توسعه پایدار با گردشگری ورزشی
به گزارش بابا آب داد، بازی هایی مانند المپیک یا مسابقات قهرمانی فوتبال، راگبی و هاکی به عنوان رویدادهای معروف ورزشی، از جاذبه های موثر در گردشگری بشمار می فرایند که سهم بسیار مثبتی در ایجاد تصویری از گردشگری کشور میزبان را به خود اختصاص می دهند.
گردشگری ورزشی چیست؟
گردشگری ورزشی به مسافرتی اطلاق می گردد که در آن مسافران برای تماشای مسابقه یا شرکت در رویداد ورزشی سفر می نمایند. بر اساس اظهارات سازمان دنیای گردشگری (UNWTO)، گردشگری ورزشی، یکی از بخش های گردشگری در حال رشد است و رشد گردشگران در این بخش مربوط به این است که یا علاقه مند به فعالیت های ورزشی هستند و یا هدف اصلی سفر آنان شرکت در فعالیت های ورزشی است.
از آن جا که رویدادهای ورزشی در انواع و اندازه های مختلف، گردشگران را به عنوان شرکت نماینده یا تماشاگر جذب می نماید، مقصد گردشگری، می تواند ویژگی های محلی را به این رویدادها اضافه کند تا تجربیات محلی اصیل را ارائه دهد و نسبت به بقیه متفاوت باشد. بعضی رویدادهای ورزشی مانند بازی های المپیک و جام دنیای در صورت استفاده موفقیت آمیز از برندهای مقصد، توسعه زیرساخت ها و سایر مزایای مالی- اجتماعی، می توانند کاتالیزوری برای توسعه گردشگری باشند.
گردشگری ورزشی چه چیزی را به ارمغان می آورد؟
گردشگری می تواند در صورت توسعه و مدیریت مناسب، به ایجاد توسعه پایدار یاری کند. گردشگری ورزشی، به عنوان بخشی از گردشگری، برای دستیابی به توسعه پایدار به روش متمایزی به توسعه گردشگری یاری می نماید. قدرت نسبی گردشگری ورزشی در انجام فعالیت های بدنی، فرصت های تعامل و پتانسیل بالای توسعه است (رویدادهای کوچک یا فعالیت های سبک مانند پیاده روی).
گردشگری ورزشی، علاوه بر منافع مالی در فرصت های شغلی و درآمد و درآمد حاصل از هزینه بازدیدنماینده شامل موارد ذیل است:
رقابت برای مقصد میزبان
گردشگری ورزشی می تواند با گسترش پیشنهادها گردشگری مقصد، جذابیت و رقابت در مقصد را افزایش دهد. این موضوع به افزایش مدت اقامت بازدیدنمایندگان یاری می نماید. اگر گردشگری ورزشی و رویدادهای ورزشی، هنگامی که منطقه ای بازدید کمتری نسبت به مقصد دارد یا در فصول خارج از اوج سفر سازمان دهی گردد، می تواند به پراکندگی مکانی و زمانی گردشگری یاری کند.
ارتقا درک متقابل
گردشگری ورزشی باعث رویایی با افرادی می گردد که پیشینه فرهنگی متنوعی از سراسر دنیا دارند و به وسیله فعالیت های ورزشی با یکدیگر تعامل برقرار می نمایند. این مورد باعث ایجاد دوستی و درک متقابل می گردد و بنیان جوامع صلح آمیز خواهد بود. همچنین به وسیله ورزش و سایر فعالیت ها، به افراد محلی و بازدیدنمایندگان یاری می نماید تا روابط محبت آمیز برقرار نمایند.
افزایش آگاهی و تشویق به حفظ محیط زیست
گردشگری ورزشی مبتنی بر طبیعت، فرصت هایی برای تجربه مستقیم و لذت بردن از طبیعت فراهم می نماید، اما بیشتر به وجود منابع طبیعی متکی است. گرم شدن زمین، تاثیرات منفی بر گردشگری ورزشی زمستانی دارد. از دست دادن تنوع زیستی بر غواصی تاثیر دارد و از دست دادن جانوران و گیاهان، لذت پیاده روی و کوهنوردی بر روی آن ها را کاهش می دهد. گردشگری ورزشی با ارتباط نزدیک با محیط طبیعی، می تواند نقش مهمی در افزایش آگاهی از ارزش و اهمیت حفاظت از طبیعت و تشویق اقدامات حفظ محیط زیست در میان مسافران، افراد محلی و صنعت گردشگری داشته باشد.
برای توسعه موثر گردشگری ورزشی، چه مقصدی باید در نظر گرفته گردد؟
زمانی که رویداد ورزشی برنامه ریزی می گردد، نوع و اندازه آن باید متناسب با ظرفیت و ویژگی های مقصد باشد. همچنین مسئولان، باید زمان و مکان برگزاری یک رویداد ورزشی را متناسب با اهداف آن در نظر بگیرند. به منظور تشخیص این رویداد از سایر موارد مهم است که ویژگی های محلی به آن ها اضافه گردد، برای مثال، مقاصد می توانند فعالیت های ورزشی را بافرهنگ محلی و غذا ترکیب نموده و به گردشگران فرصتی برای تعامل با افراد محلی ارائه دهند.
علاوه بر این، مدیریت مقصد ممکن است مشوق هایی مانند کوپن و برگه های تخفیف ارائه کند تا شرکت نمایندگان در فروشگاه های محلی، رستوران ها و سایر خدمات بیشتر هزینه نمایند. رویدادهای ورزشی فرصت خوبی برای ارتقا مقصد به وسیله رسانه هاست و فعالیت های روابط عمومی آن ها باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد. اگر این رویدادها به طور منظم برگزار گردد، دستیابی به تاثیرات مثبت طولانی مدت امکان پذیر است.
ایمنی
هرچه گردشگری ورزشی توسعه یابد، ایمنی، اهمیت بیشتری خواهد داشت. فعالیت های ورزشی، باید با حداقل خطر برنامه ریزی شوند و شرکت نمایندگان باید از موارد خطرساز و ایمنی آگاهی داشته باشند تا با رضایت وارد این حیطه شوند. مربیان و راهنمایان باید آموزش های لازم را فراگیرند تا در مواقع اضطراری بدانند، چگونه عمل نمایند و بازدیدنمایندگان، کارکنان و مشاغل نیز باید بیمه شوند.
مشارکت و همکاری
برای توسعه موفقیت آمیز گردشگری ورزشی، احتیاج به همکاری نزدیک بین ذی نفعان ورزش (ازجمله کمیسیون ورزش) و بخش های گردشگری (ازجمله بخش های خصوصی و دولتی) است. همچنین، مشارکت برای گردشگری ورزشی برای بهره مندی از مقصد و همچنین افزایش رفاه افراد محلی و محرومان بسیار مهم است. درگیر کردن افراد محلی، به روش های مختلف اهمیت بسیاری دارد زیرا می تواند در جهت توسعه گردشگری و بهبود کیفیت زندگی باشد.
حمایت از افراد محلی
استخدام افراد محلی، تشویق کارآفرینان محلی و استفاده از محصولات محلی یاری می نماید تضعیف مالی را به حداقل و منافع محلی را به حداکثر رساندند. کارکنان برای گردشگری ورزشی (مربی و راهنما)، باید مهارت های ویژه ای داشته باشند؛ بنابراین، باید فرصت های آموزشی برای افراد محلی فراهم گردد. فرصت های شغلی جدید یا توسعه یافته گردشگری ورزشی بنگاه های کوچک و عظیم محلی تحقق یابد و ارائه مشاوره و سرمایه گذاری اندک برای آن ها لازم است.
به کارگیری فناوری
گردشگری ورزشی باید از جدیدترین فناوری و نوآوری مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت مجازی (VR) استفاده کند تا تجربه های گردشگری ورزشی را هیجان انگیزتر کند. گوگل استادیا (سرویس اشتراکی بازی ابری) هوشمند سازی را با استفاده از برنامه های و دستگاه های پوشیدنی برای بهبود راحتی مخاطب آغاز نموده است. رویدادهای ورزشی و موزه ها، می توانند با یاری فناوری، تجربه بازدیدنمایندگان را افزایش دهند. همچنین انتظار می رود که نوآوری چرخ دنده های جدیدی برای معلولان ایجاد کند تا از فعالیت های ورزشی لذت ببرند.
تلفیق گردشگری ورزشی با سایر منابع گردشگری
میر نیوز نوشت،گردشگران ورزشی در طول اقامت در مقصد تمایل دارند، جاذبه های دیگری را نیز تجربه نمایند. شرکت نمایندگان در یک رویداد ورزشی به ویژه مسابقات غیررقابتی از فرصت این رویداد، برای کشف سایر جاذبه های گردشگری مقصد استفاده می نمایند؛ بنابراین، مهم است که گردشگری ورزشی را با سایر منابع گردشگری ترکیب نموده و آن ها را باهم ارائه دهیم تا به تفاوت های مقصد از سایر مقاصد یاری کند و به طورکلی منافع بیشتری را به همراه داشته باشد.
منبع: گردشبان