سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آستانه چاپ 10 هزارمین نام، نام سازمان تغییر می کند

به گزارش بابا آب داد ، آیین رونمایی از پُرتال فروش کتاب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، دوشنبه (14 تیر ماه) با حضور عیسی علیزاده، معاون امور فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی اکبر زاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، عادل تقوی، مدیرکل اداره راهبری امور فرهنگی جهاد دانشگاهی و عادل پیغامی، استادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آستانه چاپ 10 هزارمین نام، نام سازمان تغییر می کند

علی زاده ضمن تبریک روز قلم گفت: سازمان انتشارات، صرفا به معنای نهاد فعال در حوزه تولید کتاب نیست. یکی از برنامه های تغییر نام سازمان است تا نشان دهیم فعالیت های آن فقط به تولید کتاب محدود نیست بلکه به موضوعات ترویجی هم توجه داریم.

کتاب همواره جایگاه ویژه ای در جهاد دانشگاهی داشته است

علی اکبر زاده ضمن تبریک روز قلم، درباره ارتباط کتاب و فرهنگ گفت: کتاب به نام ابزار انتقال دانش، قدیمی ترین، ماندگارترین کالای فرهنگی است. کتاب همچنین پربسامدترین و پرمصرف ترین کالای فرهنگی در مقایسه با سایر کالا های فرهنگی، محسوب می شود.

وی روز قلم را نمادی دانست برای توجه بیشتر به کتاب و نوشتن درباره مفهوم اقتصاد کتاب، ادامه داد: سال هاست مفهوم اقتصاد فرهنگ در ادبیات فرهنگی جهان وارد شده و با تاخیر در ایران هم از به این مفهوم توجه می شود. در ایران شرایط اقتصاد فرهنگ چندان مناسب نیست، به ویژه با شیوع ویروس کرونا. تامین ملزومات تولید کتاب، گرانی کتاب، قیمت گذاری، جذب مخاطب و تاثیر محدودیت های مختلف صنعت نشر را دچار مشکل کرده است. بخشی از مسائل صنعت نشر ناشی از مسائل جبری و قهری اما بخشی دیگر به تدبیر و مدیریت مربوط می شود. امید واریم با تغییرات مدیریتی کشور در آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کتاب به ویژه در مساله تامین کاغذ، باشیم.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی افزود: به نظر می رسد اگر اقدام جدی و عاجلی در زمینه تامین کاغذ اتخاذ نشود، سال تازه تحصیلی بدی را خواهیم داشت.

علی اکبر زاده درباره پیشینه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی اظهار داشت: از ابتدی تاسیس جهاد دانشگاهی، حوزه نشر مورد توجه قرار داشت. بعد از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه ها، شکل گیری جریان تهیه متون دانشگاهی و علمی در نظر بود؛ بنابراین جهاد دانشگاهی وارد این عرصه شد. بسیاری از کتاب های انتشارات جهاد دانشگاهی در دوره های مختلف کتاب سال به نام آثار برگزیده معرفی شده اند.

سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آستانه انتشار 10 هزارمین کتاب

وی با اشاره به فعالیت های ترویجی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: بیش از 600 نام کتاب طی یکی دو سال اخیر در سازمان تولید شده و در آستانه 10 هزار تایی شدن است. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با توجه به اندازه تولید کتاب و همچنین اندازه پدید آورندگان، به نام بزرگترین ناشر کتاب دانشگاهی در کشور شناخته می شود. فعالیت های ترویجی سازمان از اوایل دهه 70 در جهاد دانشگاهی آغاز شده و برگزاری برنامه هایی مانند کتاب سال دانشجویی و سرانجام نامه دانشجویی تولید نشریه نوشتار همچنین از پنج سال پیش دفاع سه دقیقه ای و برگزاری کنفرانس بین المللی پژوهش های نشر که نخستین آن با مشارکت پژوهشگران 11 کشور برگزار شد، از جمله فعالیت های ترویجی این نهاد است.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به طرح تازه رستا ویژه دانش آموزان اظهار داشت: با مشارکت دانشجویان طرح رستا ویژه دانش آموزان منطقه ها محروم که در چند ماه شیوع کرونا به اینترنت دسترسی نداشتنددر تابستان برگزار خواهد شد.

علی اکبر زاده درباره پرتل فروش کتاب جهاد دانشگاهی گفت: این پرتال با دو هدف اقتصادی و فرهنگی طراحی شده است. کتاب های سازمان انتشارات و سایر ناشران همچینن کتاب فروشان از طریق این پرتال عرضه می شود. دو ماه فعالیت آزمایشی پرتال موفقیت آمیز بود.

در ادامه این مرنام، پیغامی، استادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) درباره مفهوم نهاد علم گفت: نهاد علم بر چهار پایه شامل تولید کنندگان، واقعیت های جامعه از مردم اهالی حرفه های مختلف تا مدیریت و حکمرانی کشور، نهاد قدرت و رسانه و ارتباطات قرار گرفته است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت نهاد علم، با تاسیس مرکز نشر دانشگاهی و جهاد دانشگاهی به خوبی مورد توجه قرار گرفت؛ البته در ادامه نقد هایی را می توان به کم رنگ شدن نگاه به نهاد علم اعلام کرد، به ویژه به پایه رسانه. در حوزه ژورنالیسم علمی راستا قابل توجهی را طی کرده ایم.

از حسابداری اجتماعی غافل بوده ایم

وی با بیان این مطلب که کتاب، مهم ترین مصداق رسانه از پایه های نهاد علم است ادامه داد: ضروری تر از شمارگان کتاب، توجه به ضلع چهارم نهاد علمی یعنی رسانه است؛ به عبارت دیگر تبدیل علم به گفتمان است.

پیغامی با اشاره به نقش جهاد داشگاهی در شکل گیری زیست بوم جامعه علمی درباره حسابداری اجتماعی اظهار داشت: اهمیت حسابداری اجتماعی در ایران مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که اگر به آن توجه می شد، می توانستیم درباره تاثیر گذاری نهاد های علمی صحبت کنیم.

در ادامه این آیین فروشگاه های کتاب دو واحد امیرکبیر و کرمان در ارتباط مجازی، افتتاح شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آستانه چاپ 10 هزارمین نام، نام سازمان تغییر می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آستانه چاپ 10 هزارمین نام، نام سازمان تغییر می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید