ترامپ در طول چهار سال به تنهایی اقتصاد جهانی را گرفتار اختلال اساسی کرد!

به گزارش بابا آب داد، اکنون که چهار سال از حضور تمام و کمال ترامپ در سطح اول جهانی می گذرد، بهتر می توان درباره او اظهار کرد.

ترامپ در طول چهار سال به تنهایی اقتصاد جهانی را گرفتار اختلال اساسی کرد!

به گزارش گروه مالی بابا آب داد، انتخابات آمریکا به سرانجام رسیده و آنچه به نظر می رسد پیروزی جو بایدن است. شواهد نشان از آن دارد که پی گیری حقوقی ترامپ هم به جایی نخواهد رسید. اما فراتر از نتایج انتخابات، پدیده ترامپ شخصیت و میراث او است. اکنون که چهار سال از حضور تمام و کمال او در سطح اول دنیای می گذرد، بهتر می توان درباره او اظهار کرد. در این نوشتار ترامپ را ابعاد مختلف بویژه زاویه اقتصاد سیاسی مورد آنالیز قرار می دهیم. اگر بخواهیم ترامپ را از نظر اقتصاد سیاسی تعریف کنیم باید بگوییم که او فردی است که از دنیای بازرگانی و اقتصاد وارد سیاست شده است. بیشتر عمر خود را در تجارت سپری نموده و بعد نام تجاری خود ثبت نموده و سپس وارد دنیای سیاست شده است. او شیفته دیده شدن است. برای همین است که نمی تواند نتیجه انتخابات را قبول کند و حذف از اوج دیده شدن در رسانه را بپذیرد. او فقط می خواهد دیده گردد به هر قیمتی و به هر هزینه ای! نام تجاری خود را ثبت می نماید تا دیده گردد. در بی محتوای ترین برنامه های تلویزیونی شرکت می نماید تا دیده گردد و حاضر است که آمریکا به اوج بحران بکشاند تا دیده گردد. او جنون دیده شدن دارد. شاید از او بعید نباشد دنیا را به جنگ دنیای سوم وارد کند تا دیده گردد؛ بنابراین اگر به زندگی و کارنامه او نگاه کنیم. متوجه می شویم که بیش از اینکه او سیاست و برنامه ای برای آمریکا داشته باشد و منافع ملی آمریکا را در نظر داشته باشد بیشتر به دنبال خواسته های جنون آمیز خویش است. خطر ترامپ به مراتب فراتر از انتخابات است. او ریاست جمهوری را مال خود و سهم خود می داند. برای او نتیجه شمارش مهم نیست فقط می گوید من پیروز هستم و این یعنی خطر برای دموکراسی، خطر برای اقتصاد و خطر برای دنیا و دنیایان. البته ترامپ، چون فضای سیاسی و معادلات سیاسی را خوب نمی شناخت، بنابراین جز روسای جمهوری نهاده شد که همان دور اول ناکام ماند و یا حداقل رسیدن او به ریاست جمهوری 2020 با تردید های جدی روبرو هست.

یکی از سوال یا عبارت های پر تکرار این است که آیا واقعا ترامپ برای اقتصاد آمریکا مفید بوده است یا نه؟ آیا او اقتصاد آمریکا را متحول ساخته یا نه؟ بعضی از هواداران او مدعی این هستند ترامپ هر چه هست توانسته رونق مالی ایجاد نماید. اگر او در رفتار و گفتار فاقد وقار و ادب است، اما توانسته اقتصاد آمریکا را احیا کند. این ادعا چقدر درست است؟ اولین مطلبی که باید عنوان کنیم این است که بین بازرگانی (بیزینس) و اقتصاد تفاوت زیادی وجود دارد. ترامپ یک تاجر بوده است. (البته تاجر خود ساخته ای هم نبوده و با پولی که از پدر به رسیده در واقع نام تجاری را به ثبت رسانده است). بیزینس سودی است که حاصل خرید و فروش است. در صورتی که اقتصاد مبتنی بر فراوری ناشی از خلاقیت و برنامه است؛ بنابراین از نظر بسیاری از اقتصاددانانبرنامه های مالی او نمی تواند ماندگار باشد. ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری فاقد تیم مالی قوی بود و بیشتر برنامه های او خود محورانه بوده است. مثلا سیاست افزایش تعرفه های گمرکی او در مقابل چین و سایر کشور ها عملا در کوتاه مدت می تواند موثر باشد. به دلیل که کشور های مقابل نیز با عمل متقابل صادرات آمریکا را با افزایش تعرفه گمرکی محدود می نمایند؛ لذا در بلند مدت اثرات مالی سیاست او از بین خواهد رفت. در صورتی که ترامپ از مشاورین مالی استفاده می کرد مشاورین این مطلب را به او گوش زد می کردند وارد این جنگ مالی نمی شد. عموما تاجر ها از نگاه عمیق مالی برخوردار نیستند و این امر باعث ضرر مالی می گردد. او یک پوپولیست کوتاه مدت است. با تداوم حضور ترامپ آینده روشنی برای آمریکا و دنیا متصور نیست.

یکی دیگر از عجایب ترامپ این است که نوعی خاصی از پوپولیسم را به دنیا معرفی کرد. عموما پوپولیسم ریشه در طبقه متوسط به پایین دارد. پوپولیست ها با شناختی که از این طبقه دارند، می توانند رگ خواب این قشر عظیم را پیدا نموده و با موج سواری این قشر می توانند پله ترقی را طی نمایند و به مقامات اجرای و ریاست جمهوری برسند. اما ترامپ نوعی از پوپولیسم را معرفی کرد که می توانیم آن را پوپولیسم اشرافی نام گذاری کنیم. ترامپ تقریبا هیچ سنخیتی با قشری که نماینگی نموده ندارد. او یک روز در طول زندگی خود کارگری ننموده است و همواره زندگی اشرافی داشته و محدودیت و مسائل مالی فردی برای او معنی ندارد. اما به درستی توانست این قشر را نمایندگی کند. در تاریخ ادبیات سیاسی نمونه پوپولیست اشرافی را ندیده ایم و این پدیده جالبی بود و موید این حقیقت است که پوپولیسم می تواند نقاب های مختلفی داشته باشد.

منبع: رادار مالی

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ترامپ در طول چهار سال به تنهایی اقتصاد جهانی را گرفتار اختلال اساسی کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ در طول چهار سال به تنهایی اقتصاد جهانی را گرفتار اختلال اساسی کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید