نفت تا انتها سال خیال عقب نشینی ندارد

به گزارش بابا آب داد، نظرسنجی رویترز نشان داد قیمت نفت تا پایان امسال تحت تاثیر محدود شدن عرضه و قیمت بالاتر گاز، نزدیک 80 دلار خواهد ماند.

نفت تا انتها سال خیال عقب نشینی ندارد

به گزارش بابا آب داد، در نظرسنجی رویترز از 41 تحلیلگر و اقتصاددان پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال 2021 به 70 دلار و 89 سنت می رسد که بالاترین پیش بینی برای قیمت این سال از آوریل 2019 است. با این حال کمتر از قیمت 100 دلار است که بعضی از تولیدکنندگان و تحلیلگران پیش بینی کرده اند اما نزدیک به میانگین قیمت 69 دلار و 52 سنت است که نفت از ابتدای سال 2021 تا به امروز داشته است.

پیش بینی می شود میانگین قیمت هر بشکه نفت در سه ماهه چهارم امسال به 80 دلار و 92 سنت و در سه ماهه نخست سال آینده به 78 دلار و 74 سنت می رسد.

متئو شروود، اقتصاددان جهانی در واحد اکونومیک اینتلیجنس در این باره گفت: عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمتهای نفت همچنین با کمبود انرژی در اروپا و سوئیچ از گاز طبیعی به مشتقات نفت مرتبط خواهند بود. بااین حال این شرایط بحرانی ممکن است از اواسط سال 2022 تسهیل شود زیرا آمریکا با تولید نفت بیشتر، واکنش نشان خواهد داد.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز میانگین قیمت هر بشکه نفت آمریکا را 68 دلار و 62 سنت پیش بینی کردند که بالاترین پیش بینی برای قیمت سال 2021 از مارس سال 2017 است. میانگین وست تگزاس اینترمدیت در سه ماهه جاری به 78 دلار و شش سنت و در سه ماهه نخست سال آینده به 75 دلار و 68 سنت می رسد.

تحلیلگران برآورد می کنند تقاضای جهانی برای سوخت امسال پنج تا شش میلیون بشکه در روز رشد کند.

هر دو شاخص قیمت نفت تحت تاثیر ادامه محدودیت عرضه در سراسر جهان و همزمان شدن آن با بهبود تقاضا به سطح پیش از شیوع پاندمی کووید، در بالاترین رکورد چند سال اخیر معامله می شوند. احیای تقاضا افزایش قیمتهای زغال سنگ و گاز طبیعی را هم در پی داشته است.

با وجود محدودیتهای عرضه، تحلیلگران درباره این که آیا اوپک پلاس برنامه افزایش تدریجی تولید به میزان ماهانه 400 هزار بشکه در روز را تغییر خواهد کرد، اختلاف نظر دارند. جان پِزی، رییس شرکت استراتاس ادوایزرز اظهار کرد: اوپک پلاس از قیمت حدود 80 دلار راضی است و این گروه شرایط بازار را رصد کرده و زمانی که ایجاب کند، به عرضه اضافه می کند زیرا نمی خواهد قیمتها افزایش پیدا کند یا سهم بازارشان را از دست دهند.

بر اساس گزارش رویترز، ظهور واریانتهای بیشتر کووید، توافق هسته ای ایران و واکنش بانکهای مرکزی به تورم رو به رشد که تحت تاثیر افزایش قیمتهای انرژی بوده است، عوامل تاثیرگذار مهمی در ماه های آینده خواهند بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نفت تا انتها سال خیال عقب نشینی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت تا انتها سال خیال عقب نشینی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید