تحریم کور علیه جان مردم

به گزارش بابا آب داد، دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت سال 97 تحریم های مختلفی را در قالب طرح فشار حداکثری علیه ایران وضع کرده است تا ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

تحریم کور علیه جان مردم

به گزارش ، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که نام 18 بانک ایرانی به فهرست شرکت های تحت دفتر کنترل دارایی های خارجی (اوفک) که از نهاد های زیرمجموعه این وزارتخانه به شمار می رود، اضافه شده است.

براساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، این وزارتخانه اقدام به تحریم بانک سرمایه گذاری امین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک قرض الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان، بانک ایران زمین، بانک منطقه ای تعاون اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و بانک گردشگری کرده است. براساس اعلام وزارت دارایی آمریکا، این تحریم ها ظرف 45روز به اجرا درخواهد آمد تا شرکت ها فرصت کاهش معاملات با ایران را پیدا کنند.

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت سال 97 تحریم های مختلفی را در قالب طرح فشار حداکثری علیه ایران وضع کرده است تا ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

اما مقامات جمهوری اسلامی ایران بار ها تأکید کردند که ایران هرگز مذاکره تحت فشار با دولتی را که به پیمان های قبلی خود پایبند نبوده، نخواهد پذیرفت.

در همین حال به لحاظ فنی، کارشناسان و نهاد های بین المللی اقتصادی معتقدند این تحریم ها با وجود ایجاد مشکل برای اقتصاد ایران، نتوانسته هدف آمریکا یعنی فروپاشی اقتصاد ایران را محقق کند و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در گزارش های اخیر خود از تخلیه شدن اثر این تحریم ها سخن گفته اند.

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصاد جهانی، پیش بینی کرده است که ایران در سال جاری میلادی همانند اکثریت قریب به اتفاق کشور های جهان، تحت تأثیر بحران جهانی کرونا رشد اقتصادی منفی را تجربه خواهد کرد، اما نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال آینده میلادی 1/3 درصد پیش بینی شده است.

چندی پیش هم شبکه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی تأکید کرده بود سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسیده است و آمریکا گزینه های زیادی برای اعمال تحریم های بیشتر در اختیار ندارد.

در چنین شرایطی به نظر می رسد هدف آمریکایی ها از ادامه راستا تحریم و افزایش دامنه آن، صرفا افزایش فشار بر مردم ایران و ایجاد فاصله میان جامعه و حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا که به اذعان اندیشکده های خارجی و مقامات بین المللی، تحریم های جدید آمریکا با ایجاد محدودیت در صادرات غذا و دارو به کشورمان، جان مردم ایران را هدف گرفته است.

در همین خصوص اروپایی ها که از زمان خروج آمریکا از برجام فقط به صدور بیانیه و موضعگیری سیاسی مشغول بوده اند، باز هم به ابراز نگرانی پرداخته و ماریا آدِبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان دیروز گفت: این تحریم ها ارسال کالا های انسان محبت آمیز به ایران را باز هم سختتر می کند و این از دیدگاه ما در دوران کرونا، نشانه خوبی نیست و ما به این اقدام انتقاد داریم. وی اضافه نمود: این تحریم ها باعث کاهش بیشتر تجارت در کمک های بشرمحبت آمیز خواهد شد، در حالی که این کمک ها برای ایران که به سختی با کرونا درگیر است اهمیت دارد.

آمریکایی ها برای فرار از فشار افکار عمومی، همواره مدعی هستند این تحریم ها شامل غذا، دارو و اقلام بشرمحبت آمیز نمی شود، اما واقعیت نشان داده که این اظهارات، ادعا های توخالی است که حتی کشور های غربی نیز آن را قبول ندارند. در مورد تحریم های اخیر هم وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده دولت این کشور استثنا هایی برای تجارت انسان محبت آمیز قائل می شود و مبادله کالا های انسان محبت آمیز مثل غذا و دارو از تحریم ها معاف است. اما خبرگزاری فرانسه در همین زمینه به نقل از دیپلمات های اروپایی نوشت که تحریم ها دارای عواقب ناگواری خواهد بود، چون کمتر نهادی حاضر است با انجام معامله از هر نوعی با ایران، خطر اقدام حقوقی آمریکا را به جان بخرد.

بی بی سی فارسی هم در گزارشی نوشت: کشور های اروپایی با تحریم یکپارچه خدمات اقتصادی مخالف اند، چون می تواند موسسات اقتصادی و شرکت های اروپایی را در معرض مجازات های آمریکا قرار دهد. دویچه وله فارسی هم در گزارشی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر پیش بینی این کشور برای باز گذاشتن صدور کالا های انسان محبت آمیز و پزشکی به ایران نوشت: بسکمک از کارشناسان بر این باورند، صدور کالا های پزشکی به ایران نیز در سایه اجرای این سیاست سخت خواهد شد.

به عنوان نمونه، سوزان مالونی، کارشناس امور ایران در موسسه بروکینگز بر این باور است که امکان دسترسی ایران به کالا های پزشکی و دارو نیز محدود خواهد شد. او با اشاره به کمبود دارو و لوازم پزشکی در ایران و از جمله انسولین و دارو های مربوط به شیمی درمانی بر این باور است که اجرای این سیاست عملا به این کمبود ها دامن خواهد زد.

تجربه تحریم ها در چند ماه گذشته نیز به روشنی اثبات می کند که ادعا های آمریکا مبنی بر معافیت اقلام انسان محبت آمیز و دارو از تحریم های آمریکا، پوچ و توخالی است.

چندی قبل بود که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهارنظری گفته بود: شدیدترین مرحله تحریم که در گذشته علیه برخی کشور ها شاهد بودیم، نفت در برابر غذا بود. اما الان در شرایطی هستیم که این بی انصاف ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو، اجازه فروش یک قطره نفت را نمی دهند و اگر هم به فروش می رسد، امکان تبادل اقتصادی وجود ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم دیروز پس از انتشار بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر تحریم های ثانویه بانک های ایرانی، در فضای مجازی نوشت: در میانه همه گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابود کردن کانال های باقی مانده برای پرداخت پول دارو و غذاست. ظریف یادآوری کرد: ایرانیان این آخرین سبوعیت ها را نیز از سر خواهند گذراند، اما تبانی برای گرسنگی دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است و آمران و مجریان که پول های ما را بلوکه کنند، به دست عدالت سپرده خواهند شد.

نکته عجیب و تامل برانگیز این که مقامات آمریکایی همزمان با افزایش تحریم های ایران، برای مردم کشورمان اشک تمساح می ریزند و هرچند وقت یک بار نیز با ابراز نگرانی نسبت به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا مدعی می شوند که برای کمک به مردم ایران آمادگی دارند.

در یکی از آخرین نمونه های این گونه رفتار فریبکارانه، سه شنبه گذشته بود که مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ایالات متحده نگران بدتر شدن شیوع کرونا در ایران است و دولت آمریکا آماده کمک به ایران است. این اظهارنظر مقام آمریکایی، واکنش توییتری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان را به همراه داشت و سعید خطیب زاده با انتشار مطلبی تاکید کرد: ایالات متحده همچنان به تکرار پیشنهاد های پوچ و توخالی برای کمک ادامه می دهد. یک پیشنهاد: عمل تان را با حرف تان یکی کنید. از مسدود کردن حق مردم ایران برای استفاده از پول خودشان که در کره جنوبی، عراق و ژاپن بلوکه شده، دست بردارید تا در میانه این همه گیری کرونا برای خرید غذا و دارو استفاده شود.

تحلیلگران، اهداف دیگری را نیز برای تحریم های جدید آمریکا قائل هستند که بخشی از آن به مسائل داخلی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری این کشور و بخشی نیز به تلاش های ناکام ترامپ درخصوص پفراینده هسته ای ایران و همچنین محدود کردن برنامه تسلیحاتی و منطقه ای ایران مرتبط است. خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین زمینه، اجرای سیاست تحریم سامانه اقتصادی ایران از سوی دولت آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آن کشور را بی ارتباط با تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه نمی داند.

رویترز در این گزارش نوشته است: آمریکا سیاست تحریم کامل اقتصادی ایران را در پی مخالفت کشور های اروپایی در توافق هسته ای با سیاست فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن همه تحریم های بین المللی علیه ایران، از جمله تمدید نامحدود تحریم های تسلیحاتی این کشور اتخاذ کرده است.

براساس ادعای رویترز، اجرای چنین سیاستی عملا منجر به خروج ایران از شبکه اقتصادی سوئیفت می شود و همین موضوع امکان داد و ستد کشور های اروپایی با ایران را به شدت محدود خواهد کرد.

از سوی دیگر ترامپ با این تحریم ها شرایط را به گونه ای رقم می زند که اگر جو بایدن بتواند در انتخابات پیروز شود، برای تحقق وعده انتخاباتی اش یعنی بازگشت به برجام، کار ساده ای در پیش نداشته باشد. به گزارش دویچه وله فارسی، تحریم های اقتصادی ایران از سوی دونالد ترامپ، حتی در صورت شکست او در انتخابات نیز می تواند بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم های این کشور را سخت سازد.

براساس این گزارش، طرح تحریم بانک ها و موسسات اقتصادی ایران از سوی آمریکا در ارتباط با دستورالعمل اجرایی 13902 اعمال خواهد شد. دولت ترامپ این دستورالعمل را در ماه ژانویه اجرا کرده بود. این دستورالعمل در ارتباط با فعالیت های موشکی و هسته ای ایران پیش بینی شده بود و تحریم بخش های مربوط به معادن و ساخت وساز ایران را نیز دربر می گرفت.

طرفداران تشدید تحریم های ایران و از جمله اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی ها بر این باورند که در صورت تحریم بانک ها و موسسات اقتصادی ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای و موشکی، امکان تجدیدنظر در این سیاست برای جو بایدن محدود خواهد شد.

دیچه وله در این گزارش نوشته است: بایدن در صورت پیروزی برای رفع این تحریم ها باید ثابت کند که این موسسات در فعالیت های هسته ای و موشکی ایران نقشی ندارند و اثبات چنین امری، سخت و زمانبر خواهد بود.

به دنبال تحریم های جدید آمریکا، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، گزارشی از فرایند تأمین ارز کالا های اساسی و دارو در چارچوب برنامه تدوینی دولت ارائه کرد.

روحانی در این تماس تلفنی، تلاش های آمریکا برای ایجاد موانع و مسائل جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تاکید کرد آمریکایی ها با این نوع اقدامات ضدانسانی و حقوق بشری نمی توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند.

حسن روحانی اظهار کرد: اقدامات دولت آمریکا در چارچوب تلاش های تبلیغاتی-سیاسی با اهداف داخلی خودشان است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این مصاحبه شرح داد: تحریم های جدید آمریکا معافیت های قبلی دارو و کالا های اساسی را لغو نکرده و بانک هایی که در این مرحله مشمول تحریم ثانویه شده اند، همچنان از سوئیفت استفاده کرده و به کار تأمین اقتصادی کالا های اساسی ادامه خواهند داد.

همتی گفت: دولت آمریکا به بهانه های مختلف، موانع و مسائل جدی در نقل و انتقال ارزی برای تامین دارو و غذا ایجاد می کند، ولی با تلاش بانک مرکزی، بانک ها و تجار محترم، با استفاده از روش های خاص نگذاشتیم کمبودی از این لحاظ ایجاد شود.

منبع: روزنامه جام جم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تحریم کور علیه جان مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم کور علیه جان مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید