انتقاد به فروش خاک های رنگی جزیره گردشگری هرمز

به گزارش بابا آب داد، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، انتقاد به فروش خاک های رنگی جزیره گردشگری هرمز صورت گرفت.

انتقاد به فروش خاک های رنگی جزیره گردشگری هرمز

مستند نان با طعم خاک ساخته هیمن آلانی در جشنواره بین المللی فیلم مستند حقیقت پخش شد. این مستند نگاهی به موضوع برداشت خاک های رنگی هرمز به عنوان جزیره توریستی داشت.

در این مستند عنوان شد که آرامش جزیره از زمانی بهم ریخت که پای انسان به آن باز شد و هر کسی با هر هدفی به خود اجازه داد تا از خاک آن برداشت کند یکی برای آرایش، یکی برای صادرات، دیگری به عنوان سوغات یا بعضی از خاک آن برای گلدان یا شاید برای ساختمان سازی استفاده می نمایند. بومیان جزیره نیز خاک های رنگی را در شیشه تزئین نموده و به توریستان می فروشند.

بعضی هم حتی آن را می خورند. در میان مردم از قدیم نانی پخته می شد که به آن گلک می گویند. روی این نان محلی ماده ای برای طعم دهی ریخته می گردد که یکی از مواد تشکیل دهنده آن خاک رس قرمز رنگ جزیره است.

اما این برداشت ها به هر نحوی باعث می گردد تا چند سال آینده دیگر این جزیره زیبا نباشد. معلوم نیست راههای غارت خاک به کجا ختم می گردد و انسان با چه سلاح دیگری به جنگ جزیره می رود.

در مستند نان با طعم خاک کامیون هایی نشان داده می گردد که در حال برداشت خاک هستند. معاون دریایی و سازمان محیط زیست از صدور خاک به کشورهای خلیج فارس به وسیله شرکت های خصوصی ابراز نگرانی می نماید.

پیغام این مستند آن است که شاید در آینده از جزیره زیبای هرمز تنها یک خاطره در فکر ها بماند که بر سر این بهشت خاکی سمفونی تنهایی نواخته می گردد!

تبدیل جزیره هرمز به یکی از معضلات زیست محیطی و توریستی اتفاقی است که در چند سال اخیر با معرفی این جزیره و حضور توریست نماها اتفاق افتاده و برداشت خاک های آن به معضلی زیست محیطی برای بومیان و دوستداران طبیعت تبدیل شده است. این مستند در واقع بار دیگر تاکید می نماید که با گذشت چند سال و رسانه ای کردن این معضلات هنوز اتفاق مهمی در پی برطرف این مسائل نیفتاده است.

منبع: همگردی

به "انتقاد به فروش خاک های رنگی جزیره گردشگری هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد به فروش خاک های رنگی جزیره گردشگری هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید