پرواز آزمایشی پیروز بمب افکن هسته ای مافوق صوت روسیه

به گزارش بابا آب داد به نقل از نیواطلس، این بمب افکن پرواز آزمایشی خود را در تاریخ 12 ژانویه به سرانجام رساند و طی این پرواز 30 دقیقه ای تا ارتفاع 600 متر اوج گرفت.

پرواز آزمایشی پیروز بمب افکن هسته ای مافوق صوت روسیه

نمونه اولیه این هواپیما سی سال قبل فراوری شده بود و روس ها در پی منازعات مختلف با آمریکا و ناتو در کشورهای نزدیک به خود نوسازی هواپیمای مذکور با امکانات تازه را از سر گرفته اند. هدف از این پرواز آزمایشی کوتاه آنالیز پایداری و کنترل پذیری هواپیمای مذکور قبل از انجام مراحل آزمایشی بلندپروازانه تر بود.

این هواپیما با همکاری وزارت صنعت و تجارت روسیه و شرکت Tupolev PJSC فراوری شده که یک شرکت دولتی است. قرار است 50 فروند از هواپیمای توپولوف تی یو - 160 ام فراوری گردد. تا سال 2016 تنها 16 فروند از نمونه های اولیه این هواپیما هنوز مورد استفاده بودند.

چند کوشش قبلی روسیه برای بازسازی این هواپیمای گران قیمت بی نتیجه مانده بود ولی این بار خط فراوری آن با فناوری های دیجیتال بازسازی شده است. این هواپیما که به قوی سفید هم معروفیت دارد واکنشی به ساخت بمب افکن مافوق صوت بی -1 لنسر مافوق صوت آمریکا محسوب می گردد که برای انتقال بمب های هسته ای به شوروی در صورت لزوم طراحی شده بود.

توپولوف تی یو - 160 ام چهار خدمه را در خود جای می دهد و 54 متر طول دارد. طول بال این هواپیما به 55 متر می رسد و وزن آن در زمان برخاست 275000 کیلوگرم است. حداکثر سرعت این بمب افکن 2.05 ماخ (حدود 2530 کیلومتر در ساعت) و سرعت عادی آن 0.9 ماخ است و حداکثر برد آن به 12300 کیلومتر می رسد. نصب موتورهای تازه NK-32 این برد را هزار کیلومتر افزایش داده است.

این هواپیما قادر به حمل بمب های هسته ای گرانشی با مجموع وزن 45 هزار کیلوگرم، 12 موشک هسته ای کوتاه برد AS-16، موشک های مافوق صوت Kh-47M2 Kinzhal و تعداد زیادی از انواع موشک های کروز است. استفاده عملیاتی از این هواپیما از سال 2023 شروع می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پرواز آزمایشی پیروز بمب افکن هسته ای مافوق صوت روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز آزمایشی پیروز بمب افکن هسته ای مافوق صوت روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید