کم ارتفاع ترین شهرهای ایران کدامند؟

به گزارش بابا آب داد، ارتفاع شهرها از سطح دریا معیاری برای سنجش و دسته بندی شهرها است. در سرزمینمان شهرهایی داریم که تنها 4 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند!

کم ارتفاع ترین شهرهای ایران کدامند؟

ارتفاع شهرها از سطح دریا یکی از عوامل مهم در دسته بندی آن ها است، این ارتفاع بر آب وهوا و جغرافیای منطقه تأثیر می گذارد. در ایران شهرهایی داریم که ارتفاع شان پایین تر از 900 متر از سطح دریا است و همین موضوع این شهرها را خاص نموده است. در این مطلب به آنالیز و شناخت کم ارتفاع ترین شهرهای ایران می پردازیم و معیار سنجش ما در این مطلب ارتفاع شهرها از سطح دریاهای آزاد است، با ما همراه باشید:

یزد

یزد شهری در بین رشته کوه های شیرکوه و خرانق است که از تاریخی ترین شهرهای ایران به شمار می رود. ارتفاع یزد از سطح دریا برابر با 1,230 متر است. یزد در دره ای خشک و بزرگ بین دو کوه قرار گرفته است و از شمال به میبد و اردکان، از شرق به اردکان و بافق، از غرب به اصفهان و از جنوب به تفت، ابرکوه و مهریز محدود می شود. بارش در یزد بسیار کم است و تبخیر بالا، دور بودن این شهر از دریا و کمبود رطوبت باعث شده تا این شهر به عنوان یکی از خشک ترین منطقه ها ایران شناخته شود. نوسان حرارت بین روز و شب در یزد بسیار زیاد است، ممکن است شب هوای بسیار خنکی را تجربه کنید، ولی در روز گرمای هوا شما را خسته کند، این ویژگی شاخص منطقه ها کویری است!

آثار تاریخی یزد به مقدار ای زیاد است که یک هفته برای بازدید تمام آن ها کافی نیست. یکی از محله های تاریخی زیبای یزد، محله فهادان است که بسیاری از آثار تاریخی از جمله مسجد جامع یزد در آن قرار گرفته است.

بجنورد

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی، شهری در شمال شرق ایران است که ارتفاع آن از سطح دریا برابر با 1,086 متر است. بجنورد از جنوب به رشته کوه کپه داغ، از شرق به رشته کوه آلاداغ و از شمال به رشته کوه البرز محدود می شود. آب وهوای بجنورد معتدل کوهستانی است و زمستان هایی سرد و سخت دارد. بجنورد از شمال به ترکمنستان، از شمال شرق و جنوب شرق به اسفراین، از جنوب غربی به جاجرم محدود می شود.

مشهد

مشهد کلان شهر و شهر زیارتی محبوب ایرانیان، دومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مرکز افشاریان است. این شهر ارتفاعی برابر با 1,065 متر از سطح دریا دارد. مشهد در موزه رودخانه کشف رود، در دشت مشهد بین کوه های هزار مسجد و بینالود گسترده شده است. مشهد آب و هوایی متغیر دارد، ولی به صورت کلی می توان آن را معتدل متمایل به سرد و خشک دانست. تابستان های مشهد گرم و خشک و زمستان های آن سرد و مرطوب است. دشت مشهد دره ای وسیع، دارای طول بیش از 100 کیلومتر و عرض 25 کیلومتر است. منطقه خراسان همواره یکی از فعال ترین منطقه ها زلزله خیز کشور بوده و زلزله های زیادی در طول تاریخ در این منطقه روی داده است. زمین لرزه سال 1084 هجری قمری زمین لرزه بزرگی بود؛ بخش زیادی از مجموعه حرم امام رضا در این زمین لرزه تخریب شد. مقدار کشته های این زمین لرزه چهار هزار نفر بود.

قم

قم شهری در 125 کیلومتری جنوب تهران است که در کنار رودخانه قمرود در دشت قم قرار گرفته است. ارتفاع قم از سطح دریا برابر با 932 متر از سطح دریا است. قم آب و هوایی گرم و خشک دارد و میانگین دما در این شهر 14 تا 19 درجه است. تابستان های قم بسیار گرم و زمستان هایش سرد و خشک است. برترین ماه ها برای سفر به قم فروردین، اردیبهشت، شهریور و مهر است. خشک سالی های پی درپی موجب شده تا در سال های گذشته قم با مشکل کمبود آب روبرو باشد و دوری از دریا و کمبود رطوبت این مسئله را تشدید می نماید. قم به عنوان مرکز فرش ابریشمی ایران و دنیا، مرکز دوم ادبیات کودک و نوجوان، دومین قطب انتشار کتاب و بزرگ ترین قطب دنیای اسلام در زمینه انتشار کتب اسلامی شناخته می شود.

گرگان

گرگان شهری در استان گلستان، در نزدیکی شمال شرقی ایران است که نام قدیمی آن استرآباد بود. گرگان از سطح دریا 174 متر فاصله دارد و در دسته یکی از کم ارتفاع ترین شهرهایی ایران شناخته می شود. گرگان یکی از شهرهای شمالی با آب و هوایی معتدل است. در هر قسمت از این شهر پوشش متفاوتی دیده می شود، دریا، جلگه، تالاب، دشت و خلیج تنها بخشی از گستردگی پوشش گیاهی در گرگان و استان گلستان است. گرگان از شمال به آق قلا، از جنوب به رشته کوه های البرز، از غرب به علی آباد کتول و از شرق به کردکوی محدود می شود. گرگان یکی از شهرهای تاریخی شمال کشور است و دو تپه باستانی مشهور در این منطقه تورنگ تپه و شاه تپه است. نشانه های زندگی در تپه حصار دامغان به هزاره سوم پیش از میلاد برمی شود.

ساری

ساری یکی از شهرهای شمالی ایران واقع در استان مازندران است که پرجمعیت ترین شهر شمالی کشور و بزرگ ترین شهر استان مازندران شناخته می شود و قدمت سکونت انسان در ساری به 5 هزار سال پیش می رسد. ارتفاع ساری از سطح دریا برابر با 54 متر است. ساری با داشتن کوه و جنگل و دریا آب و هوایی معتدل دارد و در مقایسه سایر شهرهای استان مازندران آب و هوایی بهتر دارد. رودخانه تجن یکی از رودخانه های درون شهری ساری است که از شرق این شهر عبور می نماید. این رودخانه از 3 شاخه اصلی زارم رود در شمال و شاخه اصلی تجن در مرکز و شاخه سفیدرود در جنوب حوضه آبریز تشکیل می شود و اضافه بر آن ها در راستا خود ریزابه هایی مثل دره ببر چشمه، پلاروی، شیرین رود و سالار دره، آب را دریافت می نماید.

اهواز

اهواز یکی از کلان شهرهای ایران است که در استان خوزستان قرار گرفته است. اهواز 10 متر از سطح دریا فاصله دارد. اهواز 18650 هکتار وسعت دارد و به عنوان یکی از شهرهای وسیع ایران شناخته می شود. شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب که بزرگ ترین تولیدنماینده نفت ایران است، در اهواز قرار گرفته است که به عنوان بزرگ ترین تولیدنماینده نفت ایران شناخته می شود. بخش بزرگی از استان خوزستان را جلگه ها تشکیل می دهند، کمبود شدید پوشش گیاهی موجب گرمی و خشکی هوا در اهواز شده و این شهر را در رده گرم ترین شهرهای دنیا قرار داده است.

بر اساس آمار رسمی اهواز بعد از اصفهان و تهران، آلوده ترین شهر ایران است. افزایش گردوغبارها در سال های اخیر، به شدت محیط زیست اهواز را تحت تأثیر قرار داده است. شهر اهواز از سوی سازمان بهداشت دنیای به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا شناخته شده که باعث مسائل تنفسی ساکنان این شهر شده است. احتمال آلوده بودن این ریزگرد به مواد رادیواکتیو نگرانی های گسترده ای در خصوص تأثیر این پدیده بر سلامت شهروندان به وجود آورده است. سالانه حدود 22 هزار نفر در استان خوزستان به علت مسائل ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می نمایند. در آبان 1394 در پی بارش باران اسیدی در این استان، برای صدها نفر مسائل تنفسی پیش آمد که آنان را به بیمارستان کشانده و به بستری شده بیش از صد نفر منجر شد.

بندرعباس

بندرعباس، مرکز استان هرمزگان، در جنوب ایران است که درگذشته به نام بندر گمبرون مشهور بوده است. ارتفاع بندرعباس از سطح دریا برابر با 9 متر از سطح دریا است. بندرعباس از شمال به ارتفاعات و کوه و از جنوب به دریا منتهی می شود. آب وهوای بندرعباس گرم و مرطوب است و تا نیمه دوم آبان تا نیمه اول فروردین آب وهوای خوبی دارد. بر اساس اسناد تاریخی و نوشته های هرودوت مورخ یونانی در زمان فرمانروایی داریوش بندرعباس یکی از بنادر مهم کشور بود و بسیاری از مبادلات از راه این بندر صورت می گرفت.

بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای بندی ایران است که در جنوب غربی ایران قرار گرفته است. ارتفاع بوشهر از سطح دریا برابر با 4 متر است. بوشهر در منطقه ساحلی خلیج فارس واقع شده و آب و هوایی نیمه گرم دارد. تیرماه گرم ترین ماه سال و دی ماه سردترین ماه سال در بوشهر است. یکی از ویژگی های آب و هوایی بوشهر، شرجی بودن آن است که در نواحی نزدیک دریا این رطوبت بسیار بیشتر است. بنای بوشهر را به اردشیر ساسانی نسبت داده اند و نام قدیمی آن رام اردشیر بوده است. بندر بوشهر از شمال به بندر گناوه، از جنوب به خلیج فارس، از غرب به فراشبند و از شرق به خلیج فارس محدود می شود.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org

به "کم ارتفاع ترین شهرهای ایران کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم ارتفاع ترین شهرهای ایران کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید