کشف یک سلول نو در قلب

به گزارش بابا آب داد، خبرگزاری خبرنگاران- دانشمندان گونه جدیدی از سلول را در قلب کشف نموده اند که در تنظیم ضربان و ریتم آن نقش دارد.

کشف یک سلول نو در قلب

به گزارش خبرگزاری بابا آب داد به نقل از نیواطلس، این سلول ها نکسوس گلیا(nexus glia) نامیده شده اند و به نظر می رسد به تنظیم ضربان قلب و ریتم قلبی یاری می نمایند و به گفته محققان می توانند درک تازهی از نارسایی و بیماری های قلبی ارائه نمایند.

سلول های گلیال در مغز و سیستم عصبی یافت می شوند و از نورون ها پشتیبانی می نمایند. این سلول ها را می توان در اندام های اصلی که سیستم عصبی محیطی در آنها گسترس می یابد نیز یافت اما تا به امروز هیچ سلول گلیالی در قلب یافت نشده بود. بنابراین در این مطالعه تازه محققان دانشگاه نوتردام در پی این سلولها در قلب گشتند.

آنها هنگام آنالیز قلب گورخرماهی سلول هایی شبیه به آستروسیت ها که نوعی سلول گلیال هستند، یافتند. آستروسیت ها در مغز یافت می شوند. در ادامه تحقیقات آنها پیروز به کشف این سلول ها در قلب موش ها و انسان ها شدند. این سلول تازه که نکسوس گلیا نامیده شده است در مجرای خروجی قلب(بخشی از مسیری که خون برای خروج از قلب طی می نماید) قرار دارند.

مطالعات بعدی نشان داد که نکسوس گلیا نقش مهمی در تنظیم ریتم و ضربان قلب ایفا می نماید. زمانی که محققان این سلولها را از قلب حیوانات خارج کردند، ضربان قلب آن ها افزایش یافت و در حیواناتی که با مهندسی ژنتیک فراوری سلول های گلیال در آنها متوقف شده بود، ضربان قلب نامنظم شد.

محققان می گویند که این یافته ها در بعضی از نارسایی های قلبی اهمیت دارند. از جمله این نارسایی ها می توان به ضربان نامنظم و تپش شدید قلب اشاره نمود. بسیاری از نقص های مادرزادی در مجرای خروجی قلب واقع شده است. سلول های نکسوس گلیا نیز در این مکان یافت شده است.

کودی اسمیت(Cody Smith) محقق اصلی این مقاله می گوید: ما عملکرد دقیق این سلول ها را نمی دانیم اما از آن جا که حذف آن ها باعث افزایش ضربان قلب می گردد می توان گفت که به بعضی از نارسایی های قلبی مرتبط هستند. ما مطالعه این سلول ها را ادامه می دهیم.

این مطالعه در مجله PLOS Biology منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "کشف یک سلول نو در قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک سلول نو در قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید