قیمت خودرو آزاد نمی گردد!

به گزارش بابا آب داد، فعالان خودروسازی می گویند 2 چالش بزرگ این صنعت که اجازه جهش فراوری و کیفیت را نمی دهد، تحریم و کمبود نقدینگی است. اولی با مسائل سیاسی ارتباط دارد و حل آن منوط به تصمیم گیری در سطوح عالی است. بااین حال چالش دوم را می توان با تغییر سیاست های داخلی تا حدی کمرنگ کرد. از دید فعالان خودروسازی، قیمت گذاری دستوری سبب زیان دهی فراوری شده است و از طرفی اجازه نمی دهد تیراژ جهش کند و حتی گاهی زمینه افت را هم فراهم می آورد.

قیمت خودرو آزاد نمی گردد!

سهیل معمارباشی درمورد قیمت گذاری خودرو به وسیله شورای رقابت، اظهار کرد: اینکه چه نهادی قیمت گذاری کند خیلی مهم نیست، بلکه مهم این است که خودروساز با زیان فراوری نکند. کسب و کاری که با زیان فراوری کند، رو به اضمحلال می رود و صنعت خودروی کشور طی 3 سال گذشته رو به اضمحلال رفته است.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت شرح داد: بحث ما همیشه این بوده است که قیمت گذاری محصولات خودروسازان به نحوی باشد که پوشش دهنده هزینه های منطقی و معقول صنعت خودرو باشد. وی در ادامه گفت: این موضوع در پروژه اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش هم در دست پیگیری است؛ البته تمرکز فقط در صنعت خودرو نیست، بلکه بر زنجیره هایی همانند قطعه و … نیز است.

معمارباشی اعلام نمود: حتماً باید فرایندهای فراوری خودروسازان بازطراحی و روابط خودروساز با قطعه ساز آنالیز و اصلاح گردد؛ به نحوی که قیمت تمام شده اعلامی برای خودرو، یک قیمت منطقی و قابل پذیرش برای مصرف کننده و نهادهای نظارتی باشد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ادامه اضافه کرد: اینکه شورای رقابت این کار را کند یا هر نهاد دیگری، بستگی به تصمیم نهادهای بالادستی دارد. ولی هدف کامل معین است و این است که به طورکلی فرایند کنونی به هیچ عنوان نمی تواند ادامه داشته باشد.

معمارباشی درمورد اینکه آیا این مباحث مقدمه ای جهت آزادسازی قیمت خودرو است، شرح داد: آزادسازی قیمت این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار معین گردد؛ ما به هیچ وجه در پی آزادسازی قیمت خودرو و رفتن به حاشیه بازار نیستیم.

وی در خاتمه گفت: باتوجه به آنالیز های اجرا شده درصورت اجرای کامل پکیج اصلاح صنعت خودرو همانند اصلاح ساختار قیمت، اصلاح ساختار مدیریتی ـ اقتصادی، توسعه صادرات صنعت خودرو و … ما مطمئن هستیم که می توانیم به افزایش فراوری، افزایش عرضه خودرو به بازار، کاهش کسری ها در فراوری خودروهای ناقص، اصلاح فرایند فراوری و روابط خودروساز با قطعه ساز یاری کنیم و درنهایت شرایط بازار را سامان دهیم.

آگهی های خرید و فروش خودرو

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ بابا آب داد مطالعه کنید

منبع: بلاگ دیوار

به "قیمت خودرو آزاد نمی گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودرو آزاد نمی گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید