کتابی پر از غافلگیری و شوخ طبعی های علمی درباره مغز

به گزارش بابا آب داد امروزه دانشمندان معتقدند، مغز ما برای اندیشیدن تکامل نیافته است. هدف اصلی پیدایش این عضو بدن از ابتدا، مدیریت منابع فیزیکی و تضمین بقای ما بوده است. آیا تا به امروز به این فکر نموده اید که مغز شما برای فکرکردن نیست. بگذارید بیشتر شرح دهیم؛ روزی روزگاری زمین در سیطره مخلوقاتی بود که مغزی نداشتند. در واقع یکی از این مخلوقات میزک ها بودند که اگر چشمتان به یکی از آنها می افتاد، شاید آن را با کرم کوچکی اشتباه می گرفتید.

کتابی پر از غافلگیری و شوخ طبعی های علمی درباره مغز

این موجودات 550میلیون سال پیش در اقیانوس ها زندگی می کردند و زندگی ساده ای هم داشتند. میزک با برخورداری از سیستم حرکتی بسیار ساده ای که داشت، می توانست خودش را درون آب به جلو براند و غذاخوردنش هم بسیار ساده بود. این موجود خودش را مانند یک ساقه کف اقیانوس می کاشت و موجودات ریزی را که اتفاقی وارد دهانش می شدند، می خورد. این روایت کوتاهی از جانوری بی مغز بود که اصلا نیازی هم به آن نداشته است.

یک پرسش مهم؛ چرا مغز دارید؟ لیزا فلدمن بارت، روانپزشک و دانشمند علوم اعصاب، در کتاب هفت ونیم درس درباره مغز که ار سوی انتشارات مازیار راهی بازار کتاب شده است، رمز و رازهایی از این توده خاکستری رنگ -که در میان گوش هایتان قرار گرفته است- می گشاید. این مجموعه کم حجم و سرگرم کننده و قابل فهم شامل هفت مقاله کوتاه است که درس هایی روشنگرانه را از خط مقدم علوم اعصاب ارائه می نماید.

در این اثر خواهید دید که مغز از کجا آمده؛ ساختار آن چگونه است و چرا اهمیت دارد و مغز شما همانند مغزهای دیگر چگونه تمام آنچه را تجربه می کنید، پدید می آورد. ضمناً به نادرستی بعضی از تصورات متداول پی خواهید بود مانند دیده مغز مارمولکی و نبردی که ادعا می گردد میان عقل و عاطفه یا حتی بین طبیعت و تربیت برای معین رفتار شما در جریان است. این کتاب هم برای خوانندگان تفننی جذابیت دارد؛ هم برای حرفه ای های علمی. کتاب پر است از غافلگیری شوخ طبعی و نکته های مهم درباره طبیعت بشر؛ کتابی خوش نوشت که شاید دلتان بخواهد بارها و بارها بخوانید.

گفتنی است، دکتر لیزا فلدلمن بارت در میان یک درصد دانشمند دنیا واقع شده است که پژوهشگران و نویسندگان دنیا به علت پژوهش های متحول کننده او در حوزه روانشناسی و علم اعصاب به آثار و مقالاتش استناد می نماید. نویسنده استاد ممتاز دانشگاه نورث ایسترن است و در بیمارستان دولتی و دانشکده پزشکی هاروارد نیز سمت هایی دارد. وی عضو آموزشگاه هنرها و علوم آمریکا و انجمن سلطنتی کانادا است این دانشمند برجسته هم اکنون در بوستون زندگی می نماید.

سخن نویسنده

نویسنده در این اثر می گوید؛ من این کتاب را -که مجموعه ای از مقالات کوتاه و غیررسمی است- برای برانگیختن کنجکاوی و تفریح خوانندگان نوشتم. این کتاب خودآموز کاملی درباره مغز نیست. در هر مقاله چند نکته جالب علمی را درباره مغز شما ارائه می کنم و آنالیز می کنیم که این نکته ها چه چیزهایی را درباره ماهیت مغز انسان روشن می نماید. بهتر است درس ها به ترتیب خوانده شوند؛ ولی اگر خواستید، بدون ترتیب هم می توانید آنها را بخوانید.

در انتها کتاب نیز نیمه گنجانده شده که مجتمع برگزیده ای از جزئیات علمی مربوطه است. بعلاوه بعضی از مباحث ذکرشده در هر مقاله با عمق بیشتری آنالیز شده است.

شاید از خود بپرسید که چرا عنوان کتاب هفت ونیم درس درباره مغز است. نخستین مقاله آغازین داستان تکامل مغز را بازگو می نماید؛ ولی نگاه کوتاهی به تاریخ دور و دراز تکامل می اندازد؛ از این رو نویسنده آن را نیم درس به حساب آورده است. گفتنی است که مطالبی که در این مقاله ارائه می گردد برای بقیه کتاب اهمیت زیادی دارد.

وال استریت ژورنال درباره این اثر نوشته است؛ نویسنده دانشمند نامدار اعصاب در هفت مقاله کوتاه به علاوه بخشی کوتاه درباره نحوه تکامل مغز با بیانی سرگرم کننده و آسان فهم درس هایی از خطوط مقدم پژوهش های اعصاب را ارائه می دهد که باعث توسعه افق فکری و افزایش شناختمان از این عضو پیچیده و شگفت انگیز بدن می گردد. کتابی سرشار از شگفتی شوخ طبعی و اشارات مهم درباره ماهیت بشر. فلدمن بارت در کتاب نو خود دیدگاه های چالش برانگیز و حیرت آوری ارائه می دهد.

این اثر از سوی قاسم کیانی مقدم ترجمه و به وسیله انتشارات مازیار تابستان سال جاری راهی بازار کتاب شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتابی پر از غافلگیری و شوخ طبعی های علمی درباره مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابی پر از غافلگیری و شوخ طبعی های علمی درباره مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید