اسماعیل دمیر: آمریکا جنگنده ندهد از روسیه می خریم

به گزارش بابا آب داد، رئیس صنایع دفاعی ترکیه درباره پیشنهاد آمریکا برای فروش جنگنده های اف - 16 به آنکارا به جای اف-35، گفت: موضوع خرید جنگنده های روسی نیز می تواند در دستور کار این کشور قرار گیرد.

اسماعیل دمیر: آمریکا جنگنده ندهد از روسیه می خریم

به گزارش گروه بین الملل بابا آب داد به نقل از اسپوتنیک، اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ترکیه امروز دوشنبه گفت که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده های اف -16 (F-16) از سوی آمریکا، می تواند جنگنده های سوخ و-35 (Su-35) و سوخ و-57 (Su-57) از روسیه خریداری کند.

وی در همین رابطه اظهار داشت: اگر فرآیند (خرید و ارتقاء F-16) نتیجه ای نداشته باشد، ترکیه بدون جایگزین باقی نخواهد ماند. در صورت لزوم، موضوع (خرید) Su-35 و Su-57 را می توان در هر زمان عنوان کرد. صنعت ما برای اطمینان از امنیت مان همه کار خواهد نمود و اگر به چیز اضافی احتیاج باشد، همواره می توانیم راهی برای خروج پیدا کنیم.

اظهارات دمیر پس از آن بیان می گردد که پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی به موضوع اختلاف میان کشورش و آمریکا بر سر پروژه فراوری مشترک جنگنده های اف -35 (F-35) پرداخته بود.

اکنون اردوغان پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه فراوری مشترک جنگنده های اف - 35 که نهایتاً منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، می گوید واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در فراوری این جنگنده ها، برای خرید جنگنده های اف - 16 از ایالات متحده استفاده کند.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود ایالات متحده بیش از 100 فروند جنگنده اف - 35 را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه فراوری این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس - 400 از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

اردوغان پیشتر در مورد کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه فراوری اف - 35 گفته بود: ما 1.4 میلیارد دلار پرداخت کردیم. تکلیف این پول چه می گردد؟ ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم یا باید جنگنده ها را به ما بدهند و یا پولمان را مسترد نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اسماعیل دمیر: آمریکا جنگنده ندهد از روسیه می خریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسماعیل دمیر: آمریکا جنگنده ندهد از روسیه می خریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید