طرز تهیه دونات بدون فر به چهار روش مختلف

به گزارش بابا آب داد، دونات یک شیرینی کلاسیک است که می توانید به روش های مختلف برای مهمانی و جشن ها آن را درست کنید. مهم نیست پیراشکی دونات را با چه طعمی می پسندید فقط باید فوت وفن های پخت آن را بدانید. دونات های شکلاتی از دونات های مورد علاقه بچه ها است که دستور آن را در کتاب کاله می توانید بخوانید. فر تنها وسیله درست کردن این شیرینی های خوشمزه نیست ما در این مطلب طرز تهیه دونات بدون فر را به چهار روش به همراه ترفندهایش برایتان خواهیم گفت.

طرز تهیه دونات بدون فر به چهار روش مختلف

مواد لازم برای تهیه دونات بدون فر، خمیرمایه و تخم مرغ

  • آرد گندم یک فنجان
  • بیکینگ پودر یک دوم قاشق چای خوری
  • جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
  • پودرقند یک چهارم فنجان
  • روغن دو قاشق غذاخوری
  • شیر سه قاشق غذاخوری
  • نمک به اندازه لازم

مواد لازم برای تزئین دونات

  • شکلات یک دوم فنجان
  • کره یک قاشق چای خوری
  • شیر یک دوم قاشق چای خوری
  • دارچین به اندازه لازم
  • پودرقند سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه دونات بدون فر، خمیرمایه و تخم مرغ

1. خمیر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر باید آرد گندم را از یک الک بسیار ریز رد کنید. یک کاسه بزرگ انتخاب کنید تا آرد الک شده، بیکینگ پودر، جوش شیرین، شکر، نمک و روغن را در آن بریزید. مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر سفت و یک دستی داشته باشید. برای مخلوط کردن مواد فرقی ندارد از چه نوع هم زنی استفاده می کنید تنها باید خمیرتان حالت کشسانی داشته باشد. حال به میزان لازم به آن شیر اضافه کنید. پیراشکی کرم دار را هم حتما در روزهای تعطیل امتحان کنید.

2. خمیر را تقسیم کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر ، بعد از ورز دادن خمیر دو تا سه قاشق روغن به آن بزنید و برای ده دقیقه داخل کاسه بگذارید البته داخل کاسه را هم می توانید کمی چرب کنید. روی کاسه را با یک پارچه تمیز بپوشانید تا حجم آن دو برابر شود. با پف کردن خمیر، روی سطح کار خود کمی آرد بپاشید و خمیر دونات را روی آن گذاشته و به دو قسمت تقسیم کنید. هر یک از این توپ ها را ورز دهید و روی سطح آردی خود غلتانده و به شکل یک دایره بزرگ دربیاورید. نکات بیشتر را می توانید در مطلب روش تهیه خمیر پیراشکی خانگی بخوانید.

3. خمیر دونات را قالب بزنید

روی سطح آردپاشی شده خود خمیر را با کمک وردنه باز کنید و با استفاده از کاتر دونات یا کوکی آن را به شکل دونات قالب بزنید. برای بیرون آوردن آوردن سوراخ های دونات از یک نی میلک شیک هم می توانید کمک بگیرید. خمیرهای اضافه را به شکل توپ دربیاورید و مجدد ده تا بیست دقیقه زمان دهید که استراحت کند. حال آن را باز کرده و با کمک کاتر مجدد قالب بزنید این کار را تا جایی تکرار کنید که خمیرتان تمام شود. دونات یا پیراشکی لقمه ای بازاری را در منزل هم حتما درست کنید.

4. تابه را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر باید تابه را روی حرارت گذاشته و به اندازه کافی داخل آن روغن بریزید. دونات های قالب زده را با توجه به اندازه تابه داخل آن انداخته و سرخ کنید. دونات ها را برای چهار تا پنج دقیقه با حرات ملایم سرخ کنید تا رنگ شان قهوه ای طلایی شود. سپس دونات ها را بیرون آورده و روی توری خنک کننده یا یک دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته شود. بعد از خنک شدن شان می توانید با ریختن شکر روی آن ها دونات یا پیراشکی شکری داشته باشید. نوش جان!

مواد اولیه برای تهیه دونات بدون فر و ماست

  • آرد همه منظوره یک فنجان
  • شکر یک دوم فنجان
  • شیر جودوسر یک دوم فنجان
  • سس سیب شیرین نشده یک قاشق غذاخوری
  • کره گیاهی یک قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • پودر دارچین یک دوم قاشق چای خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه دونات بدون فر و ماست

1. مواد را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر و ماست ، کره گیاهی را داخل مایکروویو قرار دهید و هر چند ثانیه یک بار آن را هم بزنید تا آب شود. مراقب باشید که کره تان نسوزد. ناگفته نماند که از روش بن ماری هم برای آب کردن کره می توانید استفاده کنید. بعد از آب شدن کره، آن را برای یک دقیقه کنار بگذارید. کاسه ای مناسب انتخاب تا در آن آرد، شکر، نمک، بیکینگ پودر و دارچین را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. برای آن که خمیر سبک تری داشته باشید قبل از مخلوط کردن می توانید آن ها را دوبار الک کنید. اگر مسائل گوارشی یا آلرژی دارید حتما پیراشکی بدون گلوتن را امتحان کنید.

2. شیر را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر و ماست باید شیر، سس سیب، کره آب شده و وانیل را به مواد داخل کاسه اضافه کنید. مواد را با کمک هم زن برقی بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند. دقت داشته باشید که خمیرتان گلوله گلوله نباشد و کامل حالت کشسانی داشته باشد. دستان خود را به کمی روغن آغشته کرده و خمیر را در دستان خود بگیرید تا حالت گرد به خود بگیرد. آن را داخل کاسه گذاشته و روی آن را برای دو ساعت بپوشانید تا حجم آن دو برابر شود. شما دونات با ماست را هم بدون فر می توانید در روزهای تعطیل تان امتحان کنید.

3. خمیر را قالب بزنید

در سومین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر با شیر باید خمیر را قالب بزنید و آن ها را برای سرخ کردن آماده کنید. پس روی سطح کار خود کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. حال با دستان خود خمیر را مجدد ورز دهید. سپس با استفاده از وردنه آن را روی سطح کار خود باز کنید. از یک کاتر کوکی کمک گرفته و آن را قالب بزنید. اضافه های خمیر را جمع کرده و مراحل بالا را برایش پیش بگیرید تا چند دونات دیگر هم قالب بزنید. پیشنهاد ما به شما خواندن روش تهیه دونات بدون خمیرمایه در کتاب کاله است.

4. دونات ها را سرخ کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر و ماست باید تابه ای مناسب انتخاب کرده و در آن روغن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، دونات ها را یکی یکی داخل آن بیاندازید و برای پنج دقیقه کامل سرخ شان کنید. سپس آن ها را روی توری خنک کننده گذاشته تا روغن اضافه شان گرفته شود.سپس با سس شکلاتی یا تاپینگ شکری روی آن ها را تزئین کرده و داخل ظرف موردنظر بچینید.

مواد اولیه برای تهیه دونات بدون فر با خمیرمایه

  • آرد گندم چهار لیوان
  • تخم مرغ دو عدد
  • شکر چهار قاشق غذاخوری
  • کره 100 گرم
  • شیرخشک یک دوم لیوان
  • خمیرمایه یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک قاشق چای خوری

طرز تهیه دونات بدون فر با خمیرمایه

خمیر دونات را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر با خمیرمایه مانند دیگر دستورهای تهیه دونات باید خمیر آن را آماده کنید. کاسه ای مناسب انتخاب کرده و در آن آرد گندم، شیر خشک، نمک، شکر و مایه خمیر را بریزید. با هم زن و سرعت میانه برای چند دقیقه مواد را با یکدیگر بزنید تا خوب مخلوط شوند. خمیر نرمی به دست می آید روی آن را برای دو تا سه ساعت بپوشانید تا حجم خمیرتان دو برابر شود. بهتر است روش تهیه خمیر پیراشکی با خمیرمایه را در این مطلب هم بخوانید.

2. خمیر را قالب بزنید

اکنون در دومین مرحله از پخت دونات بدون فر خمیر را باید ورز داده و قالب بزنید. پس روی سطح کار خود آرد بپاشید و خمیر روی آن قرار دهید. خمیر را کمی با دستان خود ورز بدهید و سپس با کمک وردنه آن را باز کنید. از کاتر بیسکوییتی برای قالب زدن کمک بگیرید و این کار را تا جایی تکرار کنید که خمیرتان تمام شود. روی دونات ها را پوشانده و کنار بگذارید تا کمی استراحت و پف کنند. خواندن و درست کردن طرز تهیه پیراشکی پفکی را فراموش نکنید.

3. دونات ها را سرخ کنید

حال نوبت به پخت دونات ها بدون فر می رسد پس کف سینی سرخ کن خود را کمی چرب کنید و آن را برای سه دقیقه روی دمای 180 درجه سانتی گراد بگذارید تا گرم شود. حال دو تا چهار دونات را درون سرخ کن بگذارید. با کمک یک برس مخصوص شیرینی پزی کمی روغن روی دونات ها بمالید البته که اسپری هم می توانید کنید. در سرخ کن را بسته و چهار دقیقه زمان دهید تا دونات های پفکی تان سرخ شود. از طرز تهیه کرم پیراشکی برای پر کردن پیراشکی دونات هایتان غافل نشوید.

مواد لازم برای تهیه دونات بدون فر و شیر

  • آرد چهار پیمانه
  • مخمر دو قاشق غذاخوری
  • شکر شش قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ بزرگ دو عدد
  • آب گرم 30 قاشق غذاخوری
  • وانیل یک و یک دوم قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی به اندازه لازم

طرز تهیه دونات بدون فر و شیر

1. کره را آب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر و شیر تابه ای مناسب انتخاب کرده تا کره را در آن آب کنید. تخم مرغ ها را جداگانه در یک ظرف شکسته و آن ها را با یکدیگر مخلوط کنید. ظرف را کنار گذاشته و به سراغ دیگر مراحل پخت دونات بروید. اگر در منزل تخم مرغ بزرگ ندارید از سه عدد تخم مرغ کوچک هم می توانید استفاده کنید. با خواندن روش تهیه دونات با آب نکات بیشتری برای پخت آن آشنا خواهید شد.

2. خمیر را آماده کنید

حال در ادامه طرز تهیه دونات، ظرف دونات را روی حرارت گذاشته تا گرم شود. بعد از گرم شدن شکر و وانیل را به آن اضافه کنید. تا حل شدن شکر و وانیل مدام آن را هم بزنید بعد در کاسه مخلوط کن آرد را به همراه کره آب شده و نمک بریزید. سپس آب گرم را اضافه کنید. مواد را برای چند دقیقه با دور میانه هم بزنید تا خمیری یک دست داشته باشید. بعد از استراحت دو ساعته خمیر، کمی آرد روی سطح کار و خمیر بپاشید تا راحت بتوانید آن را با وردنه باز کنید. سپس خمیر را با کمک لیوان یا کاتر قالب زده و کنار بگذارید. روی آن را بپوشانید تا خوب پف کنند. دونات خانگی با شیر را هم می توانید درست کنید.

3. دونات ها را سرخ کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر و شیر باید آن ها را سرخ کنید. شما علاوه بر سرخ کردن دونات ها در تابه، از سرخ کن و توستر هم می توانید استفاده کنید. برای این کار کف سرخ کن را چرب و کاغذ روغنی پهن کرده و آن را برای پنج دقیقه روشن کنید تا گرم شود. حال دو تا چهار دونات را داخل سرخ کن گذاشته و روی آن ها را کمی روغن اسپری کنید تا دونات هایتان خشک نشوند. در سرخ کن را بسته و چهار دقیقه زمان دهید تا با دمای 180 درجه سانتی گراد آماده شوند. این کار را تا جایی ادامه دهید که دونات هایتان سرخ شوند. آن ها را با ترافل های رنگی تزئین و در ظرف مورد نظر برای سرو بچینید.

نکات تکمیلی پخت دونات بدون فر

دونات از آن دسته شیرینی هایی است که به راحتی در منزل برای میهمانی و تولدهایتان می توانید درست کنید. برای درست کردن این شیرینی خوشمزه حتما نیازی به دانستن طرز تهیه دونات در فر نیست بلکه در توستر و سرخ کن هم به راحتی می توانید آن را آماده کنید با این حال در ادامه نکات گفته شده را مدنظر داشته باشید.

تزئین دونات

دونات های پخته شده بدون فر را می توان با شکلات های چیپسی، ترافل های رنگی، پوست لیموخشک رنده شده، پودر نارگیل، گاناش شکلاتی یا انواع لعاب ها تزئین کرد. در ادامه به خوشمزه ترین لعاب ها اشاره خواهیم کرد:

لعاب شکلاتی

شکلات چیپسی و کره را با یکدیگر در مایکروویو به مدت 30 ثانیه با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از مخلوط شدن شان، شیر را به آن اضافه و مجدد با یکدیگر هم بزنید. حال دونات ها را به صورت وارونه در لعاب شکلاتی فرو بروید تا خوب به آن آغشته شوند. اگر شکلات تان خوب آب نشده بود می توانید دوباره ظرف را در مایکروویو بگذارید.

پوشش شکری

اگر علاقه ای به طعم شکلات ندارید می توانید دارچین و شکر را در یک کاسه با یکدیگر مخلوط کنید و دونات ها را به صورت وارونه در آن ها فرو کنید تا شکر و دارچین به خود بگیرند.

لعاب شکری

برای تزئین دونات هایی که مخصوص گیاه خوارها بدون فر و با شیر جودوسر تهیه شده است، لعاب آن را با کره گیاهی، شکر قهوه ای و وانیل می توانید درست کنید. کره را به روش بن ماری آب کرده سپس در کاسه ای کوچک شکر، کره و وانیل را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. حال که لعاب تان آماده است روی دونات ها ریخته و آن ها را روی توری بگذارید تا اضافه های آن بریزد.

مخمر

برای تهیه خمیر دونات حتما نوع مخمر مصرفی را بشناسید چرا که بعضی از مخمرها ضخیم هستند و باید با آب یا شیر ولرم مخلوط شوند در صورتی که بعضی از آن ها را می توان مستقیم با خود آرد مخلوط کرد. این نکته را حتما مدنظر داشته باشید. روش تهیه دونات ساده و خانگی را هم می توانید درست کنید.

خمیر دونات

اگر خمیر دونات را با روش گفته شده در بالا درست کنید قطعا خمیر نرم و کشسانی خواهید داشت اما اگر دونات های نرم تری می خواهید باید چسبندگی خمیرتان بیشتر باشد. پس شیر را سه چهارم فنجان بیشتر کنید. از سویی دیگر خمیر را بیش از حد مخلوط نکنید چرا که باعث سفت شدن آن می شود. برای جلوگیری از مخلوط شدن بیش از حد می توانید مواد را از نیم ساعت قبل آماده کنید تا به دمای محیط برسد و پخت یکنواخت تری داشته باشید. پیشنهاد ما به شما امتحان کردن دونات کدو حلوایی در این روزهای سرد پاییزی است حتما آن را امتحان کنید.

باز کردن خمیر دونات

برای باز کردن خمیر یکی از دو راه زیر را امتحان کنید:

1. خمیر را پهن کنید و دو سر وردنه را روی آن به سمت جلو و عقب بچرخانید، سپس آن را 90 درجه بچرخانید. این عمل را تکرار کنید تا خمیر به قطر سه سانتی متر برسد.

2. در این روش از دست راست برای باز کردن خمیر و از دست چپ برای چرخاندن خمیر استفاده می کنید. به این موضوع دقت داشته باشید که وردنه ای که در دست راست تان واقع شده است، هرگز نباید از سطح خمیر بلند شود.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دونات بدون فر به چهار روش مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دونات بدون فر به چهار روش مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید