کارستان شرکت های دانش بنیان مازندران در کرونا ، از فراوری ونتیلاتور تا دستگاه بی خطرساز زباله های عفونی

به گزارش بابا آب داد، شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران همزمان با شیوع ویروس کرونا وارد میدان شده و با فراوری انبوه محلول ضدعفونی کننده گام بزرگی برداشتند.

کارستان شرکت های دانش بنیان مازندران در کرونا ، از فراوری ونتیلاتور تا دستگاه بی خطرساز زباله های عفونی

گروه دانشگاه بابا آب داد؛ حنانه جانمحمدی* از همان روز های ابتدای شیوع کرونا در ایران، شرکت های دانش بنیان باتوجه به کمبود هایی که در زمینه مهار و مقابله کرونا وجود داشت، ورود و تا به امروز تجهیزات قابل توجه ای را به کادر درمان بیمارستان ها تزریق کردند. پارک های علم و فناوری در بعضی از استان ها خوش درخشیدند و با فراوری و توزیع محصولاتی که احتیاج مبرم داخلی به آن ها منعطف بود، بار بزرگی از فرایند درمان بیماری ناشناخته کرونا را برداشتند. شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری با فراوری ضرب العجلی و فوری ماسک، شیلد و گان های پزشکی ضعف بازار را پوشش دادند و با فراوری اجناسی که نمونه مشابه داخلی شان موجود نبود، کشور را نسبت به خرید محصولات خارجی با قیمت گزاف بی احتیاج کردند.

در این میان پارک علم و فناوری مازندران با ورود هوشمندانه و گسترده در زمینه مقابه با ویروس کرونا، اقدامات وسیعی را در راستای مهار این ویروس انجام داده است. شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران با راه اندازی خط فراوری چندین دستگاه متفاوت گام بزرگی را در درمان کرونا برداشته و باتوجه به تاکید مدیرعامل این شرکت ها به رقابت فراوریات ملی با فراوریات خارجی و توزیع حداکثری آن طبیعتا احتیاجی به خرید محصولات خارجی احساس نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

روزانه بیش از 50 هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده در پارک علم و فناوری مازندران فراوری می شود

9 محصول دانش بنیان در پارک علم و فناوری مازندران به منظور مهار ویروس کرونا رونمایی شده است

برای آشنایی بیشتر با محصولات فراوری شده در پارک علم و فناوری مازندران با علی معتمدزادگان، رئیس این مجموعه به تبادل نظر نشستیم. معتمدزادگان می گوید: زمانی که خبر شیوع کرونا شنیده شد، شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور ایده ها و اقدامات قابل توجهی را ارائه دادند که مجموعه ما نیز از این قائله جدا نماند. متاسفانه در بعضی زمینه ها، کمبود اقلام پزشکی به فرایند درمان ضربه می زد و به دلیل شرایط پیش آمده و دنیای بودن ویروس، امکان واردات دستگاه های مورد احتیاج در سطع کافی وجود نداشت؛ بنابراین پارک های علم و فناوری و مراکز رشد تصمیم به راه اندازی خطوط فراوری با سرمایه و تجهیزات داخلی کردند.

معتمدزادگان عنوان می نماید: خوشبختانه توانستیم با گذشت مدت زمان کوتاهی صندلی خودمان را پیدا کنیم و با ورود به عرصه فراوری بار سنگینی را از دوش کادر درمان برداریم. در ابتدا با صدور فراخوان از تمامی کسانی که می توانند با طرح های نوآورانه و خلاقانه گامی در این راستا بردارند دعوت به همکاری کردیم.

وی با اشاره به اینکه در روز های اول کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده بیشتر به چشم می آمد، می گوید: خط فراوری ماسک و محلول ضدعفونی کننده راه اندازی شد و در حال حاضر روزانه بیشتر از 50 هزار لیتر محلول توسط شرکت های صنعت سبز طبرستان، اکلیل قائم، پوشش حیات سبز، بهساز نیروی کار نگین، پادینا طب پارسیان، زولنگ رسپینا، پاک زیست طنین مهرگان و مروارید زیبای صدف کاسپین فراوری می شود که با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در سطح استان و کشور توزیع می شود.

روزانه پنجاه هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده به همت شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری مازندران فراوری و توزیع می شود.

معتمدزادگان تاکید می نماید: صندوق پژوهش بین المللی مازندران با یاری اقتصادی به شرکت های دانش بنیان مواد اولیه را در دسترس شرکت ها برای فراوری محصولات گذاشت و با یاری به اخذ مجوز وارد فراوری شدند.

وی ادامه می دهد: فراوری دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) توسط شرکت تراشه پردازان دنیا، افزایش ظرفیت دستگاه بی خطرساز زباله های عفونی بیمارستانی توسط شرکت خزر الکتریک، فراوری ماسک سه لایه بهداشتی توسط شرکت مازرون فوم و برنامه ریزی برای گسترش حجم فراوری، فراوری دستگاه اکو استریل بیمارستانی توسط شرکت مدار گستر فناور چالوس، فراوری لباس های ایزوله و گان جراحی توسط شرکت الکتروگستر کسری، استفاده از پهپاد محلول پاش برای ضد عفونی کردن معابر شهری توسط شرکت کاسپین هوا دریا، ساخت پهپاد محلول پاش توسط شرکت ابر تک، توسعه سامانه خدمات آنلاین توسط شرکت آن واش، توسعه سامانه کتابخانه آنلاین توسط شرکت فرانوگرایان، فراوری نرم افزار مطب آنلاین توسط شرکت جادوی فکر، راه اندازی پلتفرم رایگان برای خرید و فروش آنلاین توسط شبکه نوآوری و فناوری مازندران از دیگر محصولات و خدمات ایجاد شده توسط شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری مازندران در مقابله با کرونا ویروس می باشند.

در ادامه به تو ضیح کوتاه از بعضی محصولات ارائه شده توسط پارک علم و فناوری مازندران می پردازیم.

ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی

رئیس پارک علم و فناوری مازندران در مورد دستگاه وندیلاتور فراوری شده به همت یکی از شرکت های مستقر در این مجموعه می گوید: دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور دستگاهی است که هوای قابل تنفس را به داخل ریه فرستاده و سپس دی اکسید کربن را از ریه ها خارج می نماید. این محصول عملیات ونتیلاسیون را برای بیمارانی که شرایط حاد تنفسی ندارند در طولانی مدت انجام می دهد. این دستگاه به دلیل ابعاد کوچک، وزن سبک و آسانی عملکرد در منزل، آمبولانس، بخش های ویژه با درجه اهمیت کم قابل استفاده می باشد و هوای فشرده شده را به میزان مورد احتیاج برای بدن با هم ترکیب کرده، سپس آن را گرم و مرطوب کرده و توسط تیوب های مخصوصی تحت عنوان مدار تنفسی به بیمار تحویل می دهد.

بیشتر بخوانید:

دستگاه ونتیلاتور داخلی به همت یکی از شرکت های پارک علم و فناوری مازندران رونمایی شد

به گفته معتمدزادگان کمبود تعداد این دستگاه در شرایطی که بیماران بیشتری به آن احتیاج داشته باشند، میتواند موجب مرگ افراد شود.

شعیب نادعلی زاده مدیرعامل شرکت دانش بنیان تراشه پردازان دنیا سازنده این دستگاه می گوید: دستگاه ونتیلاتور فراوری شده در شرکت تراشه پردازان دنیا با قابلیت کارکرد به مدت 3 ساعت با باتری، داخلی علاوه بر تغذیه خارجی، قابلیت استفاده به صورت غیرتهاجمی (تنفس دهی با ماسک) می باشد. همچنین از جمله مزیت های این دستگاه ساخت با هزینه ای ب سیار پائین تر نسبت به نمونه های مشابه داخلی و خارجی، قابلیت حمل و جابجایی راحت، انعطاف پذیری بالا، کاربری آسان و قابلیت، آموزش سریع به اپراتور، قابلیت تعویض مخزن هوا، قابلیت تصفیه هوا و مرطوب سازی، قابلیات اتصال به کامپیوتر برای مانیتورینگ و ثبت اطلاعات، قابلیت تنطیم سرعت نوسانات ورودی هوا است.

فراوری دستگاه بی خطر ساز زباله های عفونی بیمارستانی

مجتبی نوایی مدیرعامل شرکت دانش بنیان خزر الکتریک در این باره می گوید: دستگاه بی خطر ساز مدل پست شریدر با استریلایزر افقی استوانه ای از جنس استنلس استیل 304 با استفاده از بخار مرکزی بیمارستان، مجهز به سیستم پری وکیوم، مجهز به شیر های اتوماتیک بابت تزریق و تخلیه بخار، تخلیه آب و وکیوم اولیه همراه با سیستم مانیتورینگ HMI توسط محققان این شرکت دانش بنیان فراوری شده است. از دستگاه بی خطر ساز ضایعات بیمارستانی جهت بی خطر سازی انواع زباله های عفونی شامل خون و ضایعات پاتولوژیک شامل ضایعات حاصل از زخمها، بافت ها و اندام های خارج شده ازبیماران، باند و پنبه آلوده به ترشحات زخم و چرک حاصل از زخم ها، سرنگ های آلوده، تیغ و سایر ابزار های تیز آلوده، سفتی باکس، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف آلوده به مواد بیولوژیک، شیمیایی و رادیواکتیو استفاده می شود.

از دستگاه بی خطر ساز ضایعات بیمارستانی جهت بی خطر سازی انواع زباله های عفونی شامل خون و ضایعات پاتولوژیک شامل ضایعات حاصل از زخمها، بافت ها و اندام های خارج شده ازبیماران، باند و پنبه آلوده به ترشحات زخم و چرک حاصل از زخم ها، سرنگ های آلوده، تیغ و سایر ابزار های تیز آلوده، سفتی باکس، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف آلوده به مواد بیولوژیک، شیمیایی و رادیواکتیو استفاده می شود.

وی خاطرنشان می نماید: با توجه به قیمت پایین و ظرفیت بالا دستگاه بی خطر ساز زباله های عفونی بیمارستانی که در مقایسه با دستگاه های خارجی فراوری گشت، از خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید:

دستگاه بی خطر ساز زباله های عفونی بیمارستانی به همت محققان پارک علم و فناوری مازندران ساخته شد

پهپاد محلول پاش

معتمدزادگان در مورد پهپاد فراوری شده توسط محققان پارک علم و فناوری مازندران، می گوید: این پهپاد از نوع 8 روتوره یا به اصطاحی دیگر یک اوکتاکوپتر است که با فناوری پیشرفته ای که برای آن در نظر گرفته شده هنگام معیوب شدن یکی از روتور ها تعادل پرنده را برای یک فرود امن و آسان امکان پذیر می سازد.

به گفته وی نصب این ملخ ها بر روی پهپاد بسیار آسان است و از جمله مزیت های این پهپاد، سرعت بالای محلول پاشی (تقریباً 40 برابر روش نیروی انسانی و ماشین ها)، تنظیم اتوماتیک شدت پاشش، تنظیم ارتفاع پاشش بر مبنای سرعت باد افقی، با قابلیت اسکن اتوماتیک منطقه و محیط به صورت کاملاً هوشمند، محلول پاشی هر هکتار در 10 دقیقه بالغ بر 50 هکتار در یک روز، ارتفاع پروازی بالای 120 متر و با برد 2 الی5 کیلومتری، قابلیت محلول پاشی به صورت 24 ساعته، پاشش هم زمان و یکنواخت بر روی سطوح و دارای حالت محلول پاشی از پهلو و بالا به پایین می باشد.

فراوری انبوه دستگاه و مواد ضدعفونی کننده

سه مجموعه از شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران باتوجه به احتیاج کشور به دستگاه ها و محصولاتی که در کاهش مبتلایان و پیشگیری از کرونا ویروس نقش دارند؛ با حمایت پارک علم و فناوری و مجوزی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دریافت کرده اند، دست به کار شدند و فراوریات خود را افزایش دادند که به بعضی از آن ها اشاره می شود.

یکی از آن ها ضدعفونی کننده دست و سطوح با پایه گیاهی می باشد که بعلت استفاده از فرمولاسیون موجود دست ها پس از استفاده خشک نمی شوند، کاربرد وسیع الطیف علیه میکروب ها شامل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و ... دارد. از دیگر محصولات این شرکت محلول ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات با پایه گیاهی پوشان است، این محصول یک ضد قارچ و ضد باکتری با پایه گیاهی متشکل از عصاره های گیاهی ست که توسط شرکت دانش بنیان پوشش حیات سبز فراوری می شود.

همچنین دستگاه ضدعفونی و استریل اتاق عمل نیز توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در مازندران فراوریات خود را افزایش داده است، این دستگاه قابلیت استریل وسایل آزمایشگاهی و پزشکی، ضدعفونی ملحفه و البسه بیماران و …، کاهش بیماری ها و حذف مواد شیمیایی، کنترل میکروارگانیسم های بیماری زا نظیر قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها را دارد. محصول دیگر، ژل الکلی نام دارد که برای ضد عفونی دست، ضد عفونی تمامی وسایل تجهیزات اعم از درب ها، دستگیره، کامپیوتر، موبایل و ... است.

دستگاه سونا اکسیژن فعال (ازون)

رئیس پارک علم و فناوری مازندران می گوید: دستگاه های سونا اکسیژن فعال جهت تخریب مستقیم و شکست مولکول چربی در بدن و دفع آن از منافذ پوست به صورت املاح و درافزایش مولکول DPG 2،3 به عنوان محرک قوی گلبول های قرمز در اکسیژن رسانی به بافت ها و جوان سازی پوست- احیای عالی سیستم گردش خون - تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

خواجوی، مدیر عامل شرکت مدار گستر فناور چالوس، فراوری کننده این محصول می گوید: وجود روش های درمانی بسیار گران و پرخطر احتیاج جامعه را برای متد های درمانی جایگزین موثر تر و ایمن تر را بیش از پیش افزایش میدهد. حس امنیت در درمان امری بسیار ضروری برای مردم جامعه می باشد و ما به یاری دستگاه سونا اکسیژن فعال راه چاره های موثر در مسائل مربوط به پوست و لاغری و زیبایی در حوزه پزشکی و ورزشی که درمان ان به روش های متداول ممکن نیست و یا هزینه بالاتری دارد را ارئه می دهیم.

وجود روش های درمانی بسیار گران و پرخطر احتیاج جامعه را برای متد های درمانی جایگزین موثر تر و ایمن تر را بیش از پیش افزایش میدهد. حس امنیت در درمان امری بسیار ضروری برای مردم جامعه می باشد و ما به یاری دستگاه سونا اکسیژن فعال راه چاره های موثر در مسائل مربوط به پوست و لاغری و زیبایی در حوزه پزشکی و ورزشی که درمان ان به روش های متداول ممکن نیست و یا هزینه بالاتری دارد را ارئه می دهیم.

به گفته خواجوی عدم وجود رقیب داخلی، کاهش قیمت به یک سوم نسبت به نمونه خارجی با همان کیفیت و استاندارد، دقت بالا تر و عملکرد بهتر نسبت به نمونه خارجی با روش ابداعی، سهولت استفاده از دستگاه از مزید های رقابتی این دستگاه می باشد.

این بخشی از اقدامات پارک علم و فناوری مازندران در مهار کرونا بود که به تحریر درآمد. مطمئنا بسیاری از استانها در این زمینه درخشان بودند که بسیاری از آنها به واسطه بابا آب داد معرفی گردید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کارستان شرکت های دانش بنیان مازندران در کرونا ، از فراوری ونتیلاتور تا دستگاه بی خطرساز زباله های عفونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارستان شرکت های دانش بنیان مازندران در کرونا ، از فراوری ونتیلاتور تا دستگاه بی خطرساز زباله های عفونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید