامه ریز و اهل تدبیر می تواند نتایج یک فعل و قول را پیش بینی کند و برای آن تصمیم قابل عمل بگیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز ما در آستانه برنامه ششم توسعه قرار داریم، اعلام کرد: وظیفه این است که طبیبانه مسائل را ببینیم و برای آن راه چاره داشته باشیم. عملکرد ما در 10 سال گذشته در حوزه اقتصادی مطلوب نبوده است. ما باید به متوسط رشد هشت درصدی برسیم، ولی رشد ما 2.6 درصد شد و اگر با متوسط رشد هشت درصدی حرکت می کردیم، فراوری ناخالص ما دو برابر و درآمد سرانه مردم دو برابر می شد و بیکاری کاهش دو درصدی پیدا می کرد.

وی با بیان اینکه ما در عملکرد متصدیانه دولت در امر اقتصاد پیروز نبودیم، توضیح داد: راه چاره ریشه ای این است که فرصت های شغلی ایجاد گردد که این مسئله سرمایه گذاری می خواهد و سرمایه گذاری هم دسترسی به بازار آزاد را می طلبد و این موضوع نیز احتیاج به تصمیمات کلان دارد.

نهاوندیان گفت: ما باید وضع رقبای خود در منطقه در موضوع رشد اقتصادی را در نظر بگیریم. رقبای ما از جمله عربستان، ترکیه، آذربایجان و دیگر کشورها در 10 سال گذشته رشدهای بالاتر از هشت درصد را تجربه کردند. بنابراین وضع ما نسبت به 10 سال گذشته بهتر نشده است. آنالیز این آسیب ها و مسائل، فرصتی برای ریشه یابی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور توضیح داد: ببینید دشمن در این 10 سال چه کرد. وقتی دیدند کشور اهل ایستادگی است و قصد پیشرفت اقتصادی دارد، کوشش کردند جلوی رشد پایدار اقتصادی در جمهوری اسلامی را بگیرند و تحمیل تحریم اقتصادی توسط دشمنان یک امر انفعالی و اتفاقی نبود و برنامه ریزی شده بود.

وی اضافه نمود: با تحمیل تحریم ها، دسترسی صادرنمایندگان کالای ما را به دنیا گرفتند اما ما از کار بازنایستادیم ولی وقتی بانک های ما را تحریم کردند، هزینه مبادلاتی ما بالا رفت و تا 15 تا 20 درصد اضافه هزینه داشتیم و این اضافه هزینه به قیمت کالاها اضافه نمود و باعث شد صادرنمایندگان و تجار ما نتوانند با رقبا رقابت داشته باشند.

نهاوندیان با بیان اینکه توطئه چینی دشمنان، ویژه جمهوری اسلامی نبود بلکه آنها برای کل دنیا اسلام طراحی داشتند، اعلام کرد: شما ببینید بر سر اقتصاد عراق چه آورده اند. کشور لیبی با این همه درآمد نفتی که داشت، امروز در چه وضعیتی واقع شده است؟ آنها اقتصاد لیبی را نابود کردند و از طرف دیگر ببینید با سوریه چه کردند و چه بلایی سر زیرساخت های آن درآوردند و امروز نیز برای پول های جمع شده در حساب ذخیره ارزی عربستان نقشه دارند و در مجموع برای پول های ذخیره شده دنیا اسلام طراحی کردند و با به جان هم انداختن ها می خواهند نشان دهند، نقشه دنیا اسلام نقشه فقر است و از آن توسعه پایدار اقتصادی بیرون نمی آید.

وی تاکید نمود: ما باید با برنامه ریزی همه جانبه نگر، مولد و پرهیز از مصرف گرایی، توطئه دشمنان را خنثی کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: ما در شاخص های بیکاری دستاورد خوبی نداشتیم و باید با یک ریشه یابی اساسی در سیاست های اقتصادی خود عمل کنیم. اینکه فقط با نفت، واردات داشته باشیم که نمی گردد. کشور در سال هایی از سال های گذشته در زمینه واردات رکورد زد که این مسئله یکی از مسائل ما محسوب می شد.

نهاوندیان با بیان اینکه یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی، درون زا بودن آن است گفت: اقتصاد درون زا این است که تکیه ما به ذخایر و منابع خودمان باشد؛ البته سرمایه های انسانی هم جزو همین ذخایر است.

وی اضافه نمود: امروز باید شرایط اقتصادی را به گونه ای کنیم که مغز های ما فکر نمایند بهترین شرایط رشد را در کشور دارند و این امر باعث گردد که دیگران تشویق شوند تا در داخل کشور سرمایه گذاری نمایند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید نمود: درون زا بودن در اقتصاد یعنی اینکه با افزایش بهره وری در مسئله آب، کشاورزی را در مناطق مختلف کشور اقتصادی کنیم و کاری کنیم سرمایه گذاری های داخلی به بیرون نرود. مثلا در سال های گذشته پول ایران تا چین رفت و برای آنجا اشتغال ایجاد کرد.

نهاوندیان اعلام کرد: بنای برنامه ششم توسعه مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است که به درون زا بودن آن تاکید دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از شاخصه های اقتصاد مقاومتی، برون گرا بودن آن است گفت: معنای برون گرایی آن است که در صادرات بتوانیم به بازارهای صادراتی دنیا دسترسی داشته باشیم اما در این سال ها تحریم ها مانع ایجاد نموده بود که قادر به یک حضور رقابتی در عرصه دنیای باشیم؛ اما با حمایت های رهبری و همه نهادها، ما در یک سیاست خارجی فعال توانستیم قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های اروپا و آمریکا را لغو کنیم که البته بعد از اجرایی شدن برجام، باید شاهد این باشیم که خدمات و محصولات ایران یک حضور رقابتی در بازارهای دنیای و همسایه داشته باشند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در برنامه ششم آن تغییراتی که برای تغییر رویکرد لازم بود، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی طراحی شد و گام هایی که در سال های اخیر برداشته شده، در همین راستا بوده است.

نهاوندیان اظهار کرد: به عنوان مثال در بخش کشاورزی هم در سال 93 و هم در سال 94 رشد پایدار پیدا کردیم و میزان اتکا به واردات کشاورزی در سال 93 و 94 کاهش یافته است و یکی از محورهای اصلی که مورد اهتمام نظام بوده، افزایش بهره وری و بخش آب بوده است که باعث افزایش اشتغال و رشد فراوریات کشاورزی شده است؛ یعنی اگر بتوانیم در محصولات کشاورزی به خوداتکایی برسیم، یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی محقق شده است.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت و حوزه صنایع غذایی، دارو و نساجی رشد اقتصادی خوبی را شروع کردیم، گفت: بنای برنامه ششم این است که ما در بخش های اقتصادی به توازن برنامه ریزی دست پیدا کردیم و یکی از مسائلی که باید برای آن یک راه چاره پیدا گردد، عدم توازن آینده نگر در مناطق مختلف کشور است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: یکی از محورهای مورد تاکید برنامه دولت، تاکید بر ظرفیت های شرقی و جنوب کشور است که سواحل مکران در این زمینه از اولویت برخوردار شده است.

نهاوندیان ادامه داد: ما در اقتصاد دانش بنیان، اتکای به سرمایه اقتصادی کمتری احتیاج داریم و در عین حال بازه بیشتری را شاهد خواهیم بود که در این زمینه اعتبار خوبی برای صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته ایم و توزیع جغرافیایی هم برای آن منظور شده است.

وی اعلام کرد: دولت باید بستر مناسب برای سرمایه گذاری را ایجاد کند ولی میدان کار باید به مردم واگذار گردد که یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی، مردمی بودن است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید نمود: آموزه های تشویق به کار، سرمایه گذاری و رزق حلال را باید هادیان جامعه ترویج نمایند تا در فرهنگ جامعه متجلی گردد. نگاه اقتصاد نباید مبتنی بر آموزه های غربی باشد؛ یعنی رشد اقتصادی و رشد معنوی باید با یک رابطه هم افزار در کنار هم قرار گیرد.

نهاوندیان گفت: در فرهنگ اقتصادی ما همزیستی با فرهنگ دینی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. باید بر روی این آموزه ها و فرهنگ اقتصادی اسلام در نماز آدینه ها بیشتر تاکید داشته باشیم.

وی توضیح داد: اگر می خواهیم این رشد اقتصادی ما در کنار رشد معنوی قرار بگیرد، باید بحث های اقتصادی در نماز آدینه ها بیشتر مورد توجه باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: تبدیل کردن رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی به رشد سه درصدی، گامی در راستا درست فراوری است البته باید این گام ها دنبال گردد تا به رشد هشت درصدی برسد. رشد مجموعه فراوری در کشور، جمع بین همه این بخش ها از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات است.

نهاوندیان توضیح داد: با برطرف تحریم ها در بخش خدمات، حمل و نقل، کشتیرانی و بانکداری در عرصه های مختلف از جمله گردشگری شاهد رشد خواهیم بود و لازمه این رشد همه جانبه این است که در داخل کشور دیگر عیب جویی نکنیم و رهبری هم از ما خواسته اند که به یکدیگر تذکر دلسوزانه و نقد مشفقانه دهیم.

وی یادآور شد: امروز ما در شرایطی که در منطقه داریم، ایران به عنوان الگوی امنیت است و دیگران قصد ایجاد تفرقه در بین ما را دارند و رهبری در عین حال ما را به وحدت دعوت می نماید. فضای سخنان باید فضای گفتگوی مشفقانه با وحدت قلبی باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اقتصادمقاومتی مبنای برنامه ششم توسعه، ایران الگوی امنیت منطقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصادمقاومتی مبنای برنامه ششم توسعه، ایران الگوی امنیت منطقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید