مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر

به گزارش بابا آب داد، اگر ورزشکار هستید، احتمالا با پروتئین ها و اهمیت مصرف آن ها در رژیم غذایی آشنایی دارید. پروتئین در سلامت بدن نقشی بسیار پررنگ دارد و حذفشان، شما را با انواع مشکل ها و کمبودها روبرو می کند. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم که دو تا از مهمترین پروتئین هایی که ورزشکاران مصرف می کنند، یعنی پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر را بررسی کنیم؛ پس اگر مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر برای شما هم مهم است و به انتخاب بهترتان کمک می کند، با ما همراه باشید.

مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر

آشنایی با پروتئین و تعدادی از نقش های آن

پروتئین ها، زنجیرهای طویل آمینو اسیدی هستند که با عملکردهای درون سلولی، به اشکال مختلفی به ما کمک می کنند. به طور کلی حدود 20 آمینو اسید در بدن ما وجود دارند که با پیوستن به هم به شکل های مختلف، پروتئین ههای متفاوتی می سازند.

پروتئین ها به ترمیم بافت های بدن کمک می کنند و زنانی که به تازگی زایمان کرده اند یا افرادی که عمل های جراحی انجام داده اند و ورزشکاران، باید بیش از دیگران پروتئین استفاده کنند.

از دیگر نقش های مهم پروتئین، انجام واکنش های بیوشیمی در بدن است. پروتئین ها در هضم غذا و بهبود عملکرد سیستم گوارشی، جلوگیری از لختگی خون، جلوگیری از منقبض شدن عضلات، تولید انرژی و هضم قند، تاثیر زیادی دارند. همچنین، عملکرد سیستم ایمنی بدن را به طرز چشمگیری افزایش می دهند و در درمان عفونت ها، تولید آنتی بادی، و حفاظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا چون باکتری ها و ویروس ها نقش دارند.

اندازه پروتئین مورد نیاز بدن

ما در تمام طول زندگی مان به پروتئین ها نیاز داریم تا بافت سازی کنیم و سیستم ایمنی مان بتواند از ما در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند؛ اما لازم است با اندازه پروتئین مورد نیاز بدن آشنا شویم که بیش از حد آن را مصرف نکنیم چون مصرف زیاد نیز می تواند به ما آسیب برساند. در ادامه اندازه پروتئین مورد نیاز را به شما خواهیم گفت اما این اندازه حدودی است و فرد به فرد می تواند متفاوت باشد. بهتر است برای اطمینان دقیق از اندازه پروتئین مورد نیاز خود، با پزشک مشورت کنید تا دچار کمبود پروتئین یا مصرف بی رویه آن نشوید.

  • افراد زیر 4 سال: حدود 13 گرم
  • افراد سنین بین 4 تا 8: حدود 20 گرم
  • افراد سنین بین 9 تا 13: حدود 35 گرم
  • دختران سنین 14 به بالا: حدود 45 گرم
  • پسران سنین 14 تا 18: 53 گرم
  • آقایان بالای 19: 56 گرم

عوارض مصرف بیش از حد پروتئین

مسائلی چون عطش قطع نشدنی، کاهش میل به غذا خوردن، خستگی ممتد، درد در نقاط مختلف بدن، یبوست و نفخ، و حالت تهوع، مسائلی هستند که اگر بی رویه پروتئین مصرف کنید، دچارشان خواهید شد.

آشنایی با پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر

دانه های سویا، سرشار از پروتئین، با چربی کم هستند و برای افراد گیاهخوار که مایل به استفاده از پروتئین های حیوانی مانند شیر نیستند، گزینه کاملی به شمار می آیند. سویایی که از طریق تولیدکنندگان به پروتئین تبدیل می شود به شکل پودر است و ورزشکاران با آن شیک های پروتئینی می سازند. سازندگان این پودرها، با افزودن دیگر مواد مغذی به این پروتئین، به آن طعم و بافت و ارزش بیشتری می دهند.

پروتئین آب پنیر که پروتئین وی هم به آن گفته می شود، ساخته شده از شیر گاو است. همه می دانیم که لبنیات منبع اصلی پروتئین هستند و شیر گاو نیز به طور خالص چیزی در حد 3/5 درصد پروتئین دارد. پس از این که این شیرها در کارخانه پاستوریزه شدند، آنزیم هایی به آن افزوده می شود که آب پنیر از شیر جدا شود و با عملیاتی که روی آب پنیر انجام می شود، تبدیل به یک پودر غنی پروتئینی می شود که ورزشکاران از آن برای عضله سازی استفاده می کنند.

تفاوت ها و مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر

  1. طعم: اول از همه باید بدانید که این دو پروتئین، به علت این که ریشه های متفاوتی دارند، طعم و بافت متفاوتی خواهند داشت. پروتئینی که از شیر گاو گرفته شده، بافت لطیف تر و خامه ای تری خواهد داشت، اما پروتئین سویا تردتر است. از آن جا که طعم لبنیات برای بیشتر ما خوشایندتر و آشناتر است، پروتئین آب پنیر طرفداران بیشتری دارد. (البته این نکته را باید در نظر بگیرید که برندهای مختلف مکمل سازی، با افزودن مواد مختلف به ترکیبات، می توانند کاری کنند که طعم ها شبیه هم شود و بافت ها شکل متفاوتی داشته باشند.)
  2. ماندگاری: در مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر، باید به ماندگاری آن ها هم اشاره داشته باشیم. با این که هر دو محصول مواد نگهدارنده دارند که به سالم ماندن آنها تا بیش از یک سال کمک می کند، اما از آن جا که پایه پروتئین آب پنیر شیر است، احتمالا زودتر خراب شود. زمانی که پروتئین خراب شود، طعم و ارزش غذایی خود را از دست می دهد.
  3. محدودیت ها: اگر گیاهخوار هستید، نمی توانید از پروتئین آب پنیر که از شیر گاو ساخته شده استفاده کنید. همچنین، حساسیت به لاکتوز که یک آنزیمِ موجود در شیر است، حساسیت شایعی است و در صورتی که شما این حساسیت را داشته باشید، نمی توانید پروتئین آب پنیر استفاده کنید چون مسائل گوارشی و دیگر مسائل جانبی برایتان پیش خواهد آمد.
  4. ارزش غذایی: پودرهایی که به صورت آماده تهیه می کنید، علاوه بر پروتئین شامل مواد تشکیل دهنده دیگری هم هستند که در هر برندی می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، در پودرهای پروتئین سویا، ویتامیلن های گروه ب، ای و مواد معدنی مختلفی از جمله آهن و فسفر و پتاسیم یافت می شود. در پودرهای پروتئین آب پنیر، کلسیم، آهن و منیزیم، و دیگر مواد مورد نیاز هست که همانطور که گفتیم، در هر برند می تواند متفاوت باشد.

مطلب پیشنهادی:تمام نکات ضروری آفتاب گرفتن

نگرانی هایی درباره مصرف پروتئین سویا

از آن جا که سویا برای خیلی ها هنوز کمی ناشناخته است و همچنان بیشتر افراد فقط محصولات حیوانی را منبع اصلی پروتئین می دانند، حواشی و نگرانی زیادی در خصوص مصرف این ماده وجود دارد.

آیا مصرف پروتئین سویا موجب افزایش استروژن و کاهش تستوسترون می شود؟

خیر، هیچ تحقیقی تابحال چنین چیزی را ثابت نکرده است اما از گذشته، خیلی از افراد چنین نگرانی ای را داشته اند. مصرف پروتئین سویا، همانند پروتئین آب پنیر به رشد عضلات و ماهیچه سازی کمک می کند.

تاثیر پروتئین سویا در جذب مواد مغذی

سویا حوای فیات است که جذب آهن و روی را مختل می کند اما اگر رژیم درستی داشته باشید که مصرف آهن و روی در آن به اندازه کافی باشد، مسئله ای پیش نخواهد آمد.

تاثیر پروتئین سویا بر تیروئید

باور خیلی ها بر این است که عملکرد تیروئید به دست این پروتئین مختل می شود و غده تیروئید نمی تواند هورمون تولید کند، اما تحقیقات اجرا شده چنین چیزی را نشان نداده است.

مطلب پیشنهادی:معرفی بهترین گیاهان خواب آور

منابع گیاهی سرشار از پروتئین (مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر)

ماده خوراکیاندازهاندازه پروتئین
کاهو550 گرم7.3 گرم
گوجه فرنگی555 گرم4.9 گرم
فلفل دلمه ای323 گرم3.2 گرم
کلم بروکلی295 گرم8.3 گرم
هویج245 گرم2.3 گرم
لوبیا سویا68 گرم8.8 گرم

منابع جانوری سرشار از پروتئین

ماده خوراکیاندازهاندازه پروتئین
میگو50 گرم12 گرم
سوشی50 گرم12 گرم
سفیده تخم مرغ2 عدد24 گرم
گوشت گاو100 گرم26 گرم

جمع بندی و حرف پایانی مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر

دو پروتئین، در این مقاله به طور کامل بررسی شدند. همچنان ابهاماتی در خصوص استفاده از پروتئین سویا وجود دارد و خیلی ها به آن بی اعتماد هستند. تا به امروز خیلی از ورزشکاران و بدنسازان معروف دنیا، پروتئین سویا را جایگزین پروتئین وی کرده اند و مسئله ای برایشان ایجاد نشده و پیروز شده اند که به خوبی عضله سازی کنند؛ همچنین، کمبود هیچ ماده ای نیز سلامتشان را به خطر نینداخته است.

بهتر است برای تصمیم گیری بهتر و راحت کردن خیالتان، با پزشک تغذیه مشورت کنید تا ابهامات و نگرانی هایتان را برطرف کنند. چنانچه پرسش دیگری در خصوص پروتئین ها داشتید نیز، می توانید در بخش نظرات مطرح فرمایید. تمامی پرسش ها مطالعه، و به آن ها پاسخ داده خواهد شد.

منبع: آچاره

به "مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه پروتئین سویا و پروتئین آب پنیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید