بررسی اوپل واکسهال کورسا جدید

به گزارش بابا آب داد، نووا که بعداً با نام کورسا مشهور شد در سال 1993 وارد دومین نسل خود شده و سریعاً به عنوان یک خودروی خوب بین خریداران بریتانیایی شهره شد. این خودرو تا به امروز بین 10 خودروی پرفروش بازار بریتانیا باقی مانده است.

بررسی اوپل واکسهال کورسا جدید

به گزارش خبرنگار ، به آوریل سال 1983 می رویم، زمانی که اوپل نووا در بریتانیا معرفی گشت و خبر از دگرگونی بزرگی در کلاس خودرو های کوچک و ارزان قیمت داد. نووا که بعداً با نام کورسا مشهور شد در سال 1993 وارد دومین نسل خود شده و سریعاً به عنوان یک خودروی خوب بین خریداران بریتانیایی شهره شد. این خودرو تا به امروز بین 10 خودروی پرفروش بازار بریتانیا باقی مانده است.

اما سال 2020 نقطه مهمی در تاریخ کورساست. این خودرو هم اکنون در نسخه تمام الکتریکی معرفی گشته و فروشش نیز تقریباً هم زمان با معرفی ششمین نسل این خودرو شروع شده است.

دلیل اینکه چرا کورسا الکتریکی تولید شده بسیار ساده است: مالکیت و تجربه جدید. اوپل در اواسط توسعه نسل جدید کورسا به تملک پژو-سیتروئن درآمد؛ و یکی از اولین کار های این خودروساز فرانسوی توقف توسعه ششمین نسل کورسا با پلتفرم جنرال موتورز بود. این خودرو هم اکنون از شاسی جدید خودرو های کوچک این گروه خودروسازی با نام CMP استفاده می کند.

این پلتفرم در خودرو های دیگری همچون پژو 208 و 2008 و همچنین دی اس 3 کراس بک بکار رفته و بنابراین نسخه الکتریکی کورسا نیز از همان خط تولید مدل های بنزینی و دیزلی استفاده می کند.

اولین کورسای الکتریکی تاریخ گران ترین مدل تاریخ این خودرو نیز می باشد. با قیمت پایه 27,665 پوندی پس از اعمال مشوق های دولتی، این خودرو عمق دگرگونی و تغییر صنعت خودرو را نشان می دهد. کورسایی که زمانی یک خودروی ساده و ارزان بود هم اکنون پیشرفته تر از هر زمان دیگری بوده، ولی موضوع این است که خریداران این خودرو در واقع چشم خود را باید روی فولکس واگن ID.3 ببندند.

این خودرو از نظر طراحی ظاهری مشابه دیگر مدل های کورسا بوده و تنها یک یا دو تغییر ظاهری ساده دارد؛ اما زیر پوست خودرو داستان دیگری وجود دارد. صندلی های جلو و عقب هم اکنون بالای 17 ماژول سلول قرار گرفته و با همکاری یکدیگر مجموعه باتری 50 کیلووات ساعتی را تشکیل می دهند. یک پیشرانه الکتریکی با قدرت 134 اسبی و گشتاور 260 نیوتون متری نیز نیروی خود را به چرخ های جلو منتقل می کند. یکی از مهم ترین فاکتور های خرید خودروی الکتریکی شعاع حرکتی می باشد که در کورسا الکتریکی برابر با 336 کیلومتر می باشد. البته انتظار می رود.

برد واقعی این خودرو سه چهارم مقدار یاد شده باشد؛ و به خاطر اینکه کورسا الکتریکی شباهت زیادی با 208 الکتریکی دارد بنابراین جای تعجبی ندارد که اوپل سواری بسیار مشابهی با پژو دارد. مرکز ثقل این خودرو 6 سانتی متر کمتر از نسخه درون سوز کورسا بوده، اما مجموعه باتری آن 345 کیلوگرم وزن داشته و باعث شده وزن کلی خودرو به 1455 کیلوگرم برسد که نسبت به وزن 1138 کیلویی مدل بنزینی افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

استحکام شاسی به منظور هماهنگی با این افزایش وزن 30 درصد بیشتر شده و سیستم تعلیق جلو نیز اصلاح شده است. به این ترتیب کیفیت سواری خودرو بهبود یافته و فرمان آن نیز دقت بالایی دارد. این خودرو در برخی پیچ ها نیز بسیار درگیر کننده ظاهر می شود.

وقتی پدال گاز را فشار دهید تمامی گشتاور 260 نیوتون متری در دسترس خواهد بود و راننده شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.1 ثانیه ای را ثبت خواهد کرد. البته برای استفاده حدبیشتری از 134 اسب بخار پیشرانه شما باید حالت اسپورت رانندگی را ایجاد کنید. این خودرو به صورت پیش فرض از حالت نرمال رانندگی استفاده کرده و قدرت 108 اسبی را در دسترس راننده قرار می دهد؛ اما برای بیشتر خریداران، حالت اکوی رانندگی منطقی تر خواهد بود. در این حالت قدرت پیشرانه به 81 اسب بخار محدود شده، اما حدبیشتر برد حرکتی ایجاد می شود.

البته بهترین حالت کورسا الکتریکی در شهر خواهد بود. میزان ترمز احیا شونده این خودرو را همانند دیگر محصولات الکتریکی پژو-سیتروئن می توان با حرکت اهرمی از D به B کنترل کرد. در بیشتر اوقات شما تنها با یک پدال در شهر خودرو را کنترل خواهید کرد.

این خودرو توانایی شارژ شدن با شارژر 100 کیلوواتی را دارد. در این صورت تنها 30 دقیقه زمان برای شارژ باتری نیاز خواهید داشت.

بد نیست نگاهی هم به کابین داشته باشیم که مشابه نسخه های درون سوز است. یک صفحه نمایش 10 اینچی در داشبورد خودنمایی می کند و اپل کارپلی و اندروید اتو نیز به صورت استاندارد وجود دارد؛ اما کیفیت کابین اصلاً مناسب خودرویی با این قیمت نیست.

کابین کورسای معمولی هم خیلی احساس برانگیز نیست و زمانی که قیمت بیشتر مدل الکتریکی را در نظر بگیرید آن را خودرویی گران خواهید دانست. در کل پژو 208 خودروی لوکس تری حس می شود.

محفظه بار خودرو نیز 267 لیتر گنجایش دارد که نسبت به ظرفیت 309 لیتری مدل های استاندارد حرفی برای گفتن نداشته و از این نظر نیز خودرو در رده ای پایین تر قرار می گیرد؛ اما خب کورسا الکتریکی از نظر سیستم های کمک راننده در شرایط خوبی بوده و به سیستم هایی همچون تشخیص علائم ترافیکی، پایش نقاط کور، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک و… مجهز شده است.

تا چند ماه دیگر فولکس واگن ID.3 جدید وارد بازار های اروپایی خواهد شد و شاید این امر باعث شود برخی خریداران کورسا الکتریکی دچار تردید شوند. آن ها برای خرید کورسا الکتریکی باید وفاداری زیادی به اوپل و واکسهال داشته باشند. این خودرو قیمت بالایی دارد.

مشخصات اوپل/واکسهال کورسا الکتریکی Elite Nav

قیمت: 30310 پوند

پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری 50 کیلووات ساعتی

قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/260 نیوتون متر

گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.1 ثانیه

حدبیشتر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت

شعاع حرکتی: 336 کیلومتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بررسی اوپل واکسهال کورسا جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی اوپل واکسهال کورسا جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید