قدیمی ترین ردپای دنیا را ببینید، عکس

به گزارش بابا آب داد، محققان در مراکش راه باستانی یافتند که در آن حدود 85 رد پای انسان به خوبی حفظ شده بود؛ این ردپاها قدیمی ترین ردپاهای دنیا هستند. این مسیرها یکی از برترین و بزرگ ترین آثار باستانی حفط شده تا کنون به شمار می روند.

قدیمی ترین ردپای دنیا را ببینید، عکس

تینا مزدکی: بر اساس گزارشات منتشر شده، محققان در سال 2022 در حین مطالعه بر روی تخت سنگ ها در ساحلی در مراکش در مسیری قرار گرفتند که در آن 85 ردپای انسان به خوبی حفظ شده بودند و از قدیمی ترین ردپاهای دنیا به شمار می روند.

ظاهرا محققان بین زمان جزر و مد به سمت شمال حرکت کردند تا موارد بیشتری کشف نمایند. زمانی که آن ها اولین ردپا را یافتند متقاعد نشدند که این تنها یک ردپا است و در نهایت تعداد بیشتری از آن ها پیدا کردند. تجزیه و تحلیل این سایت، که تنها سایت شناخته شده از گذرگاه انسانی در نوع خود در شمال آفریقا و جنوب مدیترانه است، دو مسیر را نشان داد که در مجموع شامل 85 رد پای انسان است که به وسیله گروهی متشکل از حداقل پنج انسان اولیه مدرن در ساحل نقش بسته است.

این تیم از تاریخ گذاری لومینسانس با تحریک نوری استفاده کردند. این تکنیک، تکنیکی است که تعیین می نماید مواد معدنی خاص نزدیک یا روی یک مصنوع آخرین بار در معرض گرما یا نور خورشید قرار گرفته اند. بر اساس سن دانه های ریز کوارتز که بخش عمده ای از ماسه های ساحلی را تشکیل می دهند، محققان به این نتیجه رسیدند که یک گروه چند نسلی از انسان های خردمند تقریباً 90000 سال پیش در ساحل راه می رفتند و مسیرهایی را ایجاد کردند. بر اساس این مطالعه، این رویداد در اواخر پلیستوسن، بعلاوه به عنوان آخرین عصر یخبندان، که حدود 11700 سال پیش به پایان رسید، رخ داد.

محققان می گویند، برای تعیین طول و عمق این ردپاها در محل میزان گیری هایی انجام داده اند. بر اساس فشار پا و میزان ردپاها، توانستند سن تقریبی افراد را که شامل بچه ها، نوجوانان و بزرگسالان می گردد، تعیین نمایند. بر اساس این مطالعه، محققان حفظ عالی آثار باستانی را مرهون تعدادی از عوامل، از جمله طرح ساحل و دسترسی طولانی جزر و مد برای حفظ نهایی ردپاها می دانند.

نکته استثنایی موقعیت ساحل بر روی سکوی سنگی است که پوشیده از رسوبات رسی است. این رسوبات شرایط خوبی را برای حفظ مسیرهای روی شن بار ایجاد می نمایند در حالی که جزر و مد به سرعت ساحل را مدفون می نماید. به همین علت است که ردپاها در اینجا به خوبی حفظ می شوند.

با این حال، محققان در خصوص آنچه انسان های عصر یخبندان در ساحل انجام می دادند نامطمئن هستند و تجزیه و تحلیل آینده این سایت می تواند این اطلاعات را آشکار کند. با این حال محققان باید به سرعت وارد عمل شوند، زیرا به گفته آن ها فروپاشی مداوم سکوی ساحلی سنگی، می تواند منجر به نابودی آن و ردهای حفظ شده روی آن گردد. در نهایت آن ها امیدوارند از کل تاریخچه این گروه از انسان ها و آنچه که در آنجا انجام می دادند آگاه شوند.

منبع: livescience

323

منبع: خبرآنلاین

به "قدیمی ترین ردپای دنیا را ببینید، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین ردپای دنیا را ببینید، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید