سدهای تهران همچنان 25.6 درصد منفی هستند

به گزارش بابا آب داد، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: تا قبل از سامانه بارشی کاهش بارندگی سال آبی جاری در مقایسه با میانه بلندمدت منفی 34 درصد بوده، همین بارش ها باعث شد شرایط بهتر گردد و از منفی 34 به منفی 25.6 درصد برسیم.

سدهای تهران همچنان 25.6 درصد منفی هستند

به گزارش ایلنا، محمد شهریاری درباره شرایط سد های تهران در پی بارش های سیلابی اخیر گفت: باتوجه به استقرار سامانه بارشی که از هفته گذشته در حوضه آبریز سد های پنجگانه تهران شاهد بودیم، ورودی آب به مخازن سد ها مخصوصا سد های سامانه شرق بهبود یافت.

وی اضافه کرد: ریزش های جوی که از 4 تا 8 مرداد رخ داد منجر به ثبت 23.3 میلی متر بارش در حوزه عملکرد استان تهران شد که این اندازه در مقایسه با میانه بلندمدت در همین بازه زمانی افزایش چشمگیری داشته است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران اندازه بارش از ابتدای سال آبی جاری تا 8 مرداد را 203.4 میلیمتر اظهار داشت و گفت: این اندازه در مقایسه با میانه بلندمدت که 273.5 میلی متر بوده 25.6 درصد کاهش را نشان می دهد. البته تا قبل از فعالیت این سامانه بارشی، کاهش بارندگی سال آبی جاری در مقایسه با میانه بلندمدت 34 درصد بود که همین بارش ها باعث شد شرایط بهتر شده و درصد کاهش از 34 به 25.6 بهبود یابد.

وی با اشاره به اثر بارندگی بر اندازه ذخایر سد ها تاکید نمود: سامانه بارشی اخیر و سیلاب های حاصل از آن ذخیره آب سد ماملو را 5.5 میلیون متر مکعب افزایش داد.

شهریاری حجم ذخیره آب حال حاضر سد های پنجگانه تهران را 565 میلیون متر مکعب عنوان و اظهار داشت: این اندازه در مقایسه با روز مشابه سال گذشته که 681 میلیون متر مکعب بوده، 116 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می دهد.

وی تاکید نمود: علیرغم اینکه متاسفانه بارش ها و سیلاب های اخیر مسائل عدیده ای را برای بعضی از هموطنان ایجاد کرد، اما از سوی دیگر بخشی از کسری های منابع آبی حاصل از 2 سال متوالی خشکسالی را جبران کرد.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران سرجمع اندازه ورودی آب اضافه شده به سد های پنجگانه تهران در پی بارندگی و سیلاب های اخیر را 9.4 میلیون متر مکعب اظهار داشت.

وی درباره تاثیر بارش ها بر افزایش ذخیره مخازن آب زیرزمینی گفت: طبیعتا سیلاب کوهستان و بالادست سدها، پشت سد ها ذخیره می گردد، بارش هایی که در دشت ها اتفاق می افتد روی تغذیه و نفوذ به منابع آب زیرزمینی اثر خواهد داشت که این امر می تواند تا حدودی جبران کسری آبخوان ها را در پی داشته باشد.

شهریاری درباره زمان به مدار آمدن تصفیه خانه هفتم بیان نمود: نظر به اینکه بیشترین سیلاب را در حوضه آبریز سد ماملو داشتیم همین امر باعث افزایش کدورت آب این سد شد، بر همین اساس به صورت موقت تصفیه خانه از مدار خارج شد که با توجه به کنترل های کیفی بر روی لایه های آبی مخزن سد ماملو و با تغییر تراز آبگیری دریچه های سد، مشکل تاحدود زیادی مرتفع شد و با توجه به اعلام شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران با انجام بعضی مقدمات تصفیه خانه مجدد وارد مدار خواهد شد.

منبع: فرارو

به "سدهای تهران همچنان 25.6 درصد منفی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سدهای تهران همچنان 25.6 درصد منفی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید