کاهش 80 درصدی صدور پروانه ساختمانی از بهار 92 تا بهار 1400

به گزارش بابا آب داد، تهران (پانا) - در مقابل 560 هزار ازدواج در سال گذشته 300 هزار واحد پروانه ساخت صادر شده است.

کاهش 80 درصدی صدور پروانه ساختمانی از بهار 92 تا بهار 1400

به گزارش ایران، در بهار سال 92 تعداد 7120 پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده است که ساخت 56690 واحد براساس این تعداد پروانه پیش بینی شده بود اما در بهار سال جاری تعداد پروانه ساختمانی صادر شده به وسیله شهرداری تهران معادل 1399 پروانه است که کاهش 80 درصدی صدور پروانه های ساختمانی را در 8 سال نشان می دهد. به اعتقاد فعالان بازار مسکن، کاهش ساخت و عرضه مسکن در سال های اخیر منجر به جهش بی سابقه قیمت مسکن شده است.

ساخت و ساز آب رفت

ساخت و عرضه مسکن از محورهای اصلی ایجاد تعادل در بازار و کنترل قیمت است، عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن، مانند بازارهای کالایی دیگر، باعث افزایش قیمت و نابسامانی بازار می گردد. اتفاقی که در سال های اخیر اتفاق افتاده و آمار رسمی نیز نشان می دهد در 8 سال گذشته ساخت وساز با توجه به تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده بشدت کاهش یافته است.

مقایسه صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران در بهار سال 92 نسبت به بهار سال جاری (آخرین آماری که مرکز آمار درخصوص صدور پروانه های ساختمانی منتشر نموده است) کاهش 80 درصدی و مقایسه صدور پروانه ساختمانی در بهار سال 92 نسبت به بهار سال جاری در کل کشور، کاهش 32 درصدی صدور پروانه ساختمانی را نشان می دهد. کاهش صدور پروانه ساختمانی، منجر به افت ساخت و عرضه مسکن شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند تبعات کاهش فراوری مسکن نه تنها در سال های گذشته خود را نشان داده است بلکه این تبعات در سال های آینده هم ادامه خواهد داشت. آمار مرکز آمار در سال 99 نشان می دهد در این سال 560 هزار ازدواج در کشور ثبت شده است بنابراین حداقل احتیاج کشور ساخت این تعداد واحد در سال گذشته است درحالی که تقاضای انباشته شده از سال های قبل را هم باید به آن اضافه کنیم. اما مجموع پروانه صادر شده در سال گذشته در کشور 333 هزار و 811 پروانه است. یعنی به طور میانه تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال 99 نسبت به تعداد ازدواج ثبت شده در این سال حدود 226 هزار کمتر است. فرایند ساخت و ساز در 8 سال گذشته نشان می دهد که عدد فراوری مسکن نسبت به سال های پیش از آن (84 تا 92) کاهشی بوده است. میانگین ساخت مسکن در 8 سال گذشته به طور میانه 400 واحد در سال است درحالی که این عدد در 8 سال پیش از آن به طور میانه 700 هزار واحد در سال است.

اثر کاهش فراوری بر افزایش قیمت

رشد قیمت مسکن، به طور مثال در شهر تهران، از میانه هر متر 4 میلیون تومان در سال 92 به 23 میلیون تومان در سال 99 رسید که نشان می دهد قیمت مسکن در شهر تهران در این سال ها 475 درصد افزایش پیدا نموده است. افزایش قیمت مسکن توان اقتصادی متقاضیان مصرفی را بشدت کاهش داد اما در عوض به اعتقاد فعالان بازار مسکن، سوداگری و خرید مسکن با هدف کسب سود بالا، افزایش یافت. علاوه بر فراوری و عرضه مسکن به اندازه تقاضایی که برای آن وجود دارد، عواملی دیگر مانند دریافت اقتصادیات از واحدهای لوکس و خالی راهکاری است که در بسیاری از کشورها اثر آن بر کنترل قیمت مسکن و کاهش دلالی در این بازار، دیده شده است. آماری که در سال های اخیر منتشر شده است نشان می دهد در کشور بیش از 2.5 میلیون واحد خالی وجود دارد که بیشتر آنها واحدهایی با متراژ بالا است که تقاضای مصرفی برای آنها وجود ندارد. با استفاده از ابزار اقتصادیاتی هزینه احتکار این تعداد واحد مسکونی اخذ و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وارد بازار مسکن می گردد.

احتیاج به ساخت مسکن

با توجه به تقاضای انباشته شده برای مسکن در کشور و از طرفی افت ساخت و ساز در چند سال گذشته، احتیاج به فراوری و عرضه مسکن در بازار دیده می گردد. برنامه دولت برای بخش مسکن، بر همین اساس افزایش ساخت و ساز و حمایت از دهک های ضعیف و میانی جامعه برای خانه دار شدن است. ساخت سالانه یک میلیون مسکن و ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال که دولت بر اساس قانون نهضت فراوری مسکن، می تواند کمبود احداث مسکن را در کشور جبران کند.

هرچه اندازه عرضه مسکن به اندازه تقاضا نزدیک گردد تعادل را به این بازار برمی گرداند و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در کنار ابزارهایی مانند دریافت اقتصادیات از واحدهای خالی، منجر به ساماندهی بازار مسکن، بازار اجاره، کنترل قیمت و جلوگیری از جهش های قیمتی خواهد شد.

80 درصد اشتغال وابسته به رونق بازار مسکن است

ترکیب جمعیتی کشور و آمار رسمی نشان می دهد که 3.7 درصد جمعیت دهه 60 در سال های 1395 تا 1405 ازدواج می نمایند. یعنی به طور میانه بیش از 500 هزار ازدواج در سال های گذشته داشته ایم و در چند سال آینده هم خواهیم داشت. از سوی دیگر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله هر سال به 300 هزار واحد مسکونی آسیب می زند و از سوی دیگر 200 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم. همه این موارد نشان می دهد ما به سالانه ساخت یک میلیون واحد مسکونی احتیاج داریم. از سوی دیگر مسکن پیشران اشتغال است. در کشور 1200 گروه شغلی و 80 درصد اشتغالزایی کشور به بخش مسکن وابسته است. برنامه دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال علاوه بر افزایش عرضه مسکن اشتغالزایی را در پی دارد.

اطمینان به سازندگان با حمایت دولت

کاهش ساخت مسکن در سال های اخیر عـدم اطمینان سازندگان به بازار را نشان می دهد. از سوی دیگر به خاطر افزایش هزینه های ساخت، قیمت مسکن های ساخته شده بیشتر از بنیه اقتصادی خریداران است. در این شرایط اگر کاهش ساخت مسکن ادامه داشته باشد همچنان شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود. اما دولت در نظر دارد سالانه یک میلیون مسکن بسازد. این تعداد مسکن احتیاج واقعی در کشور است و از سوی دیگر دولت با اجرای این برنامه و در کنار آن اگر دولت مشوق های مورد احتیاج را برای سازندگان ایجاد کند، بازار مسکن در سال های آینده به سروسامان می رسد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کاهش 80 درصدی صدور پروانه ساختمانی از بهار 92 تا بهار 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 80 درصدی صدور پروانه ساختمانی از بهار 92 تا بهار 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید