احضار تولیدکنندگان تایر بدلیل گرانی 40 درصدی

به گزارش بابا آب داد، وزارت صنعت، اعضای انجمن صنفی صنعت تایر را برای ارایه توضیحات در خصوص افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت تایر احضار کرد.

احضار تولیدکنندگان تایر بدلیل گرانی 40 درصدی

به گزارش گروه مالی بابا آب داد، در پی افزایش قیمت انواع تایر، اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر جهت ارائه شرحات به سازمان حمایت فراخوانده شدند.

این فراخوان با توجه به اعلام انجمن صنفی صنعت تایر مبنی بر افزایش قیمت انواع تایر به استناد اختیارات واگذارشده بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و ابلاغ آن به شرکت های فراورینماینده بوده است. در این راستا وجاهت این اقدام با ضوابط عمومی قیمت گذاری بر اساس وظائف ذاتی سازمان حمایت باید مورد آنالیز و تطبیق قرار گیرد.

بعلاوه معاون امور صنایع وزارت صمت به عنوان مسئول مربوطه در امور تنظیم بازار برای آنالیز دلائل اعمال تغییر قیمت تایر و وجاهت قانونی آن به سازمان حمایت درخواستی را ارائه نموده است.

بر این اساس، اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر و مدیران عامل ذیربط برای ارائه شرحات به سازمان حمایت فراخوانده شده اند.

جزئیات افزایش قیمت تازه تایر

طبق ابلاغیه دو روز پیش انجمن صنعت تایر به شرکت های زیرمجموعه این انجمن، قیمت تایر سواری و ون 30 درصد و تایر بایاس و رادیال نیمه سنگین 40 درصد افزایش یافت.

بر اساس نامه انجمن تایر به شرکت های عضو این انجمن، قیمت تایر های سواری و ون مجموعا 30 درصد افزایش می یابد که این رشد قیمت در مرحله اول 20 درصد و در مرحله دوم 10 درصد خواهد بود.

بعلاوه قیمت تایر های بایاس و رادیال نیمه سنگین، سنگین و کشاورزی در مجموع 40 درصد افزایش یافته که در مرحله اول 30 درصد و در مرحله بعد 10 درصد رشد قیمت خواهد داشت.

رشد قیمت تایر در شهریورماه

قیمت تایر پیش از این نیز در ابتدای شهریور ماه امسال با مصوبه هیأت مدیره انجمن تایر 15 درصد افزایش یافت. در آن موقع مصطفی تنها، سخنگوی انجمن فراورینمایندگان تایر در مصاحبه با فارس گفته بود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه فراوری تایر، پیشنهاد رشد 15 درصدی قیمت تایر پیگیری شد و در نهایت با هماهنگی سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان، مقرر شد، این مقدار افزایش قیمت برای تایر های فراوریی در کشور اعمال گردد.

وی با بیان اینکه تاریخ اجرای این مصوبه ابتدای شهریور ماه یعنی امروز معین شده است، گفته بود: قیمت تمام شده فراوری تایر بیش از 15 درصد افزایش داشته، اما فراورینمایندگان به این نتیجه رسیدند که در تعامل با بازار باید منقبض تر عمل نمایند، به طوری که بازار کشش افزایش قیمت را داشته باشد. در نتیجه افزایش قیمت 15 درصدی مصوب شد.

به گفته تنها، افزایش مولفه های فراوری از جمله قیمت مواد اولیه مشکلاتی را برای صنعتگران به وجود آورد و در این شرایط فراوری برای کارخانه ها با قیمت قبل به صرفه نبود.

وی گفته بود: با توجه به افزایش هزینه های فراوری، صنعتگران برای اینکه بتوانند فراوری خود را حفظ نمایند ناچار به افزایش قیمت هستند، زمانی که کشور با تورم روبرو است این تورم بر همه بخش ها اثرگذار خواهد بود و صنعت تایر نیز از این امر مستثنی نیست.

لغو افزایش قیمت تایر با ورود سازمان حمایت

9 روز بعد از این اتفاق، یک مقام مسئول در سازمان حمایت با تاکید بر ضرورت رعایت وجاهت قانونی جهت هر گونه افزایش قیمت وفق ضوابط عمومی قیمت گذاری مصوب هیات معین و تثبیت قیمت ها، گفت که افزایش قیمت تایر با تذکر سازمان حمایت به انجمن صفی تایر ملغی شده است.

اکبر تقوی شوازی در این مورد گفت: با توجه به گزارشات واصله و بعلاوه مصاحبه سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر مبنی بر اینکه از ابتدای شهریورماه امسال قیمت انواع تایر فراوری داخل به مقدار 15 درصد افزایش می یابد، این سازمان در راستای اجرای وظایف ذاتی و نیز به جهت نظارت بر رعایت مفاد تصمیمات اتخاذ شده مرتبط از سوی کارگروه تنظیم بازار نسبت به پیگیری موضوع به وسیله انجام مکاتبه با کلیه شرکت های فراوری نماینده تایر اقدام کرد.

مدیر کل نظارت بر کالا های غیرفلزی سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان اضافه کرد: سازمان حمایت ضمن مطالبه شرح از صحت و کیفیت انجام این موضوع و لزوم ارسال اسناد و مدارک مرتبط از سوی شرکت های فراوریی تایر، هرگونه افزایش قیمت بر خلاف ضوابط عمومی قیمت گذاری مصوب هیات معین و تثبیت قیمت ها را فاقد وجاهت قانونی دانسته و عنوان نموده در صورت احراز انجام آن با شرکت های متخلف برابر مقررات مربوطه رفتار خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس و در پی اقدام و تذکر این سازمان انجمن صنفی صنعت تایر هر گونه افزایش قیمت در این زمینه را کتباً ملغی گفت.

لازم به ذکر است آبان سال گذشته با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایر آزاد شد. به این ترتیب از آن پس، قیمت تایر به وسیله انجمن تایر و البته با نظارت سازمان حمایت تعیین می گردد.

در پی این مصوبه، اواخر آبان 99 قیمت تایر 50 درصد افزایش یافت. علت این افزایش قیمت، رشد قیمت مواد اولیه فراوری تایر از جمله دوده، روغن، کائوچو، نخ و اکسید روی عنوان شده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "احضار تولیدکنندگان تایر بدلیل گرانی 40 درصدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احضار تولیدکنندگان تایر بدلیل گرانی 40 درصدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید