9 اشتباه رایج در تغذیه نوجوانان

به گزارش بابا آب داد، در دنیای اینترنت پرسرعت، ماشین های خودپرداز، اتومبیل های تندرو و غذاهای حاضری، وقت گذاشتن برای حفظ عادات های سالم و مناسب غذایی سخت به نظر می رسد، غذاخوردن که پیش از این یک اولویت مهم محسوب می شد، به موضوعی جنبی تبدیل گشته است که توجه زیادی به آن نشده و معمولا در لابه لای کارهای روزانه ممکن است منجر

9 اشتباه رایج در تغذیه نوجوانان

9 اشتباه رایج در تغذیه نوجوانان

در دنیای اینترنت پرسرعت، ماشین های خودپرداز، اتومبیل های تندرو و غذاهای حاضری، وقت گذاشتن برای حفظ عادات های سالم و مناسب غذایی سخت به نظر می رسد، غذاخوردن که پیش از این یک اولویت مهم محسوب می شد، به موضوعی جنبی تبدیل گشته است که توجه زیادی به آن نشده و معمولا در لابه لای کارهای روزانه ممکن است منجر به افزایش وزن شوند. خوشبختانه ترک عادت های غذایی غلط در بچه ها و نوجوانان آسان تر بوده و وقت زیادی نمی گیرد و موجب خواهد شد تا از زندگی سالم تر و اندامی متناسب تر برخوردار شده و از غذاخوردن بیشتر لذت ببرید.

بعضی از این عادت های نادرست به توضیح زیر می باشند:

1. نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه یک اشتباه عظیم محسوب می شود. صبحانه سالم نه تنها موجب افزایش انرژی و بازشدن فکر و فکر می شود، بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده های غذایی دیگر در ادامه روز به وسیله شما خواهد شد. بعلاوه خوردن صبحانه ممکن است به شما در مصرف کمتر کالری در ادامه روز یاری نماید. یک تحقیق دانشگاهی نشان داده که مصرف میزان کالری مشخص در ابتدای روز اثر سیرکنندگی بیشتری نسبت به مصرف همان میزان کالری در ساعت های دیرتر خواهد داشت که این امر موجب کاهش مجموع کالری مصرفی در روز می شود.راه چاره: خوردن صبحانه مناسب احتمال به کارگیری عادت های نادرست غذایی را در وعده های دیگر کاهش می دهد. صبحانه را کامل صرف نمایید. از مواد لبنی کم چرب، تخم مرغ و نان های سبوس دار بهره ببرید.

2. غذاخوردن پیش از خواب

اگر می خواهید رویاهای شیرین ببینید، پیش از خواب از غذاخوردن، دوری کنید. با اینکه نتایج قطعی مبنی بر افزایش وزن بر اثر خوردن غذا پیش از خواب وجود ندارد، پرخوری، مصرف غذاهای ادویه دار و چرب، یک تا سه ساعت پیش از وقت خواب منجر به کاهش کیفیت و مدت خواب و موجب کسالت، خستگی و کوفتگی در روز بعد خواهد شد. خوردن غذاهای چرب پیش از خواب سبب کندشدن تخلیه معده و تشدید سوءهاضمه و مصرف غذاهای ادویه دار موجب صدمات و سوزش های قلبی و هم سوء هاضمه خواهد شد.راه چاره: سعی کنید حداقل چهار ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پیش از خواب احساس گرسنگی کردید میزانی میوه تازه مصرف نمایید.

3. پرخوری

متاسفانه پرخوری اغلب در خصوص غذاهای چرب و نشاسته دار نمودار می شود. زیاده روی در این نوع مواد غذایی منجر به افزایش وزن و نارضایتی شده و جنبه اجتماعی خوشایندی در پی نخواهد داشت.راه چاره: وعده های غذایی خود را به جای سه وعده پرحجم، به پنج یا شش وعده کم حجم تر تقسیم کنید. خوردن غذاهای سالم و کم حجم حاوی کربوهیدرات های کمپلکس و پروتئین در طول روز نه تنها اشتهای شما را کنترل می نماید، بلکه احتمال پرخوری را هم کاهش خواهد داد. تعداد وعده های غذایی بعلاوه موجب سوزانده شدن میزان بیشتری کالری می شود چرا که متابولیسم بدن همواره به فعالیت می پردازد.

4. گرسنه ماندن

برخلاف تصور، گرسنه ماندن موجب می شود وزن بدن به علت ذخیره سازی چربی افزایش یابد. هنگامی که برای مدتی طولانی غذا نمی خورید، بدن شما به علت محروم ماندن از مواد غذایی دچار آشفتگی می شود و در خاتمه هنگامی که دوباره آغاز به خوردن می کنید، بدن شما گمان می نماید که باید کالری مصرفی را به چربی تبدیل کند چون نمی داند چقدر طول می کشد که دوباره غذا بخورید، بنابراین چربی ها با شما باقی می مانند.راه چاره: اگر هدف تان از گرسنگی کشیدن کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدیدنظر کنید. به جای گرسنگی یک برنامه مناسب ورزشی برای خود مشخص نموده و بیشتر به باشگاه بروید، از میوه ها، سبزی ها، حبوبات، گوشت های کم چرب و ماهی بهره ببرید. سعی کنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش کنید. برترین روش کاهش وزن تمرینات مرتب و رژیم غذایی مناسب است و نه محروم کردن بدن از مواد غذایی مورد احتیاج آن هم به مدت طولانی.

5. انجام کاری دیگر به همراه غذاخوردن

پرداختن به کاری هم زمان با غذاخوردن موجب ریخت و پاش آن در اطراف شما می شود، بعلاوه منجر به پرخوری و در نتیجه افزایش وزن خواهد شد. اگر هنگام تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن و یا بازی ویدئویی مشغول غذاخوردن شوید، این عوامل خارجی پرت کننده حواس موجب می شوند شما توجه کمتری نسبت به گرسنگی و نشانه های سیرشدن که بیان کننده کافی بودن میزان غذا و احساس سیری می باشند، بنمایید. به علاوه وقتی در حین انجام کاری آغاز به غذاخوردن می کنید، دیگر توان توقف نخواهید داشت چرا که عمل خوردن تبدیل به حرکتی غیرهوشیارانه و مکانیکی بدون توقف می شود.راه چاره: سعی کنید در هر لحظه فقط روی یک چیز تمرکز کنید. چرخ زدن در آشپزخانه هنگام صحبت با تلفن ایده مناسبی نیست. اگر فقط می خواهید دست یا دهانتان مشغول باشد، تفریح غیر از مواد خوراکی پیدا کنید برای مثال، آدامس بجوید یا گیتار بنوازید.

6. سریع خوردن

زندگی به سرعت می گذرد. ولی آیا دوست دارید زندگی شما سریع تمام شود؟ بعید است، دفعه بعد سعی کنید غذای خود را آهسته تر بخورید چون سریع غذاخوردن یاریی به شما ننموده و برعکس موجب افزایش وزن می شود. از زمان آغاز غذا تقریبا 20 دقیقه طول می کشد که علایم سیری به مغز برسند بنابراین اگر شما ظرف پنج یا شش دقیقه غذای خود را تمام کنید، مغز فرصتی پیدا نمی نماید که به بدنتان بگوید که سیر شده اید و این موجب زیاده خوری و پرکردن معده بیش از میزان مورد احتیاج خواهد شد.راه چاره: آهسته غذا بخورید، ریلکس باشید، خوب بجوید و از مزه غذا لذت ببرید، به این صورت مغز شما متوجه می شود که در حال غذاخوردن هستید بنابراین می تواند به بدنتان بگویدکه سیر شده اید.

7. آب نخوردن به میزان کافی

آب مایعی حیات بخش برای همه موجودات از جمله انسان است. نکته جالب اینجا است که ننوشیدن میزان کافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کند نموده و ممکن است موجب اضافه وزن هم بشود. آب ماده ای ضروری برای فعالیت های بدن، از جمله سوزاندن کالری، محسوب می شود.راه چاره: روزانه هشت تا 10 لیوان و اگر ورزش می کنید حتی بیشتر از این میزان آب بنوشید. خوردن آب به جای انواع نوشابه هم بسیار مناسب است. نوشابه ها اغلب زودتر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می برند و دارای کالری های بی ارزش بوده و موجب می شوند بعد از 30 دقیقه دوباره احساس تشنگی کنید.

8. نخوردن میوه و سبزی ها به میزان کافی

بسیاری از مواد غذایی مورد احتیاج بدن در انواع میوه و سبزی وجود دارند که امتناع از خوردن آنها موجب کمبودها و مشکلاتی در بدن خواهد شد.راه چاره: تنها راه تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج بدن، مصرف میوه و سبزی های تازه و خالص است. بنابراین باید سعی کنید این مواد را جزو لاینفک رژیم غذایی قرار داده و همواره به میزان کافی از آنها بهره ببرید.

9. خوردن تنقلات هنگام گرسنگی

خوردن تنقلات هنگام گرسنگی موجب ایجاد عادت های غذایی ناسالم می شوند. استفاده از مواد غذایی کم ارزش و شکم پرکن مانند شکلات، چیپس و پفک، تنها موجب بر هم خوردن رژیم غذایی شده و مشکلاتی را برای بدن به همراه خواهد داشت.راه چاره: با شکم سیر از خانه خارج شوید. گرسنگی ممکن است منجر به خریدن و خوردن تنقلات شود. شکلات، پفک و چیپس هیچ کدام نمی توانند جای یک صبحانه، ناهار و شام سالم و رضایت بخش را بگیرند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "9 اشتباه رایج در تغذیه نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 اشتباه رایج در تغذیه نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید