8 نکته مهم که پیش از خرید دوربین دوچشمی باید بدانید

به گزارش بابا آب داد، با توجه به اینکه دوربین های دوچشمی برای شفاف سازی تجربه شما از نقاط دور و در فضای باز طراحی شده اند، جای تعجب دارد که وقتی تصمیم می گیرید چه نوع دوربینی را انتخاب کنید همه چیز مات و گیج کننده می گردد. به همین دلیل برترین راه برای ارزیابی عملکرد اپتیکی دستگاه و سهولت استفاده این است که به فروشگاه مخصوص این نوع محصولات بروید و قبل از انتخاب نهایی، گزینه های مدنظر خود را آنالیز و چک کنید. اما برای خرید آنلاین چه رویه ای به کار می آید؟ با توجه به همین شرایط هم در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که می تواند به شما یاری کند تا در هنگام انتخاب برترین دوربین دوچشمی آن ها را در نظر بگیرید.

8 نکته مهم که پیش از خرید دوربین دوچشمی باید بدانید

1. قدرت بزرگنمایی و قطر عدسی های شیئی

به طور کلی قطر عدسی های شیئی (Objective Lens Diameter) پارامتری است که نقش کلیدی در میزان جمع آوری نور دارد. در این نوع از محصولات هر دو عدسی دارای معینات کاملا مشابهی است که در کنار یکدیگر نور بیشتری را جمع می نمایند و تصویر روشن تر و واضح تری ارائه می دهد. درباره پارامتر بزرگنمایی هم می توان عنوان نمود که اغلب دوربین های دوچشمی دارای قدرت بزرگنمایی (Magnification Power) 8 یا 10 است، اگرچه می توانید مدل هایی با بزرگنمایی کمتر یا بالاتر نیز پیدا کنید.

  • دوربین دوچشمی با قدرت بزرگنمایی 8: میدان دید وسیع تر
  • دوربین دوچشمی با قدرت بزرگنمایی 10: دیدی با جزئیات بیشتر و دقیق تر

دوربین های دوچشمی 8×32 ،8×25 و 8×42 همگی بزرگنمایی یکسانی دارند و می توانند یک جسم را 8 برابر نزدیک تر از چشم غیر مصلح نمایش دهند.

بازگشت به لیست

2. اعداد (معینات) روی دوربین دوچشمی به چه معناست؟

اعداد روی دوربین دوچشمی اساساً قدرت (قدرت بزرگنمایی) و میزان (قطر عدسی های شیئی) محصول را به شما نشان می دهد. برای مثال، در دوربین دوچشمی با اعداد 42×8، عدد 8 به معنی قدرت بزرگنمایی و عدد 42 قطر (بر حسب میلی متر) عدسی های شیئی است. به طور کلی پارامتر میزان عدسی شیئی، به شما درک درستی از میزان فیزیکی دستگاه و میزان جمع آوری نور می دهد. به همین خاطر زمانی که متوجه شدید که این اعداد به چه معنا هستند و چگونه بر میزان دید شما تأثیر می گذارند، متوجه خواهید شد که چه نوع دوربین های دوچشمی را انتخاب کنید. چراکه به عنوان نمونه برای مشاهده پرندگان، تماشای ستارگان یا استفاده از دوربین در یک قایق در حال حرکت، گزینه های مختلفی وجود دارد (در ادامه جزئیات بیشتری در خصوص معینات انواع دوربین های دوچشمی خواهیم گفت).

بازگشت به لیست

3. آشنایی با انواع دوربین های دوچشمی

به یاد داشته باشید که اگر تصمیم دارید تا دوربین دوچشمی را برای یک هدف خاص مانند تماشای پرندگان، تماشای نهنگ یا ستاره ها بخرید، آشنایی با معینه های هر یک از این محصولات می تواند به محدود کردن انتخاب شما بسیار یاری کند. درواقع توجه و آشنایی با قدرت بزرگنمایی و میزان دستگاه، برای آغاز کار ضروری است، اما همه چیز نیست. چراکه ویژگی های اپتیکی و امکانات دوربین هم نقش مهمی در یک انتخاب مناسب دارد. در حالت کلی می توان انواع دوربین های دوچشمی را در 5 دسته زیر در نظر گرفت که به توضیح زیر هستند.

دوربین های دوچشمی مناسب برای پیاده وری در طبیعت

از آنجایی که میزان و وزن کوله پشتی در هنگام پیاده روی در طبیعت از جمله دغدغه های افراد است، شما باید نهایت فشردگی در استفاده از ابزارهای مختلف داشته باشید، در حالی که سبک و قابل حمل باشند. دوربین های دوچشمی فشرده با ظاهر جمع وجور و بزرگ نمایی 8 یا 10 و قطر عدسی شیئی کمتر از حدود 28 میلی متر گزینه ی مناسبی است. بعلاوه مدل هایی با معینه های 8×25 ،10×25 ،8×28 و 10×28 هم انتخاب های خوبی هستند. در هنگام خرید این محصول به منظور کوهنوردی و پیاده روی در طبیعت به یاد داشته باشید که یک دستگاه با روکش لاستیکی را انتخاب کنید، چراکه دوام بیشتری نسبت به دیگر مدل ها خواهد داشت. مدل های ضدآب هم کالاهایی مناسب برای استفاده در هنگام برف و باران در طبیعت هستند.

دوربین های دوچشمی مناسب برای تماشای پرنده ها

با فرض نگرانی کمتر برای میزان و وزن دوربین های چشمی، می توانید به مدل هایی با سایز میانه و کامل نگاهی بیاندازید. در میان انواع مدل های دوربین، مواردی همانند 8×32 و 8×42 در بین افراد علاقه مند به تماشای پرنده ها محبوب هستند. در حالی که قدرت بزرگنمایی 10 می تواند در نگاه کردن به حیوان کوچک در فاصله زیاد مفید به نظر برسد، اما دوربین دوچشمی هایی با بزرگنمایی 8 میدان دید وسیع تری را در جنگل ارائه خواهد داد که برای یافتن موقعیت پرندگان کلیدی است. ضد آب بودن هم یکی از امکانات مهم در خرید این نوع از دوربین ها است، و با وجود حالت های مقاوم به مه در هنگام جابه جایی از وسیله نقلیه گرم به محیط بیرون، به علت اختلاف دما، عدسی ها دچار مه گرفتگی نمی گردد.

دوربین های دوچشمی مناسب برای تماشای نهنگ ها، حیات وحش و صحرا

مدل های محبوب دوربین دوچشمی برای چنین وظیفه هایی شامل مدل های 8×32 ،8×42 ،10×32 و 10×42 می گردد. درواقع زمانی که در حیات وحش یا دریا از حیوانات دور هستید، دوربین هایی با بزرگنمایی بیشتر 10 به جای 8 مناسب تر هستند. اگر می خواهید دستگاهی فشرده تر و جمع و جور داشته باشید، می توانید به جای دستگاه هایی با میزان کامل (قطر عدسی شیئی 42 میلی متری) نمونه هایی با میزان میانه (قطر عدسی شیئی 32 میلی متری) را انتخاب کنید. قابلیت مقاومت در برابر آب هم از جمله امکانات مفید در این نوع دوربین های دوچشمی است. با این حال، حتما در نظر داشته باشید که مدل های کاملا ضدآب را برای تماشای نهنگ از قایق انتخاب و بخرید.

دوربین دوچشمی مناسب برای کایاک سواری

اگر قصد این را دارید که با کایاک، SUP یا قایق مخصوص به تماشای نهنگ ها بر روی آب بروید، گزینه هایی با بزرگ نمایی 8 یا کمتر می تواند مناسب باشد. چراکه دوربین های دوچشمی با قدرت بزرگنمایی 10 یا بالاتر می تواند مشاهده را در هنگام حرکت چالش برانگیز کند. انتخاب یک مدل ضد آب برای کایاک سواری به دلایل کاملا واضحی، خوب بوده و مدل های 8×32 یک میزان محبوب و کارا برای چنین موقعیت هایی است.

دوربین دوچشمی برای رصد ستارگان

توانایی مشاهده ستارگان شرایطی را می طلبد که در آن بزرگنمایی و بعلاوه توانایی جمع آوری نور بالا باشد. در این میان دوربین های دوچشمی با معینه های 10×42 یا 10×50 گزینه هایی محبوب هستند که باید در نظر گرفته شوند. گفتنی است که اگر علاقه مند به دستگاه هایی با بزرگ نمایی بیشتر هستید، به یک سه پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین دوچشمی احتیاج دارید.

بازگشت به لیست

4. میزان دوربین دوچشمی

برای سادگی کار، می توان دوربین های دوچشمی را بر اساس میزان عدسی های شیئی به دسته های فشرده (Compact)، میانه (Midsize) و سایز کامل (Full-size) (عدد دوم در نام مدل ها نشان دهنده این فاکتور است!) تقسیم کرد. با این حال، توجه داشته باشید که تغییراتی در فاکتورهای اپتیکی، طراحی و ساخت می تواند از نظر میزان و وزن در دستگاه تفاوت ایجاد کند.

  • دوربین دوچشمی فشرده: میزان عدسی شیئی در این مدل ها کمتر از 30 میلی متر است و شامل گزینه های 8×25 ،10×28 و… می گردد.
  • دوربین های دوچشمی با میزان میانه: میزان عدسی شیئی در این نمونه ها از 30 میلی متر تا 40 میلی متر متغیر (به عنوان مثال 10×30 ،8×32 و…) است.
  • دوربین های دوچشمی با میزان کامل: میزان عدسی شیئی در این نوع از محصولات بزرگ تر از 40 میلی متر است و شامل گزینه هایی با معینات 8×42 ،10×50 و… است.

اگر عادت دارید که دوربین دوچشمی خود را داخل کوله مسافرتی قرار دهید، مدل های فشرده و سبک وزن گزینه هایی منطقی به نظر می رسند. دوربین های دوچشمی سایز میانه می توانند تصاویر واضح تری را ارائه نمایند و برای به دست گرفتن در مدت طولانی راحت تر هستند. این موضوع برای دوربین های دوچشمی سایز بزرگ تر کمی چالش برانگیز است، چراکه این نوع از کالاها کمی سنگین هستند و برای در دست گرفتن طولانی مدت ممکن است، خسته نماینده باشند.

اگرچه ممکن است کاملا طبیعی به نظر برسد که بزرگنمایی بیشتر، همواره بهتر است، اما باید بدانید که اینطور نیست. به این علت که پارامتر بزرگنمایی در دوربین های دوچشمی، قابلیت انعطاف و مانور شما را تقویت می نماید و باعث می گردد اجسام متحرک را به خوبی مشاهده کنید، اما بزرگ نمایی بیشتر از 10، مشاهده اجسام ثابت را سخت می نمایند، بنابراین اگر روی قایق یا سکویی متحرک قرار داشته باشید، دستگاه هایی با بزرگنمایی زیاد انتخاب چندان مناسبی نیست.

بازگشت به لیست

5. اهمیت پارامتر میدان دید در خرید دوربین های دوچشمی

قدرت بزرگنمایی پارامتری است که تأثیر مستقیمی بر میدان دید شما دارد. درواقع همانطور که در شکل زیر هم کاملا معین است، بزرگنمایی کمتر میدان دید وسیع تری را ارائه می دهد. در حالی که دوربین هایی با بزرگنمایی بیشتر میدان دید کمتری دارند.

وجود میدان دید باریک تر می تواند مکان یابی اجسام کوچک یا متحرک (مانند پرندگان) را هنگام اسکن کردن در فاصله های دور سخت تر کند. درواقع میدان دید کم، نور کمتری را هم به داخل دستگاه وارد می نماید. بنابراین تصاویر کمی تیره تر خواهد بود. از آنجایی که عوامل دیگر، مانند طراحی چشمی دستگاه هم نقش مهمی در دید دارد، پارامتر میدان دید همان چیزی است که در هنگام خرید حتما باید آنالیز گردد. به طور کلی میدان دید پارامتری است که عرض منطقه ای که می توانید در یک نگاه از فاصله 915 متری (1,000 Yards) از جایی که ایستاده اید، مشاهده کنید را معین می نماید. البته توجه داشته باشید که دوربین های دوچشمی با معینات مشابه می توانند میدان دید بسیار متفاوتی از یکدیگر داشته باشند. بنابراین، همواره این پارامتر را در زمان مقایسه نهایی برای خرید، در نظر بگیرید.

بازگشت به لیست

6. 5 نکته قبل از خرید دوربین دوچشمی که باید به آن توجه کنید

طی یک نگاه کلی علاوه بر فاکتور بزرگنمایی و قطر عدسی شیئی، فاکتورهای دیگری هم در انتخاب این نوع از کالاها با اهمیت هستند که در این بخش به مرور آن ها می پردازیم.

میزان مردمک خارجی (Exit Pupil)

اگر دوربین را به فاصله حدود 30 سانتیمتر از چشمان خود بگیریم، دایره ای روشن در قسمت چشمی دوربین دیده می گردد که مردمک خارجی نام دارد. هرچه میزان مردمک خارجی بزرگ تر باشد، تصویر در محیط تاریک واضح تر است و عمق دید دوربین هم بیشتر می گردد. همجنین با وجود میزان مناسب این پارامتر، اگر دست های شما حرکت کند یا تکان بخورد، وضوح تصویر همچنان حفظ خواهد شد. میزان مردمک خروجی با تقسیم قطر عدسی های شیئی بر عدد بزرگنمایی دوربین محاسبه می گردد.

به طور کلی برای دوربین دوچشمی 8×42، عدد 42 تقسیم بر 8 می گردد که برابر با قطر مردمک خروجی 5.25 میلی متری (5.25mm) است. به همین خاطر برای استفاده از دوربین های دوچشمی در موقعیت های کم نور، مردمک خروجی 5 میلی متری یا بیشتر گزینه ای مناسب است، زیرا در هنگام سحر، غروب یا محیط هایی با پوشش درختان متراکم، داشتن مردمک خروجی با عددی بالا می تواند دید را بهتر و آسان تر کند. از طرفی برای تماشای محیط در نور روشن روز، میزان ی مردمک خروجی اهمیت کمتری دارد. البته تقریباً همه دوربین های دوچشمی مردمک خروجی بیش از 2 میلی متر را ارائه می دهند.

فاصله چشم در دوربین های دوچشمی

به برترین فاصله چشم تا چشمی دوربین که تصویر به صورت کامل و واضح دیده گردد، فاصله چشم (Eye Relief) گفته می گردد. جالب است بدانید که اگر از عینک استفاده می کنید، این ویژگی برای شما یک فاکتور کلیدی به شمار میرود و باید در پی محصولی با فاصله چشم 11 میلی متر یا بیشتر باشید. بیشتر دوربین های دوچشمی دارای چشمی قابل تنظیم هستند که به شما این امکان را می دهد که آن ها را روی حدبیشتر میزان فاصله چشم تنظیم کنید. در کنار این موارد در هنگام خرید باید توجه داشته باشید که خرید دوربین دوچشمی با قابلیت هایی همانند محافظ لاستیکی، و بعلاوه ساختار ضدآب و ضد مه، بسته به استفاده شما می تواند باارزش باشد.

توجه به ضدآب بودن دستگاه

اگر از دوربین دوچشمی خود در کایاک یا سوار بر قایق یا در جهت بارانی استفاده می کنید، بهتر است به دوربین های دوچشمی ضد آب یا مقاوم در برابر رطوبت و دمای هوا نگاه کنید. بعلاوه توجه داشته باشید که فراوری نمایندگان گاهی هر سطح از مقاومت در برابر آب را به عنوان ضدآب توصیف می نمایند. بنابراین به یاد داشتن موارد زیر می تواند در تشخیص دستگاهی ضدآب، مفید باشد.

به طور کلی دوربین های دوچشمی ضدآب (Waterproof binoculars) معمولاً از O رینگ ها برای جلوگیری از رطوبت استفاده می نمایند. بنابراین دوربین های دوچشمی با این سطح از حفاظت و با وجود آُ رینگ ها معمولاً مدل های ضدآب را شامل می شوند. از طرفی دوربین های دوچشمی مقاوم در برابر آب و هوا (Weather-resistant) کاملا ضدآب نیستند. بلکه تنها می توانند میزان باران خفیفی را تحمل نمایند، اما در طوفان یا در هنگام افتادن در نهر آب کارایی خود را از دست می دهند.

ضربه گیرهای لاستیکی (Rubber coating)

در حالی که این نوع از پوشش ها محافظت بسیار بالایی در برابر ضربه ایجاد نمی نمایند، اما یک پوشش لاستیکی همچنان برای محافظت در برابر ضربه های جزئی مفید است. به طور کلی استفاده از ضربه گیرهای لاستیکی یک ویژگی ارزشمند برای هر دوربین دوچشمی است که برای استفاده در محیط های ناهموار و در فضای باز طراحی شده است.

دستگاه های مقاوم به مه گرفتگی

هنگامی که از یک محیط سرد به یک محیط گرم می روید، دوربین های دوچشمی در معرض مه آلودگی هستند. این مساله نه تنها آزاردهنده است، بلکه اگر رطوبت در داخل چشمی محبوس گردد، می تواند باعث آسیب دیدگی دستگاه گردد. برای مقابله با مه گرفتگی ، سازندگان هوای داخل چشمی دستگاه را کاملا خارج می نمایند و به جای آن نیتروژن را جایگزین می نمایند که به راحتی با تغییرات دما متراکم نمی گردد و در نتیجه ایجاد مه نمی نماید. البته این قابلیت از مه آلود شدن سطوح داخلی چشمی و عدسی جلوگیری می نماید، و شامل سطوح خارجی نمی گردد.

بازگشت به لیست

7. آشنایی با ویژگی های اپتیکی دوربین دوچشمی

ویژگی های اپتیکی دوربین دوچشمی شامل پوشش بازتابنده و منشور است. این نوع از متریال به دید واضح تر و در کنار آن کارکرد درست این نوع از دوربین های دوچشمی یاری می نماید. حال برای درک بهتر این ویژگی های اپتیکی به سراغ شناخت بهتر پوشش های عدسی و منشورهای تعبیه شده در آن ها می رویم.

مواد و پوشش های عدسی

به طور کلی پوشش های مخصوص بر روی شیشه ها و عدسی ها بازتاب نور را کاهش می دهند و نقش مهمی در وضوح و روشنایی تصویر دارند. به همین خاطر برترین راه حل برای آزمایش قدرت بازتاب نور، استفاده و تست آن در فروشگاه است. با استفاده از این روش می توان فهمید که چشم های شما چه سطحی از بینایی را ارائه می نمایند و تا چه حد باید برای کیفیت تصویری که می خواهید ببینید، هزینه کنید.

انواع منشور در دوربین های دوچشمی

منشورها، ابزارهای نوری هستند که نور را به وسیله دوربین دوچشمی به چشم شما برای مشاهده تصاویر راهنمایی می نماید. دوربین های دوچشمی با منشورهای Porro Prism قدیمی ترین مدل های منشورها در این نوع از دستگاه ها بودند که در حدود سال 1850 میلادی به وسیله یک ایتالیایی به نام Porro ارایه شد. درواقع این دوربین های دوچشمی با استفاده از دو منشور ساخته شده است و جهت نور در عدسی شیئی و عدسی چشمی در یک راستا نیست. این در حالی است که مدل های جدیدتر با Roof Prism دارای چشمی ها و عدسی های شیئی هستند. در دوربین های دوچشمی Roof Prism جهت نور ورودی به عدسی شیئی و خروجی از عدسی چشمی، هم راستا است. ممکن است که این کالاها از لحاظ شکل ساده بنظر برسند ولی جهت نور در آن ها نسبت به مدل های قدیمی تر پیچیده تر است. البته باید بدانید که این تفاوت ظاهری چیزی در خصوص کیفیت نوری به شما نمی گوید، اما وجود Roof Prism باعث می گردد دوربین دوچشمی کوچک تر و سبک تر باشند.

بازگشت به لیست

8. آموزش فوکوس و تنظیم کردن دوربین دوچشمی

بیشتر دوربین های دوچشمی دارای سیستم کنترل مرکزی برای فوکوس است که هر دو بخش دوربین را به طور همزمان تنظیم می نماید. این محصولات بعلاوه شامل یک دکمه گردشی به نام دکمه تنظیم دیوپتر برای تنظیم و فوکوس یک بخش به طور مستقل هستند. چنین قابلیتی به شما این امکان را می دهد که تفاوت بینایی بین چشمان خود را جبران کنید.

حال که با بخش های مختلف این نوع دوربین آشنا شدید، وقت تنظیم دستگاه است. به منظور فوکوس کردن دوربین دوچشمی، موارد زیر را انجام دهید:

  1. عدسی سمت راست* را با یک تکه پارچه بپوشانید و دکمه کنترل مرکزی را بر روی یک جسم دور متمرکز و آن را واضح کنید.
  2. سپس پوشش را روی عدسی چپ* قرار دهید و دکمه دیوپتر را روی همان شی متمرکز و واضح کنید.
  3. کار فوکوس دوربین دوچشمی تمام شد؛ دیوپتر را همانطور که هست رها کنید و از دکمه کنترل مرکزی برای فوکوس روی اجسام مختلف بهره ببرید.

بازگشت به لیست

پرفروش ترین دوربین های دوچشمی در بازار

پس از آشنایی کامل با انواع دوربین های دوچشمی و نکات لازم برای خرید آن، وقت آن است که با پرفروش ترین دوربین های دوچشمی از دیدگاه کاربران سایت بابا آب داد آشنا شوید. درواقع با به دست آوردن چنین اطلاعاتی آگاهی شما به منظور خریدی ارزان و دقیق بالا می رود.

دوربین دو چشمی مدل 8×30

دوربین دوچشمی بایگیش یک دوربین شکاری حرفه ای و خوش دست است که برای کار در دمای منفی 40 تا 50 درجه به برترین شکل ممکن طراحی شده است. این دوربین یک دوربین کمپکت، خوش ساخت و سبک وزن است که حمل آن را در طول سفر آسان تر می نماید. درواقع کل وزن این نوع دوربین 620 گرم است و در رده دوربین های فشرده یا جمع وجور دسته بندی می گردد.

قطر دهانه دوربین دوچشمی بایگیش 30 میلی متر، بزرگنمایی آن 8، عدد مردمک خارجی 30 میلی متر و فاصله چشم در آن 10 میلی متر است. بعلاوه میدان دید این کالا در حدود 1000 یارد است، که آن را برای مشاهده طبیعت و پرندگان گزینه مناسبی می نماید.

گفتنی است که گستره قطر دهانه تا 50 میلی متر هم می رسد و قابلیت بزرگنمایی از 7 تا 15 برابر را دارد. جنس رویه دوربین از پلاستیک سخت و با کیفیت و جنس داخل آن از فلز است که استحکام و ضربه گیری بالایی را به این محصول می بخشد. بنابراین این دوربین یک گزینه بسیار مناسب برای استفاده در طبیعت گردی، کوهنوردی، کمپینگ و تماشای پرندگان است. برای اینکه درک درستی از کوچکی این نوع کالا داشته باشید باید بدانید که ابعاد آن 15.5x13x6 سانتی متر است. اقلام همراه این دوربین روسی کیف، بند، دستمال لنز، درپوش محافظ لنزهای بزرگ و کوچک همراه با قیمتی مناسب است.

دوربین دو چشمی آسیکا مدل 42×10 303FT

دوربین دوچشمی شکاری آسیکا ساخت کمپانی بزرگ BNISE است که بیش از 20 سال سابقه طراحی حرفه ای در زمینه فراوری محصولات نوری و اپتیکی دارد. در این کمپانی بیش از 100 متخصص در قسمت طراحی و تحقیق در سیستم های نوری فعالیت دارند به همین علت محصولات عرضه شده به وسیله این شرکت از بالاترین کیفیت ساخت بهره مند است.

دوربین دوچشمی آسیکا از بزگنمایی 10 برخوردار است و می تواند تصاویر را بدون کمترین افت کیفیت به میزان 10 برابر بزرگ تر به کاربر نمایش دهد. همانطور که در طول این مقاله هم اشاره شد، بزرگنمایی 8 برابر در دوربین های دوچشمی یکی از استانداردترین مقادیر است که با وجود میدان دید مناسب جهت استفاده در فعالیت های ورزشی، کوهنوردی، دریانوردی و قایقرانی، طبیعیت گردی و کمپینگ و سایر زمینه های ورزشی و تفریحی گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود.

میزان قطر عدسی شیئی این محصول برابر با 42 میلی متر، بزرگنمایی 10 برابر، میدان دید 1000 یارد و گستره قطر دهانه آن 50 میلی متر است. بعلاوه در این دوربین با توجه به میزان بزرگنمایی، نور بسیار مناسبی به داخل دوربین جذب شده و در نتیجه تصاویر با شفافیت و وضوح بالایی به چشمان کاربر ارسال می گردد که سبب مشاهده تصاویری روشن و بسیار لذت بخش می گردد.

بدنه این نوع دوربین دوچشمی علاوه بر کیفیت بسیار بالا از طراحی کامپکت (جمع وجور) و وزن سبکی برخوردار است. در عین حال از طراحی ارگونومی که کاملا منطبق با راحتی دست انسان است، بهره برده است. این ویژگی علاوه بر راحتی در هنگام استفاده، باعث پایداری هرچه بهتر دوربین در دست کاربر می گردد و از لیز خوردن و افتادن ناگهانی دوربین جلوگیری می نماید. گفتنی است که ابعاد این کالا 5×15×12 سانتی متر و وزن آن 620 گرم است.

دوربین دوچشمی مدل 8X21 engrave

این دوربین دوچشمی، آلمانی، ساده و ارزان قیمت است و می تواند برای استفاده های آماتوری گزینه ای مناسب باشد. به طور کلی دوربین شکاری دوچشمی بوشنل جزو دوربین های 8 در 21 است که هم کوچک و هم سبک است و در سفرهای طبیعت گردی برترین وسیله برای تماشا و لذت بردن از منظره های است که دسترسی به آن ها امکان پذیر نیست. البته نباید انتظار برد زیادی از آن داشته باشید.

روی بدنه این دوربین به صورت برجسته نام و برند و کشور فراورینماینده آلمانی حک شده است که اطمینان بیشتری به کیفیت آن ارائه می نماید. ابعاد این نوع دوربین9x6x3 سانتی متر، وزن آن 170 گرم، میزان مردمک خروجی 28 میلی متر، میزان فاصله چشم 5 میلی متر و قطر عدسی شیئی در آن 21 میلی متر است. همانطور که در بخش قبلی هم ارائه شد، بزرگنمایی این دوربین دوچشمی 8 برابر است و با منشور مدل Roof تا 50 میلی متر گستره قطر دهانه دارد. نزدیک ترین فاصله فوکوس در این مدل 131 متر است و میدان دیدی 7.3 درجه دارد.

دوربین دو چشمی یوکو مدل X30

دوربین دو چشمی یوکو محصولی چینی اما بسیار باکیفیت است که دارای قابلیت دید با وضوح بالا است. عدسی های این دوربین ضدآب بوده و برای طبیعت گردی در روزهای بارانی گزینه بسیار مناسبی است. بعلاوه دارای درپوش مناسب برای عدسی های جلو و عقب است که از ورود گرد و غبار و چسبیدن آن به عدسی ها جلوگیری می نماید. میران بزرگ نمایی این دوربین 6 است و از لحاظ حجم بسیار کوچک با میزان 20x17x8 سانتی متر و سبک (200 گرم) و در دسته محصولات فشرده قرار گرفته است.

به طور کلی معینه های این محصول شامل میزان مردمک خروجی 9.1 میلی متر، قطر عدسی شیئی 30 میلی متر و گستره قطر دهانه تا 50 میلی متر است. دوربین در دماهای پایین تا 45 درجه زیر صفر و در آب و هوای گرم تا دمای 50 درجه سانتی گراد را تحمل می نماید. این دوربین دوچشمی پرفروش برای تماشای مسابقات ورزشی، منظره ها طبیعی و پرندگان مناسب است و دارای بند مخصوص Pre-Fixed و هم چنین قابلیت ضدلغزش است که گرفتن آن را آسان تر می نماید. کیف مخصوص این دوربین ضدآب است و در موقعیت های بارانی دوربین را بهتر حفظ می نماید.

دوربین دو چشمی مدل COATED 8×42

دوربین دوچشمی COATED 8×42 محصولی سازگار با محیط زیست با سطحی تمام اپتیکی و عاری از سرب و آرسنیک است که یکی از محبوب ترین ابزارها بین منجمان و طبیعت گردها به شمار می رود. سبک بودن و قابلیت حمل آسان، تصویر مستقیم و دید با هر دو چشم، میدان دید باز، امکان استفاده سریع، قیمت مناسب تر نسبت به تلسکوپ ها و دوربین های فوق حرفه ای ازجمله مزیت های قابل توجه دوربین های دوچشمی به شمار می رود. این دوچشمی با بزرگ نمایی 8 برابر بسیار کاربردی و سبک است و در عین حال کاملا ضدآب است و مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد.

بنابراین شما می توانید حتی در روزهای بارانی و در شرایط سخت آب وهوایی از تماشا منظره ها اطرافتان لذت ببرید. وزن سبک این دوربین به شما این امکان را می دهد تا به راحتی و بدون احتیاج به سه پایه و روی دست با آن کار کنید. منشور به کار رفته در این دوربین خطاهای رنگی را تا حد زیادی رفع و تصویری واضح و روشن برایتان ایجاد می نماید. سیستم فوکوس مرکزی نرم از ویژگی های این دوربین است که باعث می گردد عمل فوکوس کردن سریع تر و آسان تر صورت گیرد. با این ابزار می توانید از تماشا منظره ها طبیعی در روز و تماشای اجرام سماوی مانند ماه و عوارض سطحی آن، خوشه های باز و اجرام پرنور آسمان شب لذت ببرید.

به طور دقیق ابعاد این دوربین با کیفیت 18x15x5.5 سانتی متر و وزن آن 743 گرم است. قطر عدسی های شیئی در این کالا 40 میلی متر، بزرگنمایی 8 برابر، گستره قطر دهانه تا 50 میلی متر، میزان مردمک خارجی 5.3 میلی متر، فاصله چشم 12 میلی متر و میدان دید آن (زاویه) 8 درجه است. لازم به تاکید است که اقلام همراه دوربین COATED 8×42، درپوش لنز، بند گردنی و کیف قابل حمل است.

دوربین دو چشمی ساکورا کد TB SA

دوربین دو چشمی ساکورا کد TB SA یک محصول سرگرم نماینده، ساده و ارزان است که برای تماشا اطراف از بالای کوه یا در جنگل و طبیعت مناسب است. این محصول یک دوربین دوچشمی حرفه ای نیست و نباید از آن توقع بسیار بالایی داشته باشید. ابعاد TB SA در حدود 10×9.4×3.8 سانتی متر (دسته مدل های فشرده) است و وزنی معدل با 142 گرم دارد که نوید دهنده سبکی آن است. در سرانجام لازم به تاکید است که بزرگنمایی این کالا در حد 6 برابر و گستره قطر دهانه تا 50 میلی متر است.

دوربین دو چشمی سلسترون مدل G2 10 x 25 Roof

دوربین دو چشمی G2 10 x 25 سلسترون با ساختاری شامل منشور Roof برای انتقال بهتر روشنایی و وضوح تصویر استفاده می گردد. جالب است بدانید که استفاده از چنین منشورهایی به ساخت دوربین های سبک تر (وزن دستگاه حدودا 312 گرم است) یاری می نماید. در طراحی این دوربین شرایط فضای باز نادیده گرفته نشده است. جدا از لنزها و اتصال های بدنه، بقیه نقاط بدنه با روکش لاستیکی سیاه پوشانده شده اند. از طرفی با وجود لایه لاستیکی که روی بدنه آلومینیومی دوربین کشیده شده است این دوربین در برابر آب کاملا مقاوم است.

با باز کردن و بستن لولای دوربین می توانید فاصله دو فنجان چشمی از یکدیگر را تنظیم کنید. اینگونه می توانید دوربین دوچشمی را در حالتی قرار بدهید که با فاصله دو چشم شما سازگار باشد. این دوربین یک حلقه فوکوس بزرگ مرکزی با روکش لاستیکی و کنگره دار دارد که می توان آن را حتی با دستکش تنظیم کرد. اما برای جبران اختلاف بینایی دو چشم ضروری است تصحیحات دیگری نیز اعمال کنید. شما می توانید با چرخاندن فنجان چشمی سمت راست تصحیحات دیوپتری را انجام دهید. با انجام این کار، فوکوس این چشمی جدا از چشمی دیگر تغییر می نماید. این کار برای تنظیم کردن یک دوربین دوچشمی خاص با چشمان خودتان، بسیار مهم است.

قطر دهانه این دوربین دوچشمی باکیفیت 25 میلی متر با بزرگنمایی 10 برابر است که توانایی رقابت با تصویر 20×8 را با جزئیاتی حتی بیشتر دارد. قطر مردمک خروجی این دوربین 2.5 میلی متر است و عناصر اپتیکی این دوربین دارای اندود چند لایه هستند که روشنایی، شارپنس و کنتراست بیشتر را به ارمغان می آورد. به طور کلی دوچشمی های مسافرتی یا کامپکت به صورت قابل حمل و سبک طراحی شده اند و باید به یاد داشته باشید که برای استفاده در شرایط کم نور مناسب نیستند؛ این دوربین با وجود جثه کوچک (5.08×7.26×11.43 سانتی متر) عملکرد بسیار خوبی دارد و در سفرها و طبیعت گردی می تواند همراه خوبی برای شما باشد.

دوربین دو چشمی مدل 8×40

دوربین دو چشمی مدل 8×40 محصول با کیفیت از شرکت بوشنل است که نوع فوکوس آن مرکزی و نوع منشور آن Porro است. نزدیک ترین فاصله فوکوس این دوربین 8 متر است و قابلیت زوم کردن هم دارد. ابعاد این محصول در حد 18x6x15 سانتی متر و وزن آن 730 گرم است. در کنار این ابعاد قطر دهانه آن 40 میلی متر، گستره قطر دهانه آن تا 50 میلی متر، نزدیک ترین فاصله فوکوس 10 متر و میدان دید آن 9.3 درجه است. جالب است بدانید که این نوع از دوربین های دوچشمی کاملا ضد آب، ضدضربه و دارای پوشش لنز چند لایه برای استحکام بیشتر است. بعلاوه این دوربین مجهز به میزان مردمک خروجی 3.4 تا 5 میلی متر و فاصله چشمی آن 10 تا 12 میلی متر است. بنابراین می تواند گزینه ای با ارزش خرید بالا برای دوستداران چنین محصولاتی باشد.

دوربین تک چشمی مدل A-Monoc25

دوربین تک چشمی مدل A-Monoc25 محصولی ارزان، ضدآب و ضد مه گرفتگی است که در عین سبکی و خوش دستی، با کیفیت و کارا است. به طور کلی وزن این ابزار 285 گرم، قطر دهانه دوربین 52 میلی متر و بزرگنمایی آن 10 است. نوع منشور به کار رفته در این محصول Roof Prism است که باعث می گردد جهت نور ورودی به عدسی شیئی و خروجی از عدسی چشمی، هم راستا باشد. ممکن است که این کالا از لحاظ شکل ساده به نظر برسند ولی باید بدانید که جهت نور در آن ها نسبت به مدل های قدیمی تر پیچیده تر است. میدان دید در این دوربین دوچشمی 103 متر و میدان دید (زاویه) 5.1 درجه است. از جمله دیگر معینه های این مدل دوربین قطر مردمک خروجی 50 میلی متر است.

دوربین دو چشمی مدل 8.16×40 Zoom

دوربین دوچشمی مدل 8.16×40 Zoom از مجموعه عدسی هایی باکیفیت و یک ساختار منشوری تشکیل شده است. این دوربین محصول شرکت الیمپوس است و نوع فوکوس آن مرکزی و نوع منشور آن Porro است. نزدیک ترین فاصله فوکوس این دوربین 6 متر و دارای فیلتر ضدپرتوی UV است. ابعاد این محصول 5.8×15.2×18.2 سانتی متر است و در دسته مدل هایی با میزان میانه قرار گرفته است. وزن 8.16×40 Zoom حدودا 790 گرم، قطر دهانه چشمی دوربین 40 میلی متر و میدان دید آن در حدود 914 متر (در 1000 یارد) است. میزان مردمک خروجی میلی متر و فاصله چشم آن 12 میلی متر است. این محصول مناسب برای استفاده عمومی، تماشای پرندگان، کمپینگ و استفاده های ورزشی است.

بازگشت به لیست

جمع بندی

به طور کلی استفاده از دوربین های دوچشمی با بزرگنمایی 6 تا 10 برای کاربری عمومی در همه سنین آسان تر است، اما برای تماشای پرندگان، ردیابی اجسام متحرک و عدم لرزش در هنگام استفاده، گزینه هایی با بزرگنمایی 8 تا 10 برترین انتخاب ها هستند. در سرانجام هم لازم به تاکید است، که تنها میزان عدسی های شیئی و بزرگنمایی دستگاه معیارهای مناسبی برای انتخاب نیستند، بلکه در کنار آن باید امکانات محافظتی و سبک و قابل حمل بودن دوربین دوچشمی را هم در نظر بگیرید.

منبع: Expert Advice

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 نکته مهم که پیش از خرید دوربین دوچشمی باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته مهم که پیش از خرید دوربین دوچشمی باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید