7 دلیل رایج روشن نشدن بخاری گازی

به گزارش بابا آب داد، دلایل مختلفی مانند مسائل ترموکوپل، خرابی شمعک، جرقه نزدن فندک و چندین عامل دیگر باعث روشن نشدن بخاری گازی می شوند که هریک احتیاج به آنالیز اصولی دارند.

7 دلیل رایج روشن نشدن بخاری گازی

به خاطر داشته باشید اقداماتی مانند تمیز کردن بخاری گازی و سرویس کردن آن به صورت دوره ای از بروز چنین مسائلی جلوگیری خواهد نمود. در این مطلب دلایل و راه چارههای رفع علت روشن نشدن بخاری گازی، مورد آنالیز قرار می گیرد.

در صورتی که مشکل بخاری گازی شما با به کارگیری این راه چارهها رفع نشد، بهتر است با یک متخصص کاربلد تماس بگیرید. شما می توانید در این زمینه با متخصصان بابا آب داد مشورت نموده و خدمات دریافت کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه ارائه خدمات به صفحه تعمیر بخاری گازی مراجعه کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • ضروری است پس از نصب بخاری گازی با استفاده از کف و صابون برای همه اتصالات نشت یابی انجام شود.
  • احتیاج است که از قطر دودکش مطمئن شوید. قطر دودکش دیوار نباید از قطر دودکش بخاری کمتر باشد.
  • باید بین سیستم لوله کشی ساختمان و بخاری گازی از شیر قطع و وصل توپی استفاده شود این وسیله اجازه خواهد داد که هر وقت که احتیاج است جریان گاز را قطع نمایید و گزینه بسیار پراهمیتی است.

مهمترین علت روشن نشدن بخاری گازی

روشن نشدن بخاری گازی می تواند به خرابی تعدادی از قطعات آن مربوط باشد ولی یکی از مهمترین قطعاتی که باعث روشن نشدن بخاری گازی خواهد شد، نصب بخاری گازی به صورت غیراصولی و خرابی ترموکوپل یا همان بویین بخاری است.

ترموکوپل یک قطعه از بخاری است که از دو فلز به صورت غیرهمجنس ساخته شده است. این دو بخش از یک طرف به هم وصل هستند و از سوی دیگر آزاد هستند که برای فراوری برق مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر هنگام روشن کردن بخاری، زمانی که دکمه فرمان شمعک را می چرخانید یا فشار می دهید گاز به قطعه نرسد، معلوم می شود که ترموکوپل بخاری گازی دچار مشکل شده است. در واقع شعله ور نشدن بخاری می تواند به علت روشن نماندن ترموکوپل بخاری گازی باشد.

نصب و تعمیر بخاری خود را به کارشناسان خبره بابا آب داد بسپارید.

  • نصب و راه اندازی بخاری
  • راه اندازی شومینه
  • رفع خرابی ترموکوپل
  • رفع بوی گاز

نصب و تعمیر بخاری با بابا آب داد

نصب و تعمیر بخاری خود را به کارشناسان خبره بابا آب داد بسپارید.

  • نصب و راه اندازی بخاری
  • راه اندازی شومینه
  • رفع خرابی ترموکوپل
  • رفع بوی گاز

نصب و تعمیر بخاری با بابا آب داد

1. خراب بودن شمعک بخاری گازی

اغلب اختلالاتی که در راستای روشن نشدن بخاری گازی وجود دارد، به علت روشن نماندن شمعک بخاری است. این مشکل نیز مربوط به ترموکوپل و بویین است. اگر ترموکوپل بخاری درست باشد احتمالاً باید بویین مورد آنالیز قرار گیرد.

یکی از نمونه های شاخص این مشکل این است که سر ترموکوپل به طرز صحیحی در شعله قرار نگرفته است و مقدار الکتریسیته ای که در این بین فراوری می شود به مقدار ای نیست که هسته بویین احتیاج دارد.

در چنین شرایطی بویین سبب خواهد شد که هسته به بیرون رانده شود و در نهایت مسیر رفت وآمد گاز بسته خواهد شد. در صورتی که این مشکل برای بخاری شما رخ داد باید به این نکته توجه کنید شعله شمعک پایین تر یا بالاتر از سر ترموکوپل قرار بگیرد و مجدداً به حالت اولیه بازشود.

این راه چاره می تواند برای رفع علت روشن نشدن شمعک بخاری گازی نیک کالا، آبسال، انرژی، ایران شرق و سایر برندها هم کاربرد داشته باشد.

2. جرقه نزدن فندک بخاری گازی

در بخاری گازی، جرقه زن حکم فندک را دارد که گرمای لازم برای شعله ور شدن را فراوری می نماید. اگر خودتان با نحوه عیب یابی بخاری گازی آشنایی دارید، حتما می دانید که مسائل فندک بخاری گازی به عوامل متعددی مرتبط است.

اولین علت آن قطع شدن ناگهانی گاز است؛ در چنین شرایطی بهتر است ده دقیقه منتظر بمانید و دوباره امتحان نمایید، این بار می توانید از کبریت برای روشن کردن بخاری بهره ببرید.

  • دومین علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی، مربوط به تنظیمات می شود. فندک بخاری دارای دو پیچ حداقل و حداکثر تنظیم است که اگر این دو پیچ به خوبی تنظیم نشده باشند، جرقه زن به خوبی کار نخواهد نمود. هنگام عیب یابی روشن نشدن بخاری گازی و تعمیر فندک، باید پیچ ها را کاملا محکم کنید، گاهی هم به تعمیر این قطعه احتیاج خواهید داشت.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

3. گرفتگی دودکش بخاری گازی

یکی از عوامل روشن نشدن بخاری گازی می تواند نوع سوخت آن باشد و امکان دارد از بعد آن که بخاری گازی را روشن نموده اید بوی گاز در نتیجه احتراق ناقص به مشام شما رسد. می تواند مجرای دودکش مسدود شده باشد اگر مسیر دودکش را کنترل و آنالیز نموده اید و شیر راه آن را بسته باشد باید فوراً آن را رفع سازید.

بعلاوه باید دودکش با قطر مناسب نصب کنید. علت روشن نشدن بخاری گازی ممکن است همین مورد باشد. توجه داشته باشید که از دودکش بدون کلاهک استفاده نکنید. برای پیشگیری از ورود گازهای حاصل از احتراق به درون بخاری در اثر وزش باد که علت بوی بد بخاری گازی هستند، باید از کلاه های مناسبی بهره ببرید.

4. روشن نشدن بخاری گازی به علت انحراف نازل گاز

نازل گاز یکی از قطعات مهم بخاری به شمار میرود و اگر نازل بخاری دچار انحراف باشد، گاز مورد احتیاج به درستی به مشعل نخواهد رسید و در نتیجه مشکل روشن نشدن بخاری گازی به وجود می آید. در حقیقت نازل دچار انحراف می شود و این امر سبب خواهد شد که گاز وارد مشعل نشود.

این مشکل بر اثر محکم نبودن پیچ ها اتفاق می افتد به صورتی که نازل از جای خود خارج خواهد شد. در صورتی که انحراف به مقدار کمی باشد، امکان اینکه بخاری روشن شود زیاد است ولی مشکل روشن نماندن بخاری گازی را خواهید داشت و بخاری یک دفعه خاموش خواهد شد.

5. خرابی بوبین؛ یکی از دلایل روشن نشدن بخاری گازی

از دیگر قطعاتی که می تواند سبب شود که بخاری گازی روشن نشود، بوبین است که به مقدار ترموکوپل دارای اهمیت است. در واقع کارکرد ناقص بوبین روی شمعک نیز تاثیر خواهد داشت و درست کار نکردن آن می تواند علت روشن نشدن شمعک بخاری گازی هم باشد.

بوبین احتیاج دارد که مقدار الکتریسته مورد احتیاج خود را دریافت نماید تا به درستی کار کند، در غیراینصورت، سوپاپ از جای خود حرکت نموده و مسیر گاز را می بندد و شما شاهد روشن نشدن شمعک بخاری هستید.

اگر سر ترموکوپل به طرز صحیحی روی شعله قرار نگیرد، الکتریسیته لازم منتقل نخواهد شد. برای تست کردن بوبین بخاری و عیب یابی روشن نشدن بخاری گازی، کافی است که از یک باتری 1.5 ولت بهره ببرید، در صورتی که با انتقال الکتریسیته به بوبین، سوپاپ سر جای خود باقی ماند، یعنی بوبین سالم است و اگر حرکت نمود، نشان دهنده خرابی بوبین است و باید قطعه تعویض شود.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم بابا آب داد

6. روشن نشدن بخاری گازی به علت اشکال در اتصالات

یکی از دلایل روشن نشدن بخاری گازی، اشکال در اتصالات و دودکش بخاری گازی است.در صورتی که دودکش مسدود شده باشد، مسیر اصلی ورود گاز به بخاری بسته شده است که می تواند به علت وجود شئ خارجی یا گردوخاک زیاد در مسیر دودکش بخاری باشد.

بعلاوه امکان دارد در اتصالات نشتی گاز وجود داشته باشد که در صورت روشن نشدن بخاری گازی، سریعا باید این قسمت ها آنالیز شود.

7. خرابی ترموکوپل، علت روشن نشدن بخاری گازی

اگر ترموکوپل بخاری گازی دچار ایراد شده باشد می تواند یکی از علت های روشن نشدن بخاری گازی باشد. اتصال دو قطعه فلز از یک طرف ساختار این قطعه را تشکیل می دهد، به خاطر داشته باشید که برق هنگامی فراوری خواهد شد که محل اتصال دو فلز، حرارت دریافت کند.

در صورتی که پس از فشار دکمه استارت جهت روشن کردن بخاری شمعک روشن نشد، این عمل نشانه نرسیدن گاز به آن می باشد. لذا در عیب یابی بخاری گازی و در صورت روشن نماندن شمعک بخاری گازی مشکل از ترموکوپل بخاری است. برای تعمیر و تعویض ترموکوپل بخاری از یک تعمیرکار حرفه ای یاری بگیرید.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، راهنمای علت خرابی ترموکوپل بخاری را مطالعه فرمایید.)

اجزای بخاری گازی

از آنجایی که مشکل روشن نشدن بخاری گازی بسیار رایج است. لذا بهتر است با اجزای بخاری گازی آشنا باشیم تا در صورت بروز مشکل بتوانیم برترین تصمیم را بگیریم.

  • بدنه اصلی بخاری گازی که از ورق های فولادی فراوری شده است و به طور معمول سطح آن به صورت لعاب کاری یا پوشش رنگی است.
  • کوره از سایر قسمت های مهم بخاری گازی است که در حقیقت محفظه احتراق بوده و از ورق فولاد تهیه شده است. برای جلوگیری از زنگ زدگی و ایجاد حرارت احتیاج است که لعاب کاری انجام شود. یک بخش به نام مشعل یا اجاق وجود دارد که قطعاً از فولاد ضد زنگ ساخته خواهد شد تا دوام بیشتری داشته باشد.
  • پیلوت قسمت دیگری از بخاری است که البته شامل کلاهک بوده و گاز را در سه جهت راهنمایی می نماید. پیلوت شامل جرقه زن، مشعل اصلی و ترموکوپل خواهد شد.
  • جرقه زن از دیگر قطعاتی است که الکتریسیته حاصل از پیزوالکتریک داخل شیر را به جرقه تبدیل می نماید. البته که جرقه زن به طور کلی دارای موقعیت اجرایی ویژه ای است.
  • ترموکوپل یکی از قطعات بسیار مهم بخاری گازی به شمار می آید که روشن نشدن بخاری گازی نیز اغلب وابسته به همین قسمت است. وظیفه اصلی این قطعه قطع گاز در زمان ضروری می باشد.
  • کاربراتور یا شیر کنترل از دیگر قسمت های مهم بخاری گازی است که وظیفه دارد سوخت گاز را کنترل کند و شرایط روشن بودن دائم شمعک را مورد آنالیز قرار دهید.

چند نکته مهم در خصوص روشن نشدن بخاری گازی

  • در صورتی که با وجود فشار گاز مناسب در شبکه لوله کشی، باز هم بخاری گازی روشن نشد، علت روشن نشدن بخاری گازی، می تواند به علت کوتاه بودن شعله پیلوت و تنظیم نشدن آن باشد. در چنین موردی، کاور شیر کنترل را برداشته و فیلتر را تعویض کنید.
  • اگر هنگام روشن کردن بخاری با رها کردن دکمه فرمان برای روشن کردن شمعک، گاز قطع و شمعک خاموش می شود؛ در چنین مواردی اگر ترموکوپل سالم باشد، پس علت خاموش شدن شمعک بخاری از بوبین است. بوبین را آزمایش نموده و در صورت معیوب بودن آن را تعویض کنید.
  • اگر در هنگام روشن کردن بخاری با رها کردن دکمه فرمان برای روشن کردن شمعک، گاز قطع و شمعک خاموش می شود می بایست ترموکوپل را مورد آزمایش قرار دهید و در صورت معیوب بودن آن را تعویض نمایید.
  • زمانی که شعله بخاری مناسب نیست و تغییر رنگ داده و بوی گاز اطراف را فرا می گیرد. گاهی کثیفی بیش از مقدار مشعل و مسدود شدن سوراخ های آن مانع عبور مخلوط هوا و گاز می شود. برای رفع سازی این مشکل باید مشعل را از جای خود خارج نموده و با برس یا فشار باد آن را تمیز نمایید.
  • اگر با چرخاندن دکمه از حالت پیلوت به شعله اصلی، مشعل روشن نشود و گازهای زیادی به اطراف پراکنده می شوند، در این حالت ژیگلور و قطعات متصل به آن را در جای خود قرار دهید و تنظیم کنید.

علت روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی

از جمله عواملی که می تواند در روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی نقش مهمی داشته باشد، وجود مشکل در منبع تغذیه و اتصالات برق آن است. بعلاوه مسائلی مانند سوختن فیوزها، خاموش شدن اتوماتیک ایمنی و خرابی المنت و ترموستات از جمله موارد شایعی هستند که می توانند ایجادکننده این مشکل باشند.

(برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می کنیم راهنمای علت روشن نشدن بخاری گازی برقی ژاپنی را مطالعه فرمایید.)

بیشتر بخوانید: 4 علت کم شدن شعله بخاری گازی نیک کالا +راهکار افزایش شعله بخاری

جمع بندی

در این مطلب کوشش کردیم تمامی دلایلروشن نشدن بخاری گازی را مورد آنالیز قرار دهیم. اگر در زمینه تعمیرات بخاری گازی، مهارت و تجربه ندارید، توصیه می کنیم از تعمیرکاران کاربلد یاری بگیرید؛ زیرا هرگونه سهل انگاری در مسائل بخاری گازی می تواند خطرآفرین باشد.

سوالات متداول

علت روشن نماندن شمعک بخاری گازی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است که شمعک بخاری روشن و شعله ور شود ولی پس از مدتی خاموش شود، در چنین حالتی مشکل از ترموکوپل یا از بوبین بخاری گازی شما خواهد بود که باید هر کدام را آنالیز و تست نموده و در صورت لزوم تعویض نمایید.

علت روشن نشدن شمعک بخاری گازی چیست؟

ممکن است در شرایطی هم اصلا شمعک روشن نشود. برای پیدا کردن علت آن باید اتصالات را مورد آنالیز قرار داده و مطمئن شوید که گاز به بخاری و شمعک میرسد یا نه. زیرا امکان دارد در بعضی مواقع گاز قطع شده باشد. مورد بعدی خرابی فندک یا جرقه زن است که سبب خواهد شد تا شمعک روشن نشود، البته خرابی ترموکوپل و بوبین هم از دلایل این موضوع هستند.

چرا در بعضی مواقع شمعک بخاری روشن است ولی مشعل روشن نمی شود؟

اغلب اوقات تنظیم نبودن شعله شمعک، علت روشن نشدن مشعل است.

علت بوی حاصل از احتراق، پس از روشن شدن بخاری چیست؟

در بعضی مواقع بخاری گازی شما روشن می شود ولی بلافاصله پس از روشن شدن، شما متوجه بوی سوختگی شدید آن خواهید شد، چند علت برای رخ دادن چنین موردی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

منبع: آچاره

به "7 دلیل رایج روشن نشدن بخاری گازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 دلیل رایج روشن نشدن بخاری گازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید