چرا افراد از تعهد در رابطه عاشقانه می ترسند؟

به گزارش بابا آب داد، بسیاری از افراد هنگامی که قصد ازدواج با فرد مورد نظر خود را دارند ممکن است دچار ترس از تعهد در رابطه شوند و از شکل گیری پیمان زناشویی منصرف گردند.

چرا افراد از تعهد در رابطه عاشقانه می ترسند؟

در واقع ترس از تعهد نوعی فوبیا محسوب می شود که فرد ترس غیر منطقی از پیمان بستن و تعهد نسبت به شخص دیگری دارد و پذیرش مسئولیت برای فرد با استرس و اضطراب زیادی همراه می شود. در این مطلب از بابا آب داد به بیان دلایل ترس از تعهد در رابطه عاطفی می پردازیم.

دلایل ترس از تعهد در رابطه عاطفی

تعهد ابعاد چندگانه ای دارد که دربرگیرنده دلایل شخصی، اعتقادی و اخلاقی بخصوصی است که شخص را به ادامه رابطه عاطفی پایبند می کند. ترس از تعهد یا گاموفوبیا نوعی ترس غیرواقعی از پیمان بستن، تعهد دادن و التزام برای باقی ماندن در یک ارتباط ثابت و صادقانه در کنار یک شخص دیگر برای همیشه است.

تجربه های تلخ کودکی از دلایل ترس از تعهد در رابطه عاطفی

تجربه های کودکی معمولا به تفکرات یک فرد در بزرگسالی شکل می دهند. اگر در زمان کودکی کسی را مثل (پدر، مادر، برادر بزرگتر) دوست داشتید و آن شخص چیزی را از شما گرفته باشد (مانند؛ قدرت، حس احترام یا معصومیت)، چنین شخصی در ضمیر ناخودآگاه شما علی رغم آنکه دوستش دارید، دشمن خود می دانید. حال که بزرگ شده و همسری اختیار کرده اید که دوستش دارید، فکر شما طبق تجربه اش می گوید کسی را دوست دارم دشمن من است و می خواهد چیزی از من بگیرد). بنابراین قبول تعهد، نسبت به او برایتان مشکل می شود.

ترس از محدودیت و از دست دادن لذت های دوران مجردی

برخی افراد می ترسند اگر وارد رابطه ای شوند لذت های دوران مجردی خود را از دست بدهند و دیگر نتوانند آزادانه با دوستان خود به گردش و تفریح بپردازند. آن ها از محدودیت خوش شان نمی آید. این افراد می ترسند چرا که در زمان طول زندگی مشترک باید مطابق با برخی قوانین زندگی طرف مقابلشان رفتار نمایند. برای اینکه روابط عاطفی بهتری داشته باشید به مطلب ازدواج سفید، خوب است یا بد؟ سر بزنید.

تجربه ناکامی در رابطه از دلایل ترس از تعهد در رابطه عاطفی

ممکن است فرد تجربه بدی از یک رابطه طولانی مدت داشته باشد. شکست عشقی قطعا می تواند ناراحت نماینده باشد. نادیده گرفتن جدایی و عدم درمان شکست عشقی مانند یک زخم همیشگی در فرد باقی خواهد ماند. همین مسئله باعث تغییر نحوه درکش از ایجاد یک رابطه نو شده است.

راه های غلبه بر ترس از تعهد در رابطه

خوشبختانه ورش هایی وجود دارد که شما با استفاده از آن ها می توانید ترس از تعهد و اضطراب خود را از بین ببرید.

سهم خود را در شکست ها معین کنید

درصورتی که در گذشته رابطه ای داشته اید اما منجر به جدایی شده است، سهم خود را در شکست رابطه بررسی کنید. سپس در پی یافتن راه حلی برای جلوگیری از تکرار آن باشید.

از طرف مقابل شناخت کافی پیدا کنید

با مهیا کردن زمینه های شناخت از یکدیگر می توانید بر این ترس غلبه کنید. در زمان آشنایی بیاندیشید تا چه حد فرد مورد نظر برای شما مناسب است. در صورتی که شما و فرد مقابلتان شناخت مناسبی از یکدیگر بدست آورید مثلا عادت های اخلاقی خوب و بد همدیگر مانند احساس حسادت، خشم، مهربانی، فداکاری و غیره را بدانید راحت تر می توانید به یکدیگر برای زندگی در آینده اعتماد کنید.

حقیقت را بپذیرید

در صورت ترس از دست دادن آزادی و ایجاد تغییرات در خود، به یاد داشته باشید که چه افراد ازدواج نمایند و چه نه، در شرایطی باید در خود تغییراتی ایجاد نمایند و زیر بار مسئولیت بروند. همچنین در صورت نگرانی از جدایی بدانید آنچه که شکست یا موفقیت شما را معین می کند، تلاش شما برای حفظ رابطه است. با استفاده از روش های کاهش استرس می توانید سختی های موجود در رابطه و ترس از تعهد را از بین ببرید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه شکست عشقی را فراموش کنیم؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "چرا افراد از تعهد در رابطه عاشقانه می ترسند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا افراد از تعهد در رابطه عاشقانه می ترسند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید