افزایش قیمت بنزین، هواداران گاز را زیاد کرد، بهبود شرایط حمل و نقل عمومی از مطالبات اهوازی ها

به گزارش بابا آب داد، همزمان با اصلاح قیمت بنزین در کشور، مصرف این نوع سوخت کاهش چشمگیری نسان می دهد و سبب افزایش استفاده از گاز CNG شده است.

افزایش قیمت بنزین، هواداران گاز را زیاد کرد، بهبود شرایط حمل و نقل عمومی از مطالبات اهوازی ها

به گزارش از ، بنزین یکی از سوخت های فسیلی و سرمایه ملی است که مخازن طبیعی آن در سراسر جهان پراکنده است، اما با توجه به اینکه این سوخت با گذشت میلیون ها سال و از بقایای موجودات زنده و طی فرآیند های شیمیایی تولید می گردد، طی سال های اخیر به سوخت اصلی برای خودرو ها و موتورسیکلت ها تبدیل شده است.

این نوع سوخت علیرغم استفاده زیاد در زندگی بشر، برای محیط زیست و جانداران و انسان ها مضرات زیادی به دنبال دارد و می تواند منجر به بیماری های قلبی و تنفسی و نازک شدن لایه ازون و گرم شدن کره زمین گردد.

در کشور ما نیز به دلایل مختلفی از جمله؛ توسعه شهری نشینی، طولانی شدن جهت ها و... استفاده از خودرو های شخصی بخصوص خودرو های تک سرنشین در شهر ها افزایش یافته که این امر نه تنها باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا می گردد، بلکه هدر رفتن سرمایه ملی را نیز به دنبال دارد، به منظور بررسی آخرین شرایط مصرف بنزین و مصرف گاز در استان خوزستان با مدیر شرکت فرآورده های نفتی ایران (منطقه اهواز) گفت وگو کردیم.

نعمت الله نجفی مدیر شرکت فرآورده های نفتی ایران (منطقه اهواز) در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: با اجرای طرح ساماندهی قیمت بنزین در آذرماه امسال، میزان مصرف سوخت در خوزستان، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، حدود 14 درصد کاهش را نشان می دهد.

او افزود: علیرغم اینکه طی سال 98، میزان مصرف بنزین با رشد 8 درصدی روبرو بود، با اصلاح قیمت بنزین علاوه بر توقف افزایش مصرف، کاهش مصرف را نیز شاهد هستیم.

نجفی شرح داد: براساس آمار ها و مستندات، میزان مصرف بنزین در استان خوزستان نسبت به مدت مشابه ماه قبل نشان دهنده کاهش 23 درصدی مصرف بنزین است، به این صورت که مصرف روزانه در سطح استان حدود 4 میلیون لیتر بود که در ماه های گذشته به 3 میلیون و 280 هزار لیتر کاهش یافته است.

این مقام مسئول بیان داشت: از سوی دیگر میزان مصرف گاز CNG در استان طی مدت مذکور افزایش یافته است، بطوری که در آذرماه 98، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 15 درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیر شرکت فرآورده های نفتی ایران (منطقه اهواز) ادامه داد: در مقایسه ای که دی ماه امسال در مقایسه با همین زمان نسبت به پارسال اجرا شده، با رشد 23 درصدی مصرف گاز روبرو بوده ایم.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط آلایندگی در استان خوزستان حاکم است، گاز CNG سوختی پاک محسوب می گردد، به هر میزان مصرف این گاز افزایش یابد، برای سلامت محیط زیست بهتر است.

نعمت الله نجفی اذعان داشت: گاز CNG، گازی است که در منازل از آن استفاده می گردد و کمترین میزان آلایندگی را در مقایسه با سایر سوخت ها دارد و در صورتی که بتوانیم مصرف این نوع سوخت را توسعه دهیم، در کاهش آلاینده ها در کلانشهر ها بخصوص کلانشهر اهواز بسیار موثر است.

او بیان نمود: براساس مستندات و آمار های موجود، میزان مصرف بنزین در کلانشهر ها و شهر های بزرگ بسیار بیشتر از شهر های کوچک است که با اصلاح قیمت این سوخت، استفاده از خودرو های تک سرنشین رو به کاهش است و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش نشان می دهد.

مرتضی بلک کارشناس انرژی در استان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: یکی عواملی که می تواند باعث کاهش مصرف سوخت های فسیلی نظیر بنزین در خودرو ها گردد، توسعه و ارتقا سیستم حمل و نقل عمومی است.

او افزود: استفاده از اتوبوس ها، تاکسی ها و مینی بوس های گازسوز برای حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده ها دارد، در صورتی که در آینده ای نزدیک نیز مترو به ناوگان حمل و نقل عمومی بپیوندد، شاهد کاهش چشمگیرتر استفاده از بنزین و افزایش کیفیت هوا خواهیم بود.

بلک گفت: کاهش تردد خودرو های تک سرنشین در سطح شهر، علاوه بر کاهش آلودگی هوا در کاهش ترافیک شهری نیز نقش بسزایی ایفا می نمایند که این مهم همکاری دستگاه های اجرایی در بازسازی و افزایش اتوبوس های شهری و افزایش تمایل شهروندان از این وسایل نقلیه را می طلبد.

کارشناس انرژی در استان خوزستان اظهار کرد: سرویس دوره ای خودرو های شخصی و عمومی نیز در کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا بی تاثیر نیست، که این امر با انجام منظم تعویض روغن استاندارد و به موقع، تعویض فیلتر های هوای خودرو، تنظیم باد لاستیک ها، تخلیه صندوق عقب خودرو از لوازم غیرضروری و... محقق می گردد.

او در ادامه استفاده از گاز CNG را از دیگر عوامل موثر در کاهش مصرف بنزین و در نتیجه آلودگی هوا دانست و افزود: کشور ایران به لحاظ داشتن ذخایر گاز طبیعی، رتبه اول در جهان را دارد.

به گفته مرتضی بلک، گاز CNG سوختی پاک و ایمن است و استفاده از آن کمک بسیار زیادی در کاهش و حتی رفع آلودگی هوا دارد، ضمن اینکه از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

او اذعان داشت: در استان خوزستان 77 جایگاه گاز CNG در 10 شهرستان وجود دارد که کمپرسور ها و جایگاه های مذکور با ظرفیت اسمی 80 هزار مترمکعب بر ساعت درحال ارائه خدمات به متقاضیان هستند.

بلک شرح داد: شرکت فرآورده های نفتی خوزستان (منطقه اهواز) این توانایی را داردکه تا حدود 40 درصد به ظرفیت استفاده از گاز طبیعی فشرده در جایگاه ها نیز اضافه کند.

او میزان مصرف کنونی را حدود 20 میلیون متر مکعب بیان کرد و اذعان داشت: پس از اصلاح قیمت بنزین و افزایش قیمت آن، استقبال از مصرف گاز به شدت افزایش نشان می دهد که درحال حاضر مصرف گاز به 25 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

بلک بیان نمود: با توجه به اینکه ظرفیت مصرف گاز تا 80 میلیون متر مکعب وجود دارد، همچنان ظرفیت استفاده از این سوخت پاک تا رسیدن به میزان مذکور موجود است و ظرفیت آن نیز قابلیت ارتقاء دارد و تاثیر مستقیمی در کاهش آلایندگی و آلودگی هوا خواهد داشت.

پس از گفت و گو با کارشناسان و مسئولان، به جمع مردم رفتیم تا نظر آنها را درخصوص مصرف بنزین و گاز جویا شویم.

شهروند اهوازی که در صف انتظار جایگاه سوخت بود، در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: قبل از اصلاح قیمت بنزین، در طول ماه 200 لیتر مصرف می کردم که با وجود افزایش قیمت میزان مصرف تغییری نکرده است و باید با نرخ آزاد بنزین تهیه کنم، چراکه 60 لیتر کفاف یکماه را نمی دهد و ناچاریم به بنزین با نرخ آزاد روی بیاوریم.

او افزود: شرایط شغلی طوری است که امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد، ضمن اینکه وسایل عمومی در اهواز شرایط مناسبی ندارند و ساعت های زیادی را باید معطل شد.

این شهروند ادامه داد: اگر قیمت بنزین را افزایش داده اند، پس شرایط وسایل حمل و نقل را هم ساماندهی نمایند، چرا که انتظار طولانی مدت در ایستگاه های تاکسی و اتوبوس برای رسیدن به محل کار و مقصد به شغل ما لطمه می زند.

یکی دیگر از رانندگان در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: زمانی که بنزین سهمیه ای شد و قیمت آن افزایش یافت، باید دولت هم شرایط حمل و نقل عمومی را ساماندهی کند، برای رسیدگی به کار های شخصی و همچنین محل کار با مشکل روبرو هستیم.

او کمبود وسایل نقلیه عمومی در نقاط مختلف، افزایش بی رویه قیمت کرایه تاکسی ها و متوقف شدن پروژه مترو را از عوامل متضرر شدن عامه مردم در پس افزایش قیمت بنزین بیان کرد و افزود: اگرچه جایگاه های عرضه گاز طبیعی در اهواز وجود دارد، اما طولانی بودن صف گاز و معطلی بیش از حد و حتی 6. 7 ساعته خسته نماینده است و علیرغم صرفه اقتصادی استفاده از این گاز، زمان زیادی را هدر می دهیم.

راننده تاکسی که در جایگاه عرضه گاز چشم انتظار بود، در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: گاز سوختی پاک است، اما کیفیت خوبی ندارد و به سیستم فنی خودرو لطمه می زند.

او افزود: مخارج زندگی را از طریق مسافرکشی تامین می کنم و اگر قرار باشد نیمی از روز را در صف گاز معطل شوم، دیگر زمان و توانی برای کار کردن ندارم.

این راننده بیان داشت: قطعات خودرو گران است و کاری بجز مسافرکشی نمی توانم انجام دهم، اگر تعداد جایگاه های گاز در اهواز بیشتر گردد، قطعا معطلی در صف هم کمتر شده و مجبور نیستیم به استفاده از بنزین با نرخ آزاد و افزایش کرایه تاکسی ها روی بیاوریم.

اگرچه اصلاح قیمت بنزین سبب کاهش آلودگی هوا در کشور شد، اما کمبود وسایل حمل و نقل عمومی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، راکد ماندن پروژه قطار شهری در اهواز و... نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.

لازم است دولت مردان و مسئولان که سکان اداره کشور را در دست دارند، با ساماندهی و افزایش امکانات، شرایط را برای رفاه مردم و کاهش مسائل و آلودگی هوا فراهم نمایند.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

گ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش قیمت بنزین، هواداران گاز را زیاد کرد، بهبود شرایط حمل و نقل عمومی از مطالبات اهوازی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت بنزین، هواداران گاز را زیاد کرد، بهبود شرایط حمل و نقل عمومی از مطالبات اهوازی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید