فراوری و انتشار کتاب های ویژه معلولان دچار ضعف است

به گزارش بابا آب داد، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در قم، نشست نقد و آنالیز کتاب کتاب های ویژه معلولان: آنالیز انواع کتاب برای گروه های دارای معلولیت با حضور مریم قاسمی نویسنده اثر و محمد نوری مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین به صورت مجازی و به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار گردید.

فراوری و انتشار کتاب های ویژه معلولان دچار ضعف است

در ابتدای این نشست، مریم قاسمی نویسنده کتاب در خصوص سوابق خود گفت: این چهارمین کتاب من در حوزه معلولان است و پیش از این نیز کتاب هایی در حوزه اشتغال معلولان، ورزشکاران معلول و فیلم های معلولین نیز نوشته بودم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، چند سالی است که در حوزه نابینایان و معلولان مشغول به فعالیت هستم.

این نویسنده بعلاوه در خصوص کتاب کتاب های ویژه معلولان اعلام کرد: در کتاب سعی کردم انواع منابع اطلاعاتی در حوزه معلولان را جمع آوری کنم و کتاب های مناسب هر دسته از معلولان را معرفی کردم.

قاسمی افزود: از جمله انواع منابع معرفی شده در کتاب می توان به کتاب های بی کلام که از انواع کتاب های مصور هستند و برای سال های اولیه زندگی افراد کم توان ذهنی مناسب هستند، کتاب های حسی- لمسی که برای بچه ها کم بینا و نابینا استفاده می شوند، کتاب های ویژه زبان اشاره که به صورت فیلم برای افراد ناشنوا مناسب سازی شده، کتاب های درشت خط برای استفاده افراد کم بینا و بعلاوه کتاب های بریل و گویا که بیشتر مردم با آن ها آشنایی دارند، اشاره نمود.

در ادامه این نشست، محمد نوری، مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین در خصوص اهمیت طبقه بندی درست معلولان گفت: در کشور ما طبقه بندی درستی از معلولان ارائه نشده، به طوری ما تنها 5 گروه معلول اصلی را طبقه بندی نموده ایم؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورها، معلولان به حدود دویست گروه تقسیم بندی می شوند و احتیاجسنجی خاصی در خصوص مسائل مختلف آن ها اجرا شده است.

مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین اضافه نمود: کتاب و احتیاج به یادگیری نیز یکی از احتیاجهای معلولان است و با توجه به انواع معلولیت ها، احتیاج است که هر کدام از این افراد مطابق احتیاج خود به کتابی که برایشان مناسب است، دسترسی داشته باشند؛ در حالی که ما در فراوری انواع منابع برای معلولان با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "فراوری و انتشار کتاب های ویژه معلولان دچار ضعف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری و انتشار کتاب های ویژه معلولان دچار ضعف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید