قصه خواندنی میدان باربری تهران
به گزارش بابا آب داد، هرچند قبل از دهه چهل بیشتر باربری ها در خیابان قزوین، پانزده خرداد و...مثل باربری های ایران ترانزیت، گیتی نورد، باربری خادم بودند اما اولین باربری های چهارصد دستگاه و یاخچی آباد بین سال های 41 -40 در اینجا مستقر شدند مثلا باربری حبیبی که در سال 1342 تأسیس شد.
نوروزعلی حسنجانی 72ساله اطلاعات فراوانی از تاریخچه محله های منطقه16 دارد که در خصوص وجه تسمیه میدان باربری می گوید: در اصل اینجا مرکز حمل خرده بار به تمام نقاط بوده، البته قدیم ها تیرآهن و اجناس دیگری از نقاط مختلف به اینجا می آمد و از اینجا به تمام نقاط کشور توزیع می شد. این خیابان که در اطراف میدان باربری قرار گرفته خیلی باریک و اطرافش هم گود بود، اصلا به علت تمرکز و فعالیت این باربری ها نامش را میدان باربری گذاشتند. در قدیم حوالی خزانه و علی آباد یک پاسگاه وجود داشت و کلی کوره پزخانه که به مرور زمان به گاراژ و باربری تبدیل شدند.
باربری ها لباس و کلاه مخصوص داشتند
سال های اولیه دهه 40 خیابان های اطراف میدان باربری ، خیابان چهارصد دستگاه و شهید رجایی تبدیل شدند به مرکز باربری و حمل خرده بار، به دو علت نزدیکی به بازار و از سوی دیگر هم نزدیکی به مبادی خروجی شهر. تأسیس این باربری ها هم به گفته حسنجانی با بیش از بیست دستگاه کامیون و با نام شرکت لوان تور با آرم شرکت آغاز شد. آن ایام کارکنان باربری از جمله راننده ها لباس فرم و کلاه مخصوص و خلاصه نظم و حساب و کتاب خاصی داشتند. از اولین مدیران باربری و گاراژدارها می توان از مرحوم حاج حسین اشتری یاد کرد که فردی خوشنام بوده است.
حالا اطراف میدان باربری و خیابان های اطراف آن به مرکز دلالان بار تبدیل شده. مانند مرغ فروشی های مولوی که بعدها در کنار مرغ، قناری و مرغ عشق و پرنده هم می فروختند، آنجا هم اینطور شده! یعنی هر مغازه ای تبدیل به شرکت شده در حالی که تأسیس شرکت باربری ضوابطی دارد مثل 5000 متر زمین، 410 متر فضای اداری و مالکیت 10 کامیون با مدارک تحصیلی یا سابقه کاری. در کل به وسیله باربری های این محدوده چیزی حدود 100 هزار خانواده نان می خورند.
خیابان چهارصد دستگاه و اطراف میدان باربری همچنان زیر چرخ کامیون هاست ...
منبع: همشهری آنلاین
منبع: فرارو