آیا کاخ ورسای ایران از لیست آثار ملی خارج می گردد؟

به گزارش بابا آب داد، کاخ ورسای ایران از ثبت ملی خارج نمی گردد

این روزها خبرهایی مبنی بر خارج شدن از ثبت ملی کاخ ورسای یکی از کاخ های ارزشمند و قدیمی شهر تهران در خبرگزاری های رسمی مطرح شده است. بنابرگزارش موجود گویا قرار است بعضی از خانه های تاریخی تهران تغییر کاربری بدهند و کاخ ورسای یا همان کاخ ثابت پاسال در بین این خانه ها می باشد. با توجه به این که کاخ ورسای به عنوان یک اثر تاریخی مرکز در لیست آثار ملی واقع شده است این خبر کمی می تواند تلخ باشد. جالب است بدانید که ارزش این خانه قبل از انقلاب بیش از 15 میلیون دلار برآورد شده بود و به گفته بعضی از کارگران آن ساخت این عمارت 12 سال به طول انجامیده است. ما در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران گزارشی در مورد اینکه آیا کاخ ورسای از ثبت ملی خارج می گردد یا خیر؟ تهیه نموده ایم که می توانید برای اطلاع ما را در ادامه همراه کنید.

آیا کاخ ورسای ایران از لیست آثار ملی خارج می گردد؟

با توجه به آنچه که در بالا هم گفته شد، خبرهایی این روزها در خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شده مبنی بر تغییر کاربری تعدادی از خانه های تاریخی شهر تهران که نام کاخ ورسای هم در بین آن ها می درخشد. موضوع مهمی که در این بین وجود دارد قرار داشتن کاخ ورسای در لیست آثار ملی است که این تغییر کاربری می تواند ثبب خارج شدن آن از این لیست ارزشمند منجر گردد.

خوشبختانه در مصاحبه ای که معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی مونسان با بابا آب داد داشته با تاکید بر اینکه کاخ ثابت پاسال یا وسای از لیست میراث ملی خارج نمی گردد وی بعلاوه صراحتا گفت: قرار نیست این کاخ از ثبت ملی خارج گردد.

کاخ ورسای یا کاخ ثابت در بزرگراه آفریقا واقع شده است و با مساحت تقریبا برابر با 12 هزار مترمربع یکی از کاخ های بزرگ شهر تهران است که از سال 1340 تا در این منطقه واقع شده است. عمارت ثابت پاسال را به نام های قصر سنگی و کاخ ورسای نیز می شناسند چراکه معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای ساخته شده است. از زیر کاخ یک جریان آب همچون چیزی که در معماری سنتی ایرانی می بینیم، عبور می کرد و یک استخر بزرگ و جوی آبی پلکانی دور تا دور آن و بعلاوه آلاچیقی در حیاط این عمارت نهاده شده است.

بنابر برآورهایی که در خصوص ارزش کاخ ورسای در تهران شده بود تا پیش از انقلاب برابر با 15 میلیون دلار بوده که در حال حاضر ارزش آن قطعا عددی با صفرهای سرسام آور می باشد. به گفته بعضی از کارگران آن ساخت این عمارت 12 سال به طول انجامیده است و در زمان خود به عنوان بزرگترین و گران ترین خانه دوران شناخته شده است، اما صاحب آن ایرج ثابت پاسال تنها دو سال در خانه اقامت داشت و بعد از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد.

این کاخ ارزشمند در سال 1396 از طرف معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد. بنابر این ابلاغیه کاخ ورسای یا کاخ ثابت پاسال تحت حفاظت و نظارت این سازمان نهاده شد و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن گردد جرم محسوب می گردد و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و بازسازی و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

کمی درباره کاخ ورسای یا کاخ ثابت پاسال

کاخ ورسای قبل از انقلاب در ایران ساخته شد و متعلق به یکی از سرمایه داران ایرانی به نام ایرج ثابت بوده و به همین علت است که دیگر نام کاخ وسای کاخ ثابت پاسال است.

معماری کاخ ثابت پاسال از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای برگرفته شده و نکته جالبی که در خصوص معماری آن وجود دارد این است که از زیر کاخ یک جریان آب مانند چیزی که در معماری سنتی ایرانی می بینیم عبور می نموده و یک استخر بزرگ و جوی آبی پلکانی دور تا دور آن و بعلاوه آلاچیقی در حیاط این عمارت نهاده شده است.

در گوشه ای از حیاط بزرگی که در این کاخ وجود دارد یک صحن تئاتر وجود دارد و در گوشه دیگر آن یک پارکینگ بزرگ جهت پارک ماشین افراد منزل و مهمانان وجود دارد. گویا قرار بوده سالن بیلیاردی هم در پشت ساختمان این کاخ گردد که متاسفانه امروز گودبرداری هایی در این قسمت به منظور تخریب ساختمان اجرا شده که امیدواریم تخریبی در این کاخ به وجود نیاید. در سمت چپ و راست دو ردیف کنار هم درختان کاج و سرو وجود داشته که اثری از آن ها نیز دیده نمی گردد. باغ کاخ در حال حاضر به شهرک میثاق تبدیل شده و در آن خانه سازی اجرا شده است .

منبع: الی گشت

به "آیا کاخ ورسای ایران از لیست آثار ملی خارج می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کاخ ورسای ایران از لیست آثار ملی خارج می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید