افزایش 6 برابری سرقت تجهیزات مخابراتی در فارس

به گزارش بابا آب داد، مدیر مخابرات منطقه فارس گفت: سرقت کابل و تجهیزات شبکه در مقایسه با سال 1399 افزایش 6 برابری داشته است.

افزایش 6 برابری سرقت تجهیزات مخابراتی در فارس

فرشید ایزدی در نشست خبری با اشاره به اهمیت منطقی و عادلانه شدن تعرفه خدمات این شرکت، گفت: طی 12 سال گذشته، علی رغم افزایش هزینه های مختلف اعم از حقوق و مزایای کارکنان، قیمت تجهیزات و اقدامات اجرایی عمرانی و تعرفه خدمات مختلف، تعرفه تلفن ثابت، به عنوان یکی از منابع مهم عایدیی مخابرات، تغییری ننموده و حتی در یک دوره کاهش هم یافته است.

او گفت: ثابت ماندن تعرفه ها، در سه محور نیروی انسانی، فراوری و اشتغال و خدمات مخابراتی تاثیرگذار بوده است، شرکت ملی مخابرات سال جاری در پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارکنان و بعلاوه مالیات، با مسائل عدیده ای روبرو شده و این مشکل در ماه گذشته مشهودتر شده و احتمالا این ماه هم تداوم خواهد داشت.

ایزدی با اشاره به اینکه، پرداخت حقوق و مزایا، مهمترین عامل انگیزشی در انجام وظایف محوله محسوب می گردد، گفت: به دلیل پرداخت نشدن بیمه، کارکنان شرکت مخابرات امکان دریافت خدمات درمانی را ندارند، از طرفی مطالبات به حق بازنشستگان هم پرداخت نشده است.

او، ریشه همه این مسائل را در انطباق نداشتن عایدی و هزینه این شرکت طی 12 سال گذشته دانست و با تصریح اینکه مخابرات به شرکتی زیان ده بدل شده است، گفت: امروز در پرداخت مطالبات پیمانکاران هم با مشکل روبرو هستیم و همین امر، رغبت در ورود پیمانکاران به طرح های توسعه ای، تعمیر و نگهداری را هم از بین برده است.

ایزدی گفت: به دلیل تناسب نداشتن عایدی و هزینه، شرکت مخابرات طی سال های اخیر امکان جذب نیرو های متخصص را نداشته و با وجودیکه بسیاری از کارکنان بازنشسته شده اند، نتوانسته نیروی مورد احتیاج را استخدام کند؛ از طرفی شماری از کارشناسان متخصص و توانمند این شرکت هم مهاجرت نموده اند. تداوم این شرایط منجر به کاهش توان تخصصی و فنی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه کاهش توان مالی شرکت مخابرات، منجر به کاهش خرید تجهیزات از فراورینمایندگان و در نتیجه وارد شدن زیان به بخش فراوری نیز شده است، گفت: طی سال های اخیر با وجود همه مسائل و مسائل شرکت مخابرات ایران در راستای ارتقاء کیفیت و توسعه زیرساخت ها اقداماتی را انجام داده، اما این اقدامات متناسب با احتیاج و تقاضا های موجود نبوده است.

مدیر شرکت مخابرات فارس گفت: هم اکنون افراد زیادی متقاضی خط تلفن ثابت هستند، اما به دلیل مسائل مالی، امکان توسعه شبکه و تامین احتیاج متقاضیان وجود ندارد، زیرا دایر شدن هر خط تلفن ثابت حدود 6 میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت، اما تعرفه فروش آن 200 هزار تومان است.

ایزدی با بیان اینکه در حوزه مخابرات، اپراتور ها در سراسر جهان بین 15 تا 20 درصد عایدی را صرف توسعه و 10 درصد را صرف نگهداری می نمایند، گفت: در شرکت مخابرات ایران با وجود تعداد مشترکان فراوان، به دلیل تناسب نداشتن تعرفه ها، اولا عایدی کفاف حقوق پرسنل را هم نمی دهد، بعلاوه عدد عایدیی آنقدر اندک است که عدد 30 درصدی مربوط به توسعه و نگهداری، چشمگیر و اثرگذار نخواهد بود.

این مقام مسئول با قبول اینکه در حوزه مخابرات به شدت احتیاجمند به روزرسانی و ارتقاء و توسعه شبکه هستیم، بزرگترین مانع را عادلانه و منطقی نبودن تعرفه های موجود دانست و گفت: یکی از دلایل مهم تاخیر در برطرف مسائل خطوط تلفن ثابت و رسیدگی و پاسخ به درخواست های به حق مشترکان، مسائل مالی و کمبود نیروی انسانی ناشی از نبود منابع مالی ست؛ اگرچه سرقت کابل و تجهیزات شبکه و افزایش 6 برابری آن در مقایسه با سال 1399، مزید بر دلیل شده است.

ایزدی ضمن اشاره به اینکه در ایران 35 میلیون خط تلفن ثابت منصوبه و 10 میلیون مشترک پهن باند وجود دارد، گفت: هر نقطه از جهان اپراتوری با این تعداد مشترک، حداقل سالانه 4 میلیارد دلار عایدی داشت، حال آنکه عایدی مخابرات ایران یک دهم این عدد هم نیست؛ لذا توسعه در ابعاد مختلف پشت ثابت ماندن 12 ساله تعرفه ها، کند شده یا در بعضی بخش ها متوقف مانده است.

او با یادآوری اینکه در شرایط کنونی هم اقدامات توسعه ای به ویژه در زیرساخت، انجام می گردد، گفت: به عنوان مثال در استان فارس از ابتدای سال جاری تا به امروز 585 خط FTTH دایر نموده ایم حال آنکه اگر تعادل مناسبی بین عایدی و هزینه بود، امکان 5 برابر شدن این مقدار وجود داشت.

ایزدی با اشاره به وعده وزیر ارتباطات در مورد دایر شدن 20 میلیون پورت FTTH تا سرانجام چهارسال کار دولت سیزدهم، تاکید نمود که اگر تعرفه ها منطقی و عادلانه نگردد، قطعا این هدف تهدید خواهد شد و دور از دسترس می ماند.

مدیرمخابرات استان فارس اظهار داشت: فضای رقابت در زمینه ایجاد و توسعه خدمات تلفن ثابت در کشور وجود دارد و همه اپراتور های دارای مجوز رسمی، امکان حضور در این بخش را دارند، اما به دلیل نبود تعادل و تناسب بین هزینه و عایدی، هیچ یک از این اپراتور ها ورود نمی نمایند؛ در حالیکه ایجاد و توسعه شبکه تلفن ثابت، جزو وظایف مخابرات ایران معین شده است.

او با بیان اینکه همه اپراتور های فعال و نهادها، سازمان ها و دستگاه ها و فعالان مشاغل و صنوف مختلف در بخش های خدماتی، فراوریی و ... خدماتشان را بر بستر شبکه مخابرات ایران ارائه می دهند، گفت: هرگونه اختلال در شبکه مخابرات، یعنی از کار افتادن کل سیستم در بخش های مالی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و؛ بنابراین در مورد منطقی و عادلانه شدن تعرفه ها باید با دقت نظر ورود و اقدام موثر و عاجل انجام گردد.

ایزدی با اشاره به اینکه مسائل در حوزه برق نیز به دلیل کم توجهی به بحث توسعه و نگهداری زیرساخت های تامین انرژی طی سنواتی طولانی حادث شد، گفت: اگر بیش از این بر ثابت ماندن تعرفه های مخابراتی اصرار نموده و به آن واقع نگرانه توجه نکنیم، شاهد بروز مسائل در حوزه مخابرات هم خواهیم بود.

مدیرشرکت مخابرات استان فارس ضمن بیان اینکه عایدی این شرکت از محل تلفن ثابت، همراه و خدمات زیرساختی تامین می گردد، گفت: شورای عالی رقابت، تعرفه های تازهی را مصوب نموده که محل هزینه عایدی های حاصله به شکل دقیق معین شده، اما این مصوبه هنوز نهایی نشده است و بعضی نیز با آن مخالف هستند.

ایزدی در ادامه با بیان اینکه تا به امروز در 12 شهرستان استان فارس امکان دایرشدن خطوط FTTH وجود دارد؛ گفت: تبدیل کل شبکه مخابراتی از سیم مسی به کابل های فیبرنوری، علاوه بر ارتقاء قابل توجه کیفیت خدمات مخابراتی و ارتباطی، منجر به کاهش موارد سرقت و هزینه های ناشی از آن خواهد شد.

مدیر مخابرات منطقه فارس تعداد خطوط دایر تلفن ثابت در این استان را 2 میلیون و تعداد مشترکان فعال این خطوط را 1.5 میلیون مشترک اعلام و افزود: از ابتدای سال جاری تا به امروز 11 هزار و 311 خط تلفن ثابت، 149 کیلومتر فیبرنوری، 16 هزار و 968 خط ای دی اس ال و 576 وی دی اس ال در فارس راه اندازی شده است.

ایزدی بعلاوه از نصب 25 سایت تازه در شیراز و صدرا و ارتقاء 50 سایت مخابراتی در شیراز طی این مدت اطلاع داد و تاکید نمود که برای ارتقاء کیفیت خدمات مخابراتی احتیاجمند به روزرسانی تجهیزات هستیم.

بابا آب داد فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش 6 برابری سرقت تجهیزات مخابراتی در فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 6 برابری سرقت تجهیزات مخابراتی در فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید