آکارا، غذای محبوب آفریقایی ها

به گزارش بابا آب داد، مواد غذایی کربوهیدراتی (قندی) جزء اصلی غذاهای آفریقایی هستند که بیش از هر ماده مغذی دیگری در غذاهای این منطقه خودنمایی می نمایند. آفریقایی ها روغن نخل را بیش از هر روغن دیگری در غذاهایشان می ریزند و موز سبز را در طبخ خورش هایشان زیاد به کار می برند.

آکارا، غذای محبوب آفریقایی ها

آکارا، غذای محبوب آفریقایی ها

نویسنده:ساقی اخوان

طرز پخت و ارزش غذایی آکارا، غذای محبوب آفریقایی ها

مواد غذایی کربوهیدراتی (قندی) جزء اصلی غذاهای آفریقایی هستند که بیش از هر ماده مغذی دیگری در غذاهای این منطقه خودنمایی می نمایند. آفریقایی ها روغن نخل را بیش از هر روغن دیگری در غذاهایشان می ریزند و موز سبز را در طبخ خورش هایشان زیاد به کار می برند.

ضمن اینکه فلفل هم زیاد می خورند و قهوه را بومی خطه خود می دانند؛ مخصوصا در منطقه ای به نام کافا. به علاوه، آنها این نوشیدنی را هنگام خوردن ذرت بوداده بسیار دوست دارند و همراه با آن میل می نمایند. در غذای ملل این هفته با یکی از معروف ترین غذاهای آفریقا آشنا می شویم.

عـادات غـذایـی آفـریقـایـی ها

عظیم ترین مشخصه غذاهای آفریقایی، تنوع است و انتخاب غذای آفریقایی، به تعبیری، یعنی انتخاب سفره سالم. ویژگی دیگری که در غذاهای آفریقایی دیده می گردد، ارگانیک بودن آنهاست؛ یعنی معمولا خودشان مراحل کاشت و برداشت محصول اولیه ای که غذا را از آن درست می نمایند، را انجام می دهند و انواع سبزیجات، میوه ها و غلات را در حیاط خانه های آفریقایی می توانید پیدا کنید. هر کشوری، غذای محلی خاص خودش را دارد و آفریقا هم از این قضیه مستثنا نیست اما تفاوتی که وجود دارد، این است که بخش زیادی از رستوران های آفریقا به جای غذای محلی، غذای به اصطلاح خودشان بین المللی عرضه می نمایند؛ ظرفی شبیه خوراک خرچنگ که همه جا می توانید آن را بخورید. سبک غذاهای آفریقایی خیلی وابسته به غلات است؛ آنها کربوهیدرات (قند) زیادی می خورند و فرآورده های تهیه شده از ذرت در انواع غذاهایشان دیده می گردد. در این کشور، روغن به کار رفته در غذاها معمولا از نوع جامد است و بیشترین سهم را هم در میان روغن ها، روغن درخت نخل دارد.

عادت دیگری که در میان عادات غذایی آفریقایی ها وجود دارد، مصرف فراوان انواع نوشیدنی هاست. آنها علاقه فراوانی به نوشیدن چای سیاه، چای سبز، دم نموده انواع گیاهان و نوعی چای مخصوص به نام روی باس دارند که آن را معمولا بدون شیرین کردن می نوشند و با این کار، کمترین کالری را نسبت به نوشیدن قهوه شیرین یا چای همراه با شکر دریافت می نمایند. مردم این سرزمین معمولا در مواجهه با استرس، یک دم نموده گیاهی می نوشند. آنها عقیده دارند که پیغام گرسنگی در اثر کمبود آب بدن از سوی مغز صادر می گردد بنابراین بسیاری از اوقات، به جای غذا خوردن، استفاده از یک نوشیدنی را ترجیح می دهند.

ذکر این نکته هم ضروری است که وعده های غذایی در آفریقا معمولا به این صورت است که صبحانه و شام، سبک مصرف می گردد اما ناهار که معمولا تا قبل از ساعت 4 خورده می گردد، اصلی ترین و سنگین ترین وعده غذایی آنهاست.

مـواد لازم (برای4 نفر)

لوبیا چشم بلبلی

4

لیوان

320

کیلوکالری

روغن مخصوص سرخ کردنی

6

قاشق غذاخوری

540

کیلوکالری

فلفل دلمه ای قرمز

1

لیوان

25

کیلوکالری

فلفل قرمز

5/0

لیوان

10

کیلوکالری

شکر

2

قاشق غذاخوری

80

کیلوکالری

روغن زیتون

2

قاشق غذاخوری

180

کیلوکالری

سرکه سفید

2

قاشق غذاخوری

0

کیلوکالری

نمک

به مقدار دلخواه

0

کیلوکالری

طـرز تـهـیـه

ابتدا لوبیاهای چشم بلبلی را بخیسانید تا پوستشان جدا گردد؛ سپس در هاون بکوبید و همه مواد را در قابلمه ای بریزید و بگذارید روی حرارت بپزد و به شکل خمیر درآید. در ظرفی دیگر، فلفل دلمه ای خرد شده را با فلفل قرمز بخارپز کنید و در مخلوط کن بریزید. به آنها سرکه، شکر، نمک و روغن زیتون را بیفزایید و به شکل سس در آورید. خمیر به دست آمده را به میزان یک گردو بردارید و به صوت یک گلوله در آورید و در روغن داغ، سرخ کنید و با سس تهیه شده غذایتان را سرو کنید.

این غذا چند کـالـری دارد؟

این غذا در مجموع دارای 1150 کیلوکالری انرژی است و در صورتی که از آن 10 عدد آکارا تهیه کنید هر کدام از آنها 115 کیلوکالری انرژی خواهد داشت.

خواص لـوبـیا چـشـم بـلـبـلـی

لوبیا چشم بلبلی در خانواده حبوبات یا منابع گیاهی پروتئین جای می گیرد. جالب است بدانید که نصف لیوان پخته آن معادل 30 گرم گوشت است و خوردنش برای عظیمسالان یک عادت غذایی مناسب تلقی می گردد. این ماده غذایی، مملو از فیبر است بنابراین کسانی که یبوست و چربی خون دارند و به علت اضافه وزن باید از مصرف غذاهای پرکالری بپرهیزند هم بهتر است از این ماده غذایی بیشتر استفاده نمایند. جالب است بدانید که این لوبیا هم مانند سایر لوبیا ها منبع پتاسیم است بنابراین عادت به خوردن آن می تواند به کنترل این بیماری یاری کند به خصوص اگر با سایر سبزیجات تازه همراه شده باشد. ضمناً این ماده غذایی مملو از آهن گیاهی است بنابراین عادت به خوردن آن با منابع غذایی ویتامین C و بتاکاروتن می تواند به جذب بهتر این آهن یاری کند و برای افرادی که گوشت کمتر می خورند، یک عادت غذایی مناسب تلقی می گردد.

خواص فـلـفـل دلـمه ای قـرمز

این ماده غذایی خوش عطر، منبع بتاکاروتن است و ویتامین C فراوانی هم دارد. به این علت خوردن آن به اسم یک ماده غذایی که مملو از آنتی اکسیدان است به تمامی گروه های سنی توصیه می گردد. جالب است بدانید که خوردن یک فلفل دلمه ای قرمز میانه می تواند تا 3 برابر احتیاج یک عظیمسال به ویتامین C را تامین کند و به این ترتیب احتمال ابتلای به سرماخوردگی به حداقل ممکن می رسد. ضمناً به علت تقویت سیستم دفاعی بدن، بروز هر نوع بیماری که با تضعیف سیستم دفاعی بدن ارتباط مستقیم دارد هم با خوردن این سبزی به حداقل ممکن می رسد. جالب است بدانید که هر لیوان خام این سبزی معادل یک واحد سبزی و دارای 25 کیلوکالری انرژی است بنابراین نباید در خوردن آن هم زیاده روی کرد بلکه باید حد و میزان ها را در نظر گرفت.

خواص روغن زیـتون

روغن زیتون ارزش تغذیه ای بسیاری دارد و تنها نکته ای که باید هنگام مصرف آن مورد توجه قرار داد این است که در حرارت های بالا از آن استفاده نگردد زیرا مقاومت ندارد و می تواند از یک ماده غذایی مفید به یک ماده غذایی مضر و منبع ترکیبات سرطان زا تبدیل گردد. خواص این روغن آن است که به تنظیم قند خون یاری می نماید و عادت به خوردن آن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به حداقل می رساند. فقط یادتان باشد که این روغن هم مانند سایر روغن ها دارای کالری است و هر قاشق مرباخوری اش 45 کیلوکالری انرژی دارد بنابراین در مصرف آن هم باید حد تعادل را رعایت کرد. در غیر این صورت به راحتی می تواند اضافه وزن به بار آورد و همان طور که می دانید چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری هاست.

اگرنقرس داری

مصرف کلیه مواد غذایی ای که منبع پروتئین هستند، به شما توصیه نمی گردد؛ بنابراین خوردن این غذا هم می تواند برایتان زیانبار باشد. می توانید به جای لوبیا از سیب زمینی پخته استفاده و آن را سرخ کنید و با سس یادشده، شامی سبک برای خودتان ترتیب بدهید.د

اگر سرما خورده اید

در سس این غذا می توانید تغییرات مختصری ایجاد کنید؛ مثلا به محتویات این غذا هویج اضافه کنید و فلفل را قلم بگیرید. به جای سرکه هم می توانید از آبلیموی تازه استفاده و به جای سرخ کردن، آکاراها را در فر تنوری کنید.

اگر فشارخون دارید

اول، نمک را حذف و به محتویات سس، کمی کرفس اضافه کنید. به خمیر هم سیب زمینی بیفزایید و به اسم نوشیدنی، آب گریپ فروت تازه را با این غذا همراه کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "آکارا، غذای محبوب آفریقایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آکارا، غذای محبوب آفریقایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید