مرز سرخس و اینجه برون هر چه سریعتر بازگشایی گردد

به گزارش بابا آب داد، آنالیز شرایط حمل ونقل جاده ای و ریلی در مرزهای مشترک ایران و ترکمنستان موضوع گفت وگوی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران با رشید مرودف، وزیر خارجه ترکمنستان بود. در این گفت وگوی ویدئوکنفرانسی اسلامی و مردوف، بر ضرورت اقدام سریع برای برطرف محدودیت های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش همکاری های منطقه ای و نیز توسعه همکاری های راهبردی، مالی و تجاری به ویژه در شرایط کرونا تاکید کردند.

مرز سرخس و اینجه برون هر چه سریعتر بازگشایی گردد

وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به تدابیر بهداشتی اجرا شده در ایران که منجر به کاهش آثار کرونا در حوزه حمل و نقل شده، گفت: اکنون مبادلات مرزی ایران در 30 مرز مشترک با همسایگان برقرار است و شیوه نامه های بهداشتی نیز به شکل دقیق در نقاط مرزی اجرا می شوند.

ایران و ترکمنستان

هنوز ترکمنستان برای بازگشایی مرزهای زمینی خود با ایران به نتیجه نرسیده است؛ آخرین بار در خبرها از تاریخ 21 خرداد برای بازگشایی مرز ایران و ترکمنستان می گفتند؛ وعدهای که بار دیگر عملیاتی نشد.

البته بیستم خردادماه سخنگوی گمرک ایران از افتتاح پل مرزی ایران و ترکمنستان، پل سرخس اطلاع داد؛ این پل با حضور مسئولان محلی به صورت ویدئوکنفرانسی توسط وزرای راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان و استانداران آخال و خراسان رضوی و سفرای دو کشور افتتاح شد.

افتتاح این پل، یکی از دستورالعمل های طرفین برای بازگشایی مرزهای زمینی و ریلی بوده است و قرار بود تا روزهای دیگر مرزهای دو کشور دوباره برای تبادل کالای تجاری فعال گردد.

از ابتدای اسفندماه امسال و با همه گیری بیماری کرونا کشور ترکمنستان مرزهای خود را به روی تجار و بازرگانان ایرانی بست. مرز اینچه برون نیز از آن موقع تا به امروز بسته بوده و طرف ترکمنستانی اجازه بازگشایی مرز را نمی دهد. روسای جمهور دو کشور با یکدیگر تلفنی گفت وگو کردند تا گذرگاه های مرزی از جمله اینچه برون هرچه زودتر بازگشایی گردد؛ اتفاقی که تا به امروز رخ نداده اما مسئولان می گویند کارگروه های تخصصی بین ایران و ترکمنستان برای بازگشایی مرزهای سرخس و اینچه برون به توافق رسیده اند.

سخنگوی گمرک می گوید: در سرخس و اینچه برون تونل های ضدعفونی کالا و وسایل نقلیه برای جهت ریلی و هم زمینی آماده شده که به محض بازگشایی مرز، دو طرف محموله های تجاری را با عبور از این تونل ها بر اساس پروتکل های بهداشتی ضدعفونی می نمایند.

جاده ها هنوز بسته اند

یک ماده از آخرین وعده ها گذشت تا اینکه روز بیست ودوم تیرماه سخنگوی گمرک بار دیگر از شرایط مرزهای ترکمنستان گفت: در مرزهای ترکمنستان چهار مرز زمینی سرخس، باجگیران، لطف آباد و اینچه برون در حوزه جاده ای بسته هستند، اما در بخش ریلی، پایانه های سرخس و اینچه برون فعالند.

امروز هم چگونگی فعالیت مرزهای میان دو کشور در گفت وگو وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر خارجه ترکمنستان مورد تاکید بود. اسلامی مرزهای ایران را مرزهای اعتمادساز و تسهیل نماینده روابط تجاری با همسایگان خواند و ابراز امیدواری کرد، حجم مبادلات مرزی با کشورهای دوست از جمله ترکمنستان به سطح گذشته برسد و حتی از آن فراتر رود.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز نگرانی از توقف های مرزی که مسائل زیادی را برای دو کشور ایجاد نموده است، توضیح داد: گفت وگوی صمیمانه و راهبردی رؤسای جمهوری دو کشور، نشان دهنده روابط راهبردی و بلندمدت است و پیرو تماس های مقامات عالی دو کشور، موظفیم که برنامه همکاری و اقدامات لازم را تدوین و جهت دسترسی به آن را ترسیم کنیم.

اسلامی بر ضرورت تسریع در بازگشایی و روان سازی عبور امن از مرزهای سرخس و اینچه برون و ممانعت از توقف های ریلی در نقاط مرزی تاکید نمود و خواهان اقدام طرف ترکمنی برای برطرف این مسائل شد. سیاست خارجی ایران بر مبنای توسعه همکاری ها، اعتمادسازی و روان سازی روابط تجاری بین کشورها به ویژه با همسایگان راسخ است.

اسلامی، بازگشایی مرزها برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت را از اهداف مورد نظر در حوزه حمل و نقل جاده ای مطرح نمود و اضافه نمود: می توان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حوزه ناوگان، سلامت در تجارت و ترانزیت را داشته باشیم. این جهت ده ها سال است که فعال بوده و تجربه های بزرگی در این زمینه داریم و باید این شرایط را با همکاری متقابل حفظ کنیم.

رشید مرودف، وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این جلسه شرایط حمل و نقل ریلی میان دو کشور را مطلوب خواند و گفت: در حوزه حمل و نقل، همه گیری کرونا باعث توقف تردد و بروز مسائلی شده است؛ از اوایل امسال نیز مجبور شدیم مرزهای مان را ببندیم و این یک امر عمومی در ترکمنستان بوده است.

قبلا در هشتم مردادماه روسای جمهوری دو کشور هم در گفت وگوی تلفنی به شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر کاهش تبادلات تجاری و مناسبات مالی دو کشور اشاره شده است. در آن گفت وگو حسن روحانی اقدامات اجرا شده برای برطرف مسائل حمل و نقل و برقراری تبادل کالا بین دو کشور نظیر ایجاد پل جدید جاده ای در مرز سرخس و از سرگیری تردد در جهت ریلی را در راستای توسعه همکاری های تجاری و مالی فی مابین مثبت ارزیابی کرد و بر اهتمام نسبت به ادامه این کوشش ها تاکید نمود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "مرز سرخس و اینجه برون هر چه سریعتر بازگشایی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرز سرخس و اینجه برون هر چه سریعتر بازگشایی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید