9 نکته برای درمان مسمومیت غذایی

به گزارش بابا آب داد، مسمومیت غذایی یکی از مشکلاتی است که بیشتر از آنچه گمان می رود اتفاق می افتد؛ به طوری که اغلب افراد حداقل یک بار دچار این مسمومیت شده اند. در ادامه با 9 نکته برای درمان مسمومیت غذایی آشنا خواهید شد.

9 نکته برای درمان مسمومیت غذایی

علت اصلی مسمومیت غذایی مصرف مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته است. معمولاً رایج تری علائم مسمومیت غذایی اسهال و استفراغ برای پس زدن ماده غذایی است. روش های زیر به شما یاری می نماید تا در این مواقع مسمومیت خود را رفع کنید. اگر علائم و نشانه های مسمومیت بدتر شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

1- تعیین کنید که چه چیزی شما را مسموم نموده است

در مرحله اول به یاد بیاورید که خوردن چه چیزی باعث این مسمومیت شده است. اگر یک ماده غذایی بوی بد یا طعم عجیبی می داد، از خوردن آن امتناع کنید و آن را دور بیندازید.

2- تعیین کنید که آیا به مراجعه به اورژانس نیاز دارید یا خیر

بعضی افراد با مشاهده هر گونه علائم معمولی و کوچک به بیمارستان می فرایند و بعضی دیگر هرگز نمی فرایند و بدین طریق منجر به تشدید بیماری می شوند. هر دو تفکر اشتباه است. اگر برای مدت 2 تا 3 روز حالت تهوع و استفراغ دارید و میل به خوردن چیزی ندارید، بهتر است به اورژانس بروید.

پزشکان اورژانس با تزریق داروهای ضدتهوع به وسیله سرم فرایند بهبودی شما تسریع می نمایند.

3- وعده های غذایی سنگین نخورید

زمانی که بدن در کوشش برای بهبودی پس از مسمومیت غذایی است، عاقلانه ترین کار این است که به معده خود کمی استراحت دهید. حتی اگر اشتهای بالایی داشتید سعی کنید به آرامی غذا بخورید و از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید. قبل از آغاز به خوردن غذاهای سنگین، باید به بدن خود چند ساعت یا حتی چند روز استراحت بدهید.

4- استفاده از داروهای ضد اسهال در صورت نیاز

اسهال نیز یکی از علائم مسمومیت غذایی است که ممکن است هر لحظه نیز بدتر گردد؛ بنابراین می توانید برای جلوگیری از آن، از داروهای ضد اسهال بدون نسخه بهره ببرید. بعلاوه سعی کنید در طول روز زیاد آب بخورید تا آب ازدست رفته به وسیله اسهال به بدن شما بازگردد.

5- از مصرف الکل اجتناب کنید

الکل می تواند به تنهایی باعث مسمومیت غذایی، ناراحتی معده، درد کبد و در نتیجه استفراغ گردد. بهتر است چای لیمو یا چای نعنایی بنوشید؛ چرا که به رفع کردن حالت تهوع و مسائل گوارشی یاری می نمایند.

6- قرص ضدتهوع

امروزه در داروخانه ها انواع قرض ضدتهوع وجود دارد که به صورت جویدنی برای بزرگ سالان و مایع برای بچه ها به فروش می رسد. این قرص ها می توانند به سرعت علائم تهوع را کاهش دهند و شما را از این کابوس نجات دهند؛ زیرا علائم مسمومیت غذایی پس از حداکثر 24 ساعت از بین می رود؛ اما حالت تهوع ممکن است تا چند روز باقی بماند. این یک کار معقول و ارزان برای جلوگیری از تهوع است.

7- زمانی را به خواب اختصاص دهید

بیشتر مردم اهمیت زیادی برای داشتن خواب کافی قائل نیستند؛ در صورتی که یک خواب خوب و کافی برای سلامت بدن بسیار لازم است. بدون شک هر فردی بعد از مسمومیت غذایی به شدت به خواب نیاز پیدا می نماید. حتی یک چرت زدن کوچک نیز می تواند فرایند درمان را سرعت بخشد.

8- آب، برترین دوست شما

یکی از نکات مهم دیگر به هنگام بروز مسمومیت غذایی نوشیدن میزان زیادی آب است؛ زیرا بدن شما بعد از استفراغ های پی درپی به آب نیاز پیدا می نماید و مهم ترین چیز به هنگام مسمومیت غذایی تأمین آب موردنیاز بدن است.

9- محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید

پس از مسمومیت سعی کنید محیط اطراف خود از آشپزخانه، دستشویی و حمام گرفته تا سطل زباله و ظروف خود را تمیز نگه دارید. حتی مسواک خود را دور بیندازید و یک مسواک دیگر خریداری کنید. این کار ها به شما یاری خواهند کرد تا به سرعت احساس بهتری پیدا کنید.

منبع: فوت و فن

به "9 نکته برای درمان مسمومیت غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته برای درمان مسمومیت غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید