قیافه این موجودات امروزی با اجدادشان مو نمی زند!

به گزارش بابا آب داد، در حال حاضر موجوداتی روی کره زمین زندگی می نمایند که می توان آنها را فسیل های زنده نامید؛ یکی از آنها سوسک خانگی است که در طول میلیون ها یا حتی صدها میلیون سال زندگی شان برروی زمین تغییر خاصی نکرده اند.

قیافه این موجودات امروزی با اجدادشان مو نمی زند!

غزال زیاری: فسیل زنده در حقیقت گونه ای است که میلیون ها سال است که دستخوش تکاملی جدی ای نشده و در واقع شباهت زیادی به اجدادش که در فسیل ها یافت شده اند دارد.

چارلز داروین در سال 1859 با استفاده از اصطلاح فسیل زنده به توصیف گونه های زنده جانوری پرداخت که هنوز شبیه به اجدادشان از میلیون ها سال پیش هستند. از نظر تشریحی، این گونه ها تقریبا تغییری ننموده اند، هرچند که از نظر ژنتیکی گونه ها همواره در حال تکاملند.

واژه فسیل زنده به شدت به وسیله دانشمندان مورد بحث قرار گرفته؛ تعریف اینکه چه چیزی در بازه های زمانی بدون تغییر به جای مانده، نسبی و فرق دارد. ولی به طور کلی، فسیل های زنده، گونه های باستانی با آناتومی ای هستند که هنوز هم شباهت زیادی به اجدادشان که به صورت فسیل در تاریخ تکامل به جای مانده اند دارند.

در این مقاله قصد داریم تا دوازده تا از مجذوب نماینده ترین فسیل های زنده را به شما معرفی کنیم:

1- ماهی تهی خار (سیلَکانت)

این راسته از ماهی ها با نام علمی Coelacanthiformes، یک ماهی باستانی و استخوانی است که در اعماق دریاهایی در آفریقا و اندونزی زندگی می نمایند. سیلکانت، برای اولین بار در فسیلی مربوط به 400 میلیون سال پیش در دوره دونین (419 تا 358 میلیون سال پیش) مشاهده شده و در زمان انقراض دایناسورهای غیرپرنده، دیگر نمونه ای از این ماهی رویت نشده بود.

دانشمندان تصور می کردند که این ماهی که به شدت در معرض انقراض است، بیش از 65 میلیون سال پیش منقرض شده، تا اینکه در سال 1938، ماهی سیلَکانت اقیانوس هند غربی در سواحل آفریقای جنوبی کشف شد و به علت مشاهده غیرمنتظره، این ماهی به گونه Lazarus ها معروفیت یافت.

طول این ماهی ها تا 2 متر رسیده و ممکن است وزن شان تا 90 کیلوگرم برسد. شواهد ارائه شده در یک مطالعه، حکایت از آن دارد که این موجودات می توانند تا صد سال زندگی نمایند.

از آنجا که گونه های ابتدایی این ماهی باله های گوشتی متعددی شبیه به اندام داشتند، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که سیلکانت ها ممکن است در تکامل ماهی ها و مبدل شدن شان به حیوانات زمینی، نقش پررنگی ایفا نموده باشند.

2- خرچنگ نعل اسبی

اولین بار خرچنگ های نعل اسبی (Limulidae) حدود 300 میلیون سال پیش زندگی می کردند و حتی از دایناسورهای غیرپرنده هم قدیمی تر هستند. این گونه از جانوران از آن موقع تا حالا خیلی تکامل نیافته. گرچه این گونه از خرچنگ ها، شباهت زیادی به خرچنگ های ماقبل تاریخ دارند، اما بیشتر با عنکبوت ها و عقرب ها مرتبط هستند.

چهارگونه خرچنگ نعل اسبی وجود دارد: خرچنگ نعل اسبی اقیانوس اطلس که در سواحل اقیانوس اطلس در آمریکای شمالی و مرکزی یافت می شود و سه گونه دیگر گونه خرچنگ هند و اقیانوس آرام، گونه سه ستون فقراتی و گونه مانگرو هستند که در آب های ساحلی آسیا یافت می شوند و معمولا در محل ورود رودها به دریاها زندگی می نمایند.

این گونه از خرچنگ ها، یک اسکلت بیرونی سخت دارند و 10 پا برای راه رفتن در کف اقیانوس و یک جفت پا که chelicerae نامیده می شود و با استفاده از آن غذا را به داخل دهانشان می گذارند. خون این خرچنگ ها حاوی پروتئین هایی بر پایه مس است و زمانی که در معرض اکسیژن قرار می گیرد، آبی رنگ می شود. از خون این خرچنگ در تحقیقات پزشکی به عنوان بخشی از روند توسعه واکسن استفاده می شود.

3- دیو کوسه

دیو کوسه (Mitsukurina owstoni) گونه ای نادر از ماهیان ساکن در اعماق دریاهاست. این گونه باستانی، در اقیانوس های آرام، اطلس و هند زندگی می نماید و برای اولین بار 125 میلیون سال پیش به وجود آمده. دیو کوسه، چندین ویژگی سازگاری منحصر به فرد دارد و همین ویژگی ها آن را تبدیل به یک شکارچی مرگبار نموده: آنها پوزه صاف و بلندی دارند که پر از گیرنده های الکتریکی است و همین به آنها این امکان را می دهد تا میدان های الکتریکی بدن طعمه شان را حس نمایند.

این گونه از کوسه، فکی مملو از دندان های متصل به رباط ها دارد که می تواند دندان ها را از دهانش خارج نموده تا طعمه را به هنگام گاز گرفتن، شکار کند.

دیو کوسه، به علاوه بدن شلی دارد که با پوستی به رنگ صورتی پوشیده شده و طول آن تا 4 متر می رسد و وزنش ممکن است تا 210 کیلوگرم برسد. باله های این گونه کوسه کوچک است و از همین رو کندتر از دیگر گونه های کوسه حرکت می نماید.

  • دیسک باستانی از رازی بزرگ پرده برداشت
  • چرا هواپیماهای مسافربری بوق دارند؟

4- نوک اردکی (پلاتیپوس)

پلاتیپوس، نوک اردکی و یا (Ornithorhynchus anatinus) یک پستاندار سازگار با آب است که اولین بار بیش از 110 میلیون سال پیش و در دوره کرتاسه (145 تا 66 میلیون سال پیش) زندگی می نموده.

مطالعه منتشره در مجله نیچر در سال 2008 حکایت از آن دارد که کد ژنتیکی پلاتیپوس ترکیبی از پستانداران، پرندگان و خزندگان است.

5- خرگوش آمامی

خرگوش آمامی یا (Pentalagus furnessi) یک گونه خز تیره و از آخرین بقایای زنده از گونه های خرگوش بدوی ای است که در دوران پفهرستوسن (2.6 میلیون تا 11700 سال پیش) زندگی می کردند. در حال حاضر این گونه از خرگوش ها تنها در دو جزیره کوچک در سواحل ژاپن زندگی می نمایند. خرگوش آمامی از جمله گونه های در معرض خطر انقراض است و تنها 5 هزار تا از این خرگوش ها در دنیا وجود دارند.

این گونه خرگوش در جنگل ها و گودال ها زندگی می نماید و ظاهری کوچک و متمایز دارد و گوش هایی کوتاه و چنگال های بلند، از ویژگی های خاص خرگوش آمامی است.

6- ملوانک (ناتیلوس)

ناتیلوس ها (Nautilus pompilius) جزو خانواده سرپایان و نرم تنان دریایی و یکی از قدیمی ترین گونه های فسیل زنده در زمین هستند. این موجودات پوسته ای مارپیچی دارند و از زمانی که برای اولین بار بیش از 500 میلیون سال پیش در اوایل دوره پالئوزوئیک (541 تا 252 میلیون سال پیش) ظهور نموده بودند، تغییر چندانی نداشته اند.

ناتیلوس ها که در اقیانوس آرام غربی و اقیانوس هند زندگی می نمایند، در یک محفظه بزرگ از پوسته سختشان زندگی می نمایند و از نیروی محرکه برای شنا و تغذیه در اقیانوس بهره می برند.

7- اژدهای کومودو

اژدهای کومودو با نام علمی (Varanus komodoensis) یک خزنده سمی و باستانی است که میلیون ها سال است که روی کره زمین زندگی می نماید.

این جانور در گروه جزایر سوندای کوچک اندونزی و از جمله در جزیره کومودو زندگی می نماید. دانشمندان کشف نموده اند که اجداد مشابه این جانور، حدود 100 میلیون سال پیش در استرالیا ظاهر شده بودند. اژدهای کومودو بزرگترین مارمولک دنیا است که طولش تا 3 متر و وزنش تا 150 کیلوگرم می رسد و به عنوان یک شکارچی غالب می تواند در یک وعده غذایی، تا 80% وزن بدنش غذا بخورد.

8- قورباغه بنفش

قورباغه بنفش یا قورباغه دماغ خوکی با نام علمی (Nasikabatrachus sahyadrensis) یک گونه نادر از دوزیستان است که در طول 100 میلیون سال حیاتش برروی کره زمین، تکامل چندانی نداشته. دانشمندان این گونه جانوری را در سال 2003 در گات غربی در هند کشف کردند. قورباغه بنفش بدنی پف نموده، پاهایی کوتاه و سر کوچکی دارد.

9- موش صخره ای لائوس

این موش (Laonastes aenigmamus) برای اولین بار در سال 2005 در لائوس کشف شد و آخرین عضو بازمانده از خانواده فسیلی Diatomyidae است که حدودا یازده میلیون سال پیش منقرض شده بودند.

یکی دیگر از نام های این گونه، موش سنجاب است که جانوری باستانی با موهای تیره است که شباهت زیادی به موش صحرایی دارد ولی دمش، کرکی و شبیه به دم سنجاب است.

10- سوسک

سوسک با نام علمی (Order Blattodea) متعلق به یکی از قدیمی ترین راسته حشرات به نام Blattodea است که از سوسک ها و موریانه ها تشکیل می شود.

سابقه فسیلی سوسک های اولیه به بیش از 300 مییلیون سال پیش و به دوره کربونیفر فوقانی برمی شود. تقریبا چهار هزار گونه سوسک در سراسر دنیا یافت می شود که شبیه فسیل های مشابه خود هستند.

11- خوک خاکی (موریانه خوار)

خوک خاکی یا موریانه خوار با نام علمی (Orycteropus afer) یک پستاندار شبگرد و منفرد بومی قاره آفریقاست که طبق یافته های فسیلی، اولین بار بیش از 50 میلیون سال قبل زندگی می نموده.

آخرین عضو به جامانده از راسته باستانی Tublidentata ، گونه ای است که در طول تاریخ تکامل چندانی نداشته و همین باعث شده تا در فهرست فسیل های زنده قرار بگیرد. علت آنکه این حیوان خوک خاکی نامیده می شود، این است که بدنی شبیه به خوک دارد ولی این گونه بیشتر به فیل نزدیک است.

12- درخت ژینگو

درخت ژینگو یا کهن دار (Ginkgo biloba) که با نام درخت موی دوشیزه نیز شناخته می شود، پس از زنده ماندن در دوران دایناسورها و بمب های اتمی هیروشیما، همچنان به حیاتش ادامه می دهد.

این درخت فوق العاده مقاوم و بدبو است و سوابق فسیلی از برگ های این درخت حکایت از آن دارد که بیش از 200 میلیون سال است که در کره زمین دیده می شود. این فسیل زنده یکی از قدیمی ترین گونه های درختی در دنیاست و آخرین گونه بازمانده از گروهی از درختان است که قبل از پرسه زدن دایناسورها در کره زمین وجود داشتند.

منبع: livescience

227227

منبع: خبرآنلاین

به "قیافه این موجودات امروزی با اجدادشان مو نمی زند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیافه این موجودات امروزی با اجدادشان مو نمی زند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید