خبرنگاران طرح های جامع و تفصیلی موجود جوابگوی نیازهای مشهد نیست

به گزارش بابا آب داد، مشهد- خبرنگاران- رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: طرح های جامع و تفصیلی موجود جوابگوی نیازهای امروز این کلانشهر نیست.

خبرنگاران طرح های جامع و تفصیلی موجود جوابگوی نیازهای مشهد نیست

محمد هادی مهدی نیا روز چهارشنبه با حضور در مرکز 137 شهرداری و پاسخگویی به شهروندان اضافه کرد: مهم ترین طرح بالادستی شهر مشهد طرح معروف به خازنی می باشد که در سالهای 1352 و 1358 طرح های جامع و تفصیلی آن به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: طرح های شهری با توجه و تمرکز بر جمعیتی که در سال افق پیش بینی می کنند طراحی و مطالعه می شوند، در طرح خازنی جمعیت شهر مشهد در افق طرح یک میلیون و 500 هزار نفر پیش بینی شده و تمام موضوعات از قبیل تراکم ها، کاربری ها، خدماتی، فضای سبز، معابر و سایر موضوعات برای جمعیتی با حداکثر همین عدد پیش بینی و طراحی شده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: رشد و توسعه شهر و افزایش جمعیت در کلان شهر مشهد سبب شد تمام پیش فرض های طرح های گذشته زیر سوال برود و از این نظر در دو دهه گذشته تلاش بر این بود تا برای شهر مشهد طرح های جامع و تفصیلی جدید مطالعه و تصویب شود اما با آنکه این طرح ها می بایست در کمتر از دو سال به جمع بندی و تصویب برسد اما در 13 سال گذشته این اتفاق رخ نداد.

وی اضافه کرد: در شورای پنجم شهر مشهد، مطالعه، طراحی و تصویب طرح تفصیلی هفت حوزه شهر مشهد مورد تاکید بوده و تا به امروز دو طرح از این مجموعه به تصویب رسیده و برای تائید نهایی به کمیسیون ماده پنج ارسال شده است.

مهدی نیا اظهار امیدواری کرد: پنج حوزه باقیمانده نیز تا پایان سال جاری روال تصویب را در شورا طی کند.

وی گفت: تا قبل از به تصویب رسیدن طرح های جدید مشهد، شهرداری همچنان موظف به پاسخگویی به نیازهای روزانه جمعیت بیش از سه میلیون نفری مشهد است لذا در مشورت با کارشناسان و مدیران به این جمع بندی رسیدیم که شیوه نامه ای که به عنوان یک زیردستی کاری بتواند منافع شهر را در نظر گرفته و جریان ساخت وساز و نوسازی شهر را با گرایش های موجود پاسخگو باشد، تهیه و ملاک عمل قرار گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: این شیوه نامه در حال حاضر به شهرداری و معاونین شهرسازی مناطق ابلاغ شده و اهداف مهمی از جمله ساماندهی هیات های فنی، شفاف شدن ملاک های پاسخگویی به شهروندان مبتنی بر حداقل استانداردهای شهرسازی، ایجاد وحدت رویه در سامانه اتوماتیک شهرداری و کاهش نقش عامل انسانی در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: در اجرای این اهداف باید فرآیندها اتوماتیک شده و وارد سیستم مکانیزه شهرداری شود که طبق وعده مدیران شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات تا دو ماه آینده این مهم محقق می شود تا شیوه نامه تصمیم گیری کمیته های شهرسازی روی سامانه بارگذاری شود.

مهدی نیا گفت: امیدواریم از طریق اجرای این طرح، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به نظام پاسخگویی شهرداری احیا شده و سبب کاهش زمان فرآیند صدور پروانه ها در شهرداری شود.

بیش از هزار پروانه احداث بنا در مناطق 12 گانه مشهد طی سه ماه ابتدایی سال جاری صادر شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران طرح های جامع و تفصیلی موجود جوابگوی نیازهای مشهد نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح های جامع و تفصیلی موجود جوابگوی نیازهای مشهد نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید