روش های تشویق بچه ها به انجام تکالیف مدرسه

به گزارش بابا آب داد، بچه ها باید بدانند انجام تکالیف درسی وظیفه آنهاست نه والدینشان، والدین باید انجام تکالیف مدرسه را برای بچه ها تسهیل نموده و به آنان یاری نمایند.

روش های تشویق بچه ها به انجام تکالیف مدرسه

تکلیف درسی یکی از منابع عمده تعارض بین والدین و فرزندان آنهاست. اغلب بچه ها از انجام تکالیف درسی امتناع می ورزند. آنها تا آخرین دقیقه از انجام آن سرباززده و بهانه می آورند. والدین نسبت به این نگرش و طرز رفتار بچه ها خود حساس بوده و دچار خشم و ناامیدی می شوند چرا که اغلب والدین کمال گرا بوده و دوست دارند همه کارها به نحو کاملا مطلوب انجام بگیرد. به همین خاطر وقتی می بینند که کودکشان در انجام دادن تکالیف مدرسه ضعیف عمل می نماید احساس شرم و خجالت نموده و پیش خود فکر می نمایند که معلم کودکشان در مورد آنها چه فکری خواهد نمود. در ادامه به راهکارهایی پرداخته ایم که به شما در حل مشاجره های مربوط به تکالیف درسی بچه هاتان یاری می نماید.

شیوه تسهیل انجام تکالیف درسی بچه ها

بسیاری از والدین ارزش و اهمیت تکالیف مدرسه را به خوبی می دانند اما بچه ها آن را خسته نماینده و تکراری تلقی می نمایند. والدین می دانند بچه های که تکلیف درسی خود را بطور مطلوب انجام می دهند در مدرسه هم شاگردان خوبی در یادگیری بوده و نمرات درسی آنها بهتر است ولی برخی از بچه ها تکالیف مدرسه را به عنوان یک تنبیه تلقی می نمایند که آنها مجبورند بابت عدم موفقیت در مدرسه انجام بدهند.

چندین فاکتور وجود دارد که موقع تدوین راهبرد موفقیت آمیز تکالیف مدرسه بچه ها بایستی مد نظر قرار گیرند:

1- معلم کودکتان را ببینید و در مورد خط مشی تکالیف مدرسه فرزند خود از او سوال کنید.

2- ضروری است بچه ها بدانند که انجام تکالیف درسی جزء وظایف آنهاست نه جزء وظایف شما. بسیاری از والدین برای انجام تکالیف مدرسه فرزندان خود هر شب بالای سر آنها می ایستند و هر تکلیفی برای آنها یک چالش محسوب می گردد. در حالی که تکالیف مدرسه چالشی بین معلم و کودک شماست و شما در این میان یک تسهیل نماینده هستید. کار شما یاری رسانی به کودک در انجام تکالیفشان است. اگر قبلا به این شرایط سخت گرفتار آمده اید امشب آن را متوقف کنید و به کودک خود بگویید که وظیفه شما این است که به او در انجام تکالیف مدرسه یاری کنید نه اینکه تکالیف او را انجام بدهید. در اینجا به مواردی اشاره می گردد که می توانید در این خصوص انجام بدهید:

  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما زمان کافی برای انجام تکالیف درسی را در اختیار دارد.
  • فعالیت های فوق برنامه از قبیل فعالیت های ورزشی و کلاس های موسیقی خوب هستند اما تکالیف مدرسه در اولویت می باشد.
  • هر روز برای انجام تکالیف مدرسه زمان خاصی را اختصاص دهید. در صورت امکان در مورد زمان خاص انجام تکالیف درسی با بچه ها خود صحبت کنید و در صورت لزوم زمان فعالیت ها را تغییر دهید.
  • برای انجام تکالیف محل خاصی را اختصاص بدهید. چنین مکانی بایستی عاری از هرگونه سر و صدا و عوامل مزاحم باشد. در طول انجام تکالیف مدرسه تلویزیون باید خاموش باشد.
  • والدین می توانند به وسیله مطالعه کردن الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند.
  • حتی الامکان برای انجام تکالیف درسی میز و جایگاه مناسب و نور کافی برای کودکتان وجود داشته باشد.
  • تمامی مایحتاج یک کودک را در این خصوص در اختیار او بگذارید تا مجبور نباشد وقت خود را بی فایده از دست بدهد.
  • تکالیف را با کودک خود مرور کنید و ببینید که آیا کودک شما آن را فهمیده است یا خیر. اولین سوال یا مسئله را خودتان به همراه کودکتان انجام بدهید این کار به آنها یاری خواهد نمود تا بدانند که حل مسئله یا انجام تکالیف گفته شده آن چندان هم سخت نیست.
  • در هر مرحله از مراحل انجام تکالیف مدرسه کودکی خود را تشویق کنید. مثلا بگویید که در انجام تکالیف به توانایی او ایمان دارید و چون توانسته است اولین مورد را درست انجام بدهد موارد دیگر را هم به نحوه بهتر انجام خواهد داد.
  • برای پاسخ به سوالات احتمالی کودک خود در دسترس باشید.
  • برخی از بچه ها چون تکالیف درسی محوله را نامربوط می دانند از انجام آن امتناع می ورزند. مثلا می گویند چرا باید این تکالیف را انجام بدهند؟ این کار احمقانه است!. برخی از تکالیف ممکن است برای آنها کسل نماینده و نامربوط باشد اما بچه ها به هر حال باید آنها را انجام بدهند. به آنها بگویید که مجبور نیستید اینگونه تکالیف را دوست داشته باشید اما مجبورید که آنها را انجام بدهید چرا که زندگی یعنی همین! برخی از جنبه های کار ما نیز نامربوط و کسل نماینده است اما به هر حال به آن عادت نموده ایم.
  • به بچه ها خود یاد بدهید که بدترین تکلیف را در ابتدا انجام بدهد. اگر کودکتان در انجام تکالیف ریاضی با مشکل روبرو است ابتدا آن را انجام بدهید تا کودک احساس راحتی بکند. بقیه تکالیف کمتر برای بچه ها تهدید نماینده خواهد بود.
  • برخی از بچه ها تکلیف درسی خود را با سرعت هرچه تمامتر انجام می دهند. چنین کاری اگر منجر به بی دقتی گردد مشکل ساز خواهد بود. اما اگر انجام کار درست و مرتب است اشکالی ندارد. هرگز کودک خود را به خاطر انجام سریع تکلیف درسی اما کاملا درست تنبیه نکنید اما اگر نادرست باشد به او بگویید که دوباره آن را انجام بدهد.

مشوق های مربوط به انجام تکالیف درسی

برای بسیاری از بچه ها راهبردهای برنامه ریزی و سازماندهی مورد بحث در بالا به انضمام تشویق کلامی برای ایجاد عادات موفقیت آمیز انجام تکالیف درسی کافیست اما برای برخی از بچه ها این راهبردها کافی نیستند. برخی از بچه ها نسبت به انجام تکالیف مدرسه بی تمایل بوده و برخی دیگر نسبت به آن سهل انگارند. بچه ها برای انجام تکالیف مدرسه خود به مشوق های قویتری احتیاج دارند.

چک لیست ها، جدول تشویقی و قراردادها، مشوق های خوبی برای بچه ها مهیا می نماید. برای آنها پاداش های روزانه، هفتگی و یا درازمدت در نظر بگیرید. برای بهبود عادات مربوط به انجام تکلیف درسی بچه ها لیستی از فعالیت های خاصی را که بچه هاتان توان انجام آن را دارد درست کنید. چک لیست زیر اهمیت مسئولیت پذیری را مورد تاکید قرار می دهد. با یاری چک لیست زیر و امتیاز قرار دادن برای انجام موارد یادشده در آن، به کودکتان می توانید در ایجاد انگیزه برای انجام تکالیف یاری کنید.

چهارشنبه سه شنبه دوشنبه یکشنبه شنبه
نوشتن تکالیف
آوردن مواد درسی به خانه
به موقع آغاز کردن
مستقلانه کار کردن
تمیز و با دقت بودن
کار خود را چک کردن
به موقع تمام کردن
تحویل تکالیف درسی

بچه ها باید این نکته را بدانند که موفقیت تحصیلی و انجام تکالیف درسی جزء وظایف آنهاست نه وظیفه شما و شما قبلا این وظایف را انجام داده اید. آنها همچنین باید بدانند که برای خوشنود ساختن خودشان بایستی نهایت تلاششان را جهت موفقیت تحصیلی خود به عمل بیاورند.

منبع: کتاب چگونه با کودک خود رفتار کنیم؟

منبع: setare.com

به "روش های تشویق بچه ها به انجام تکالیف مدرسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تشویق بچه ها به انجام تکالیف مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید