معرفی جاذبه های گردشگری قشم

به گزارش بابا آب داد، جاذبه های گردشگری قشم مخصوصا جاذبه های طبیعی این جزیره را عجایب هفتگانه نامیده اند، به علاوه این جزیره از موقعیت خاص استراتژیک بهره می برد.

معرفی جاذبه های گردشگری قشم

جاذبه های گردشگری قشم برای هواداران محیط زیست یکی از بخش های بهشتی محسوب می گردد. این جزیره در طی سالیان دراز همیشه مورد توجه بسیاری از اقوام مختلف در سراسر دنیا بوده است و امروزه به غیر از صنعت گردشگری، جزیره ای برای تجارت و موقعیت خاص سیاسی در نظر گرفته می گردد. بهترین زمان برای بازدید از این جزیره در جنوب کشور فصول پاییز و زمستان می باشد.

دره بابا آب داد ها

دره بابا آب داد ها با قدمت حدود 2 میلیون سال، که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشىاز باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباىقشم است. قدمت دره بابا آب داد ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیونسال) است.

ضلع شمالى جزیرهقشم در نزدیکى روستاى برکه خلف، عارضه زمین شناسى عجیب خود را به نمایش گذاشتهاست. بنا به تحقیق آنوبانینى؛ اهالى محل عقیده دارند بابا آب داد اى از آسمان افتاده واشکال عجیبى را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است.

از شهر قشمکه به سمت ساحل جنوبى آن حرکت کنید به روستاى برکه خلف مى رسید. روستاى برکه خلفدر فاصله 5 کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قرار گرفته است. در شمال این روستا یکىاز زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره قابل مشاهده است. اهالى منطقه به این روستاابابا آب داد کفته (گاهى هم استار افتیده) مى گویند. اما، نام دره بابا آب داد ها براى این پدیدهکم نظیر زمین شناسى جا افتاده است.

جزیره هنگام

در جنوبی ترین نقطه این سرزمین، جزیره ای کوچک و زیبا خودنمایی می نماید که هنگامنام دارد. جزیره مرجانی هنگام در جنوب جزیره قشم واقع شده است. آب های نیلگون خلیجفارس و انواع گونه های جانوران دریایی که با کمی دقت می توان به وفور آن ها را درجزیره پیدا کرد. معروف ترین آن ها دلفین ها هستند که از جاذبه های گردشگری این جزیرهبه حساب می آیند. و اگر روزی به این جزیره رفتید لذت آب تنی در آب های نیلگون خلیجفارس که در این قسمت به دلیل مرجانی بودن سواحل بسیار شفاف می باشد، را از دست ندهید.

غار تاریخیخربس

غار خربس از جمله غارهای جالب توجه استان هرمزگان و یکی از جاذبه های گردشگریشهرستان قشم می باشد که در 15 کیلومتری شهر قشم و سمت راست جاده قشم به روستایخربس قرار گرفته است. غار خربس دارای معماری صخره ای بوده و در نتیجه تخلیه ماسه ها ازداخل حفره های سنگ های ارتفاعات روستای خربس که مشرف به ساحل جنوبی جزیره می باشد،به وجود آمده است.

غار خربسدارای 4 دهانه می باشد که در ارتفاع 20 تا 30 متری واقع شده اند و از درون به یکدیگرپیوسته می باشند. این غار از دهلیزها، تالارها و اتاق های متعدد به ابعاد 4*5.5متر تشکیل شده که به مرور زمان توسط افراد گوناگون و به منظور کاربردهای گوناگونشکل و سیمای آن ها تغییر شکل یافته است. لازم به ذکر است این غار که از پدیده های کهن زمین شناختیبه شمار می رود، همراه با دیگر پدیده ها، کوه ها و به طور کلی خود جزیره قشم،دنباله چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس می باشد که در هزاره های گذشته، از زیرآب سر برآورده اند.

ژئوپارک

درامتداد درازای جزیره قشم ، رشته کوهی قرار گرفته که ارتفاع آن به ندرت از سیصد مترتجاوز می نماید. طول این رشته کوه که از شرق به غرب در سراسر جزیره کشیده شده است.تقریباً مساوی با طول قشم و در حدود یکصد و ده کیلومتر است.

کوه های قشموضعیت و شکل کاملاً ویژه ای دارند. این کوه ها از لایه های رسوبی افقی و موازی تشکیلشده اند به گونه ای که پی گیری لایه های مختلف کوه در سراسر جزیره کاملاً ممکناست. تنها در دو نقطه، به دلیل حضور گنبدهای نمک ، ترتیب و شکل قرارگرفتن لایه هااز حالت افقی خارج شده است.

در بخش غربیجزیره که گنبد نمک (کوه نمکدان) قرار گرفته، ارتفاع این لایه ها در اثر فشار گنبدافزایش یافته و به 395 متر رسیده است. در بقیه ارتفاعات جزیره بلندی کوه ها درحدود دویست متر است. در بلندی این ارتفاعات دشت های کاملاً مسطحی قرار دارند کهپوشش گیاهی بسیار خوب نیز دارند (مانند منطقه موسوم به بام قشم که درختان کهنسالیدر آن وجود دارد). اطراف این کوه ها را دیواره های بلند قرار گرفته اند که در اثرباد و باران و دریا فرسایش یافته و شکل های بدیعی به وجود آورده اند. دشت ها، درهها ، سواحل و کوه های جزیره هم وضعیتی یگانه و کم نظیر از نظر پوشش گیاهی، حضور حیاتوحش و وجود پدیده های نادر زمین شناسی دارند.

بخش غربی جزیرهقشم از بیشترین زیستگاه های با ارزش برخوردار است و پدیده های زمین شناسی بسیار زیبا،بی نظیر و عظیم در این بخش جزیره به وفور دیده می گردد. در این بخش از جزیره علاوهبر گونه های گیاهی و جانوری زیبا ، کمیاب و در خطر انقراض که در سطح ملی و همچنیندنیای از ارزش بیشتری برخوردارند. پدیدههای زمین شناسی نادر و بی مانندی نیز وجود دارند که هر یک به تنهایی جذابیت و زیباییخاص دارند.

در سال 2016میلادی، در پایان دویست و یکمین نشست شورای اجرایی یونسکو، 8 ژئوپارک جدید ازکشورهای ایران، مکزیک، چین، اسپانیا، فرانسه و کره جنوبی به عنوان ژئوپارک هایدنیای یونسکو اعلام شدند. بنابراین ژئوپارک قشم که در سال 1385 برای نخستین بارعضو شبکه دنیای یونسکو شده و در سال 1391 از این شبکه خارج شده بود، با کوشش هایشبانه روزی جامعه محلی، کارشناسان و مدیران و با حمایت کامل مدیریت عامل سازمانمنطقه آزاد قشم پیروز شد دوباره به این عنوان ارزشمند دست یابد.

چاه هایلافت

در بندر تاریخی لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب فراوانی (حدود 60حلقه) به چشم می خورد که مردم سخت کوش این منطقه با زحمت فراوان در دل سنگ های شیستیکفه انتهای محوطه حفر کردند. تل مشرف بر این چاه ها با سطح سنگی مرجانی آب بارانرو به گودال محل چاه ها راهنمایی می نماید و چون کف چاه ها به لایه های گچی ختم شده، آببرای مدتی طولانی نسبتا سالم و خنک در آن می ماند. بیان شده که تعداد این چاه هابه تعداد ایام سال کبیسه 366 حلقه بوده و مردم در هر روز از سال دهانه یکی از آنهارا باز می کردند و از آن استفاده می کردند. بغضی به غلط و به دلیل ارزش بسیار زیادآب در جزیره این واژه رو طلا می نویسند و می گویند در حالی که صحیح آن تل آو (تلآب)، به معنی آب برگرفته شده از شیب تله می باشد.

گذشته از اینچاههای طلا(تل آو) یک آب انبار عظیم سنتی، مساجد، خانه های بومی با بادگیر هایعظیمشان، درخت احتیاج و باز مانده قلعه نادری (در جوار چاه ها) از دیگر جاذبه هایگردشگری این منطقه است.

قلعه پرتغالیهای قشم

این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالیدر ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانهخلیج فارس را تصرف نموده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپاتسلط یافت، چیرگی پرتغالیها براین آبراه مهم دریایی 110 سال طول کشید.

در این مدتآنها به ساختن دژها و استحکاماتی پرداختند که از آن جمله دژهای هرمز ، قشم و لارکاست.پایان در سال 1623 میلادی این قلعه و دیگر پایگاهها در دهانه خلیج فارس رایکی از سرداران صفوی متصرف شد و ایرانیان تا امروز براین پرارزش ترین آبراهه دنیاچیره هستند. قلعه قشم با مساحتی بیش از 2 هزار متر مربع از سنگهای آهکی و گچی باملاط ساروج محلی ساخته شده و طی یک قرن چندین بار استحکام بخشی یافته است. این دژراست گوشه است.

غار نمک

درفاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره (تقریبا به موازاتساحل جنوبی) کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار گرفته است وجودرگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می سازد.

نمک های غارنمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیموجود دارد به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکارانحرفه ای به صورت کپسول مصرف گردد. با آنالیز های به عمل آمده توسط زمین شناساندانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی ترین غار نمک دنیا (بهدرازای 6400 متر) است.

جنگل هایدریایی حرا

جنگل دریایی حرا که در جزیره قشم واقع در استان هرمزگان قرار گرفته است، یکیاز شگفت آورترین جاذبه های طبیعی کشورمان است که همه ساله گردشگران داخلی و خارجیزیادی را به خود جذب می نماید. در حوالی جزیرهقشم، بندر پل، جزیره هرمز و بندر خمیر مجموعه ای از درختان سرسبز حرا به چشم می خوردکه با آبراهه هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنیاستان هرمزگان می باشد و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می نماید.

گیاهان حرا در دوره ائوسن و الیگوسن در حدود 30 تا 40 میلیون سال پیش به وجود آمدهاست. جنگل های دریایییکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت در دنیا هستند. درختانی که در ناحیه جذر و مدیزیست می نمایند و از آب شور بهره می گیرند. عجیب تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیرآب شور دریا فرو می رود اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند.

گردآوری: مجله اینترنتی بابا آب داد

منبع: setare.com

به "معرفی جاذبه های گردشگری قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید