نظام مصرف آب در استان کرمان نیازمند بازنگری است

به گزارش بابا آب داد، رئیس اتاق کرمان گفت: نظام مصرف آب در استان نیازمند بازنگری، بازبینی، بازمهندسی و بازطراحی جدی است.

نظام مصرف آب در استان کرمان نیازمند بازنگری است

سیدمهدی طبیب زاده در شصت و هشتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، اضافه نمود: رتبه دوم استان ازنظر مصرف آب در کشور پس از استان خوزستان، نشان دهنده عمق بحران مدیریت منابع و مصارف در کرمان است و چندان فاصله ای تا رسیدن به مرز بحرانی آب نداریم.

وی از نمایندگان مجلس درخواست کرد موضوع کمبود آب را با جدیت در استان پیگیری نمایند و ادامه داد: رفع کردن مسائل این حوزه، به یک نهضت جدی در استان تبدیل شده و اندیشکده تدبیر آب ایران نیز ظرفیت خوبی برای یاری به اصلاح قوانین و مقررات این بخش دارد.

در ادامه این نشست رئیس اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: کشاورزی ایران نتوانسته با بیش از 90 درصد مصرف آب کشور، نقش تأثیرگذاری در اقتصاد داشته باشد و در این حوزه توزیع مصرف و بهره وری بسیار نامتوازن است.

سیداحمد علوی اضافه نمود: دولت به عنوان نظام تصمیم گیری کشور به راحتی نظام دستوری را در همه ابعاد اجرا می نماید و درحالی که در واقعیت کارآمدی لازم را ندارد اما همیشه توهم کارآمدی داشته است.

وی اظهار کرد: متأسفانه دولت برای ایجاد خودکفایی، به توسعه سطح زیر کشت پرداخته درحالی که این اقدام برای کشوری مانند هلند که آب به مقدار 10 برابر مصرف وجود دارد، مناسب است.

کشورها با قوانین مزاحم سقوط می نمایند نه با جنگ و لشکرکشی

استاندار کرمان با اشاره به اینکه قوانین مزاحم و عدم اختیارات استانی برای اجرای بعضی قوانین، مسائل بسیاری را به وجود می آورد، گفت: کشورها با قوانین دست وپا گیر و مزاحم راحت تر سقوط می نمایند تا اینکه جنگ و لشکرکشی بین المللی صورت گیرد.

علی زینی وند، در نشست شورای گفت وگوی استان کرمان اضافه نمود: در حال حاضر 46 هزار میلیارد تومان طرح در حوزه لاستیک سازی، تأسیس شهرک انرژی های نو، مرکز لجستیک شرق کشور، راه اندازی مرکز پلاسمای خون و... در استان تعریف شده که به علت عدم تخصیص زمین و وجود مشکل در دریافت مجوز محیط زیست و آب، معطل مانده اند.

وی ادامه داد: برای فعال کردن منطقه ویژه جازموریان که می تواند تحول عظیمی را در منطقه ایجاد کند، احتیاج به 150 لیتر آب بر ثانیه دارد که توانستیم این آب را از یک کشاورز خریداری کنیم، اما برای موارد مشابه، سازمان جهاد کشاورزی استان این اختیارات را ندارد.

زینی وند، با تأکید بر اینکه کاهش هر یک لیتر آب کشاورزی با حفظ امنیت غذایی مردم، عین عقل و ثواب است، توضیح داد: در حال حاضر 900 محدوده ثبت شده غیرفعال داریم که به علت بعضی قوانین مزاحم نمی توان آنها را فعال کرد و به چرخه اقتصاد استان بازگرداند.

استاندار کرمان بیان نمود: واگذاری اختیارات به استان ها طی طرحی به وسیله سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه شده و اگر اختیارات مربوط به معادن، آب و زمین را به استان بدهند، دیگر احتیاجی به بودجه دولت برای اقتصاد استان نیست.

علی زینی وند، اظهار کرد: رئیس جمهور نسبت به توسعه تشکیلات بشدت حساسیت نشان داده و از سوی دیگر بر واگذاری بعضی اختیارات به استان ها تأکید دارد که این موارد بسیار مهم و ارزشمند هستند.

وی اعلام نمود: سازگاری با کم آبی، کاهش برداشت غیرمفید از محصولات کشاورزی و استفاده از آب برای صنایع سازگار با منطقه ها، برنامه قطعی و جدی استان است.

استاندار کرمان از اتاق کرمان برای تبدیل کردن نشست های شورای گفت وگو به تریبونی برای فراوری دانش و فراوری محتوای ضروری برای استان و جمع بندی آنها قدردانی کرد و گفت: کتابچه شورای گفت وگو که به تازگی تهیه شده خلاصه دستور جلسات شوراهای گذشته است که همه مدیران از آن به عنوان یک سند راهبردی برای شناخت اولیه مسائل مختلف استان مانند آب، انرژی، صنایع کوچک و میانه دانش بنیان و... استفاده نمایند.

در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون مالی مجلس نیز گفت: اعمال بعضی سیاست های نادرست هزینه های سنگینی را برای کشور ایجاد نموده درصورتی که آب باید به یک منبع ملی تبدیل گردد و نگاه ها در این حوزه تغییر کند.

محمدرضا پورابراهیمی، ضمن اعلام این خبر که به زودی در دولت نو تصمیمات خاصی برای افزایش اختیارات استانداران گرفته خواهد شد، پیشنهاد کرد: در حوزه آب گزارش شورای راهبردی استان نیز آنالیز، با موارد مطرح شده در شورای گفت وگو تلفیق و درنهایت مصوبات کاملی برای اجرا ارائه گردد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات شورای راهبردی مدیران استان، دسترسی به آب های ژرف است، ادامه داد: جذب منابع آبی باید منجر به ذخیره آب گردد که در حال حاضر ذخیره و فراوری محصول متناسب با این دسترسی ها نیست.

در این نشست گزارشی نیز از طرح های نیمه تمام حوزه کشاورزی استان و احتیاج آنها برای تکمیل و بهره برداری به وسیله مدیران کل جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان ارائه شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "نظام مصرف آب در استان کرمان نیازمند بازنگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام مصرف آب در استان کرمان نیازمند بازنگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید