ایران از روسیه چه کالاهایی می گیرد؟

به گزارش بابا آب داد، آنالیز عملکرد تجاری ایران در هشت ماهه سال 1400 نشان می دهد که جز یک کشور، تراز تجاری ایران با دیگر اعضای اوراسیا مثبت بوده است.

ایران از روسیه چه کالاهایی می گیرد؟

به گزارش بابا آب داد، از آبان سال 1398، ایران عضویت آزمایشی خود در اتحادیه مالی اوراسیا را شروع کرد و بناست این عضویت سه سال ادامه پیدا کند و پس از آن در صورت توافق دو طرف، امکان دائمی کردن این عضویت و آزادسازی تجارت مشترک وجود خواهد داشت.

با وجود آنکه در حدود دو سال گذشته و تحت تاثیر شیوع کرونا، مقدار صادرات ایران به بسیاری از کشورها کاهشی شده و تنها در چند ماه اخیر بعضی از این آمارها اصلاح شده است اما برآوردها نشان می دهد که در این مدت مقدار تجارت با اوراسیا فرایند افزایشی خود را حفظ نموده است.

گزارش اتاق بازرگانی تهران از شرایط تجارت مشترک میان ایران و اورسیا در هشت ماهه امسال نشان می دهد که تجارت مشترک میان دو طرف فرایند افزایشی خود را در بیشتر حوزه ها حفظ نموده است.

در طول این مدت، ایران به اوراسیا نزدیک به 690 میلیون دلار صادرات داشته و حدود یک میلیارد و 86 میلیون دلار نیز واردات داشته است. به این ترتیب صادرات ایران به این منطقه 38 و واردات از این منطقه 41 درصد رشد داشته است. بعلاوه صادرات به اوراسیا حدودا دو درصد از کل صادرات ایران به شمار می رود و واردات از این منطقه نیز 3.4 درصد از آمار کلی محسوب می گردد.

در میان کشورهای عضو اوراسیا، روسیه اصلی ترین شریک تجاری ایران به شمار می رود. در طول این مدت ایران از روسیه حدود یک میلیارد و 24 میلیون دلار واردات داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 42 درصدی را نشان می دهد و بعلاوه صادرات ایران به این کشور نیز به 370 میلیون دلار رسیده که افزایشی 29 درصدی را نشان می دهد.

بعلاوه ایران در طول این مدت 141 میلیون دلار صادرات به ارمنستان، 113 میلیون دلار به قزاقستان، 52 میلیون دلار به قرقیزستان و 11 میلیون دلار به بلاروس صادرات داشته است.

بیش از 90 درصد از کل واردات ایران از اوراسیا به روسیه مربوط می گردد و در طول این مدت قزاقستان تنها 37 میلیون دلار، ارمنستان 15 میلیون دلار و بلاروس 5.6 میلیون دلار صادرات به ایران داشته اند. تراز تجاری کل منفی 397 میلیون دلار بوده، هرچند تراز ایران جز روسیه، با دیگر کشورهای اوراسیا مثبت است.

در لیست کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا، میوه های خوراکی اصلی ترین کالا با سهمی 34 درصد بوده است و پس از آن مواد پلاستیکی، سبزیجات و چدن، آهن و فولاد قرار دارند.

در میان کالاهای وارداتی نیز گندم سهمی 61 درصدی داشته و پس از آن چربی ها و روغن های حیوانی، چوب، دیگ های بخار و ماشین آلات قرار دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایران از روسیه چه کالاهایی می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران از روسیه چه کالاهایی می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید