با سنگچال مازندران آشنا شوید

به گزارش بابا آب داد، شاید درباره فیلبند زیاد شنیده باشید. روستای سنگچال سر راه فیلبند است و از نظر قشنگی چیزی کمتر از آن ندارد. این روستای زیبا نزدیک آمل قرار گرفته و رسیدن به آن هم راحت است.

با سنگچال مازندران آشنا شوید

سنگچال کجاست؟

سنگچال قبلا بخشی از بابل بود. اما الان دیگر چند سال است که به دهستان چلاو شهر آمل تعلق دارد. این جا در حدود 42 کیلومتری آمل است و با فیلبند 7 کیلومتر فاصله دارد. در فصل سرما رفتن به فیلبند کار دشواریست، اما سنگچال در همه فصل ها دردسترس است.

شاید نام این روستا عجیب به نظر برسد. سنگ بزرگی در این آبادی وجود دارد که بالای آن گودال بزرگ دست سازی وجود دارد. سنگچال هم ترکیبی ست از دو کلمه سنگ و چال و اشاره به همین سنگ و گودال دارد.

چرا باید این روستا را ببینیم؟

این روستای ییلاقی در دامنه کوه قرار گرفته و پر است از درختان تنومند و سرسبز. چندتا چشمه هم دارد که آب آشامیدنی مردم از همان ها تامین می گردد.

این جا یکی از بلندترین ییلاق های مازندران است که چشم انداز های تماشایی دارد. از جنگل و کوه تا چرای دام و تک درخت های قشنگ. خلاصه که از هوای پاک، آرامش و جای سرسبز و باصفا تا میزبان خونگرم همه چیز مهیاست.

اگر دوست دارید جاهای تاریخی ببینید، باز هم در این روستا بی نصیب نمی مانید. در جنوب روستا یک دژ باستانی هست که نامش اسپه خانه یعنی سفیدخانه است.

قدمت این قلعه حدود سه تا چهار هزار سال برآورد شده. مثل همه قلعه ها این جا هم کاربرد نظامی و دیده بانی داشته. ارتفاع دژ حدود 10 متر تخمین زده شده و جالب این که اطراف قلعه هم قبرهای زرتشتی وجود دارد که نشان می دهد از هزاران سال پیش در این منطقه زندگی درجریان بوده است. بالای روستا هم امام زاده محمد را می بینید که در فهرست آثار ملی ثبت شده.

کجا اقامت کنیم؟

در سفر به شمال همواره گزینه اجاره خانه های محلی وجود دارد. می توانید همان جا سراغ اتاق یا خانه اجاره ای را از محلی ها بگیرید. ولی اگر هتل را ترجیح می دهید، نگاهی به فهرست هتل های آمل بیندازید. آمل دو هتل 3 ستاره دارد که قیمت رزرو آنها 132 هزار و 145 هزار تومان است.

جاذبه های نزدیک

از روستای سنگچال 6 تا 7 کیلومتر که جلو بروید، به فیلبند می رسید. جهت کاملا سربالایی و پر از پیچ و خم است. فیلبند طبیعت نفس گیری دارد و بسیار بکر و زیباست. این روستا مقصد هیجان انگیزی برای کوه پیمایی و جنگل نوردی ست. این دهکده ییلاقی بام شرق مازندران است؛ پس شک نکنید که خودتان را بالای ابرها خواهید دید.

هرسال هفته آخر مرداد در فیلبند مرنامی محلی برگزار می گردد که موسیقی و غذای محلی در کنار نمایش لباس سنتی بخشی از آن است.

اگر از تهران به آمل می روید، در حدود 86 کیلومتری راه و نزدیک گزنک، از روی پل وارنا می گذرید و به منطقه امیری می روید. بعد از پل به راست می پیچید. روستای شاهاندشت در دو کیلومتری شماست. ماشین را همین جا پارک کنید و پیاده در دامنه کوه راه بیافتید تا به آبشار شاهاندشت، یکی از جاهای دیدنی آمل برسید. روی 45 دقیقه پیاده روی حساب کنید. پیشنهاد می کنیم برای بازدید از آبشار شاهاندشت، بهار و تابستان را انتخاب کنید.

جهت دسترسی

برای رفتن به سنگچال، از جاده هراز باید بروید. باید رودهن، آبعلی و گزنک را پشت سر بگذارید. 25 کیلومتر مانده به آمل از سمت شرق که دست راست جاده می گردد، خروجی سنگچال را می بینید. جهت باصفایی است که با پل روی رودخانه هراز آغاز می گردد. جهت تا رسیدن به سنگچال آسفالت است و موبایل آنتن می دهد. جاده فرعی 18 کیلومتر است.

منبع: اسنپ تریپ

به "با سنگچال مازندران آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سنگچال مازندران آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید