هنر کپوبافی دزفول جهانی خواهد شد

به گزارش بابا آب داد، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارش های بدست آمده، هنر کپوبافی دزفول جهانی خواهد شد.

هنر کپوبافی دزفول جهانی خواهد شد

محمدحسین ارسطوزاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به اقدامات اجرا شده برای ثبت ملی کپوبافی دزفول به عنوان یکی از ارزشمندترین دست ساخته های مردمی استان خوزستان گفت: با کوشش های هنرمندان، صنعتگران، پیشکسوتان و کارشناسان فن استان خوزستان تا به امروز پنج شهر عنوان شهر ملی صنایع دستی را کسب نموده که یکی از این شهرها دزفول است.

وی اضافه کرد: اگرچه شهرستان دزفول را به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی با معماری آجری می شناسند، اما با ثبت ملی یکی از شناخته شده ترین صنایع این شهر، قابلیت دیگری به شناسنامه دزفول اضافه کرده و باعث شد افزون بر یک هزار و 500 صنعتگر و هنرمند فعال در این رشته جایگاه و شأن تازه ای برای کار خود در نظر بگیرند و با دلگرمی بیشتری این صنعت هنر را دنبال نمایند.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: نصب المان کپوبافی در یک بازه زمانی 6 ماهه در بلوار شهدا، نامگذاری بعضی از خیابان ها و میادین به نام کپو، اصلاح و راه اندازی کارگاه های متعدد کپوبافی و آموزش و اعطای تسهیلات از جمله فعالیت های قابل اشاره در ادامه روند ثبت ملی دزفول و ایجاد شرایط تازه برای کسب نشان جهانی این هنر ارزنده بود.

ارسطوزاده با اشاره به روند فعالیت ها و اقداماتی که پس از دریافت نشان ثبت ملی تا ورود گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی یونسکو در دزفول اجرا شده، گفت: در آیینی با حضور کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی، بازارچه تخصصی صنایع دستی دزفول گشایش یافت و میزبان انواع رشته های هنری و 38 رشته فعال صنایع دستی و آثار متنوع هنرمندانی شد که دارای 69 نشان ملی و سه نشان از یونسکو بودند.

وی اظهار کرد: تعدد کارگاه های کپوبافی در روستای پامنار و دیگر نقاط دزفول و حضور بیش از 2 هزار هنرمند کپوباف که آثار آنها در بسیاری از نقاط داخلی و خارجی به نمایش و فروش گذاشته می گردد، زمینه را برای تبدیل شهر ملی دزفول به یک شهر جهانی مهیا نموده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به سفر آصیف شیخ از هندوستان، علی الصالح النجاده از کویت و ویدا توحدی از ایران به عنوان شورای جهانی صنایع دستی در اواخر سال گذشته به دزفول اشاره نمود و گفت: شورای جهانی صنایع دستی از نزدیک فعالیت های کارگاه های فعال کپوبافی دزفول، محیط شهری، حضور فعال زنان و بچه ها پویا، غرفه های فعال خانگی و شرایط فراوری و صادرات کپو را آنالیز و با هنرمندان این حوزه گفت و گو کردند.

ارسطوزاده اضافه کرد: مردم، آب و هوا، سرزندگی هنر صنعت، تاریخ و فرهنگ شهر دزفول همیشه گواهی دهنده قابلیت های بیشمار این شهر بوده و با توجه به آمار اشتغال در حوزه صنایع دستی بویژه کپوبافی در دزفول، نشان دهنده رونق و شکوفایی آینده فراوری کپو در این شهر است.

وی گفت: باتوجه به ارزیابی های اجرا شده طی بازدید کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی، مشاهدات، اسناد و آمار، باید منتظر نظر نهایی این شورا باشیم که شواهد نشان دهنده روزهای روشنی برای کپوبافی دزفول است.

منبع: همگردی

به "هنر کپوبافی دزفول جهانی خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر کپوبافی دزفول جهانی خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید