رنو کلیو در برابر پژو 208
به گزارش بابا آب داد، سال هاست رنو و پژو در عالی ترین سطح ممکن بهترین هاچ بک های جهان را برای مردم اقصی نقاط جهان می سازند. خودروهای رنو و پژو در این کلاس نه به سرعت و قدرت و لوکس بودن که به کارایی، دوام و زیبایی در عین قیمت مناسب مشهورند. چیزی که باعث شده تا تنها از ابتدای دهه فعلی تاکنون قریب به 2.545 میلیون دستگاه از سری 200 پژو 207 و 208 و چیزی بیش از 2.865 میلیون دستگاه از مدل کلیو ساخته برند رنو در اروپا به فروش برسد.بنابراین این دو محصول در قاره سبز جزو ارکان اصلی بازار بوده و نقشی در حد فولکس واگن گلف را برای سازندگان خود ایفا می کنند.

دو برند اما در طراحی نسل تازه تولیدات خود راهی متفاوت را در پیش گرفته اند. رنو به سمت اصلاح و بهبود کلیو گام برداشته و پژو هم با طر حی انقلابی محصولی فوق العاده را برای خریداران آماده کرده است. اینجا با نگاه به آزمایش جاده ای نسخه های میانی این دو محصول از طریق اطلاعات مجلاتی نظیر اتواکسپرس، ایست اتونیوز و اتوایولاشن سعی می کنیم به ابعاد مختلف طراحی، مهندسی، لذت رانندگی، کارایی، رفاه، ایمنی و قیمت گذاری پژو 208 و رنو کلیو در نسخه های 2020 بپردازیم.
طراحی و پردازش مفهوم
زبان طراحی (design language) مهم ترین نقطه جدال دو خودرو است. یک سوی ماجرا هم ژیلس ویدال سرطراح بااحساس پژو ایستاده که فرمی نئوکلاسیک ولی جسور را برای نسل تازه 208 تدارک دیده و یک سو هم لورنس ون دن آکر سرطراح رنو قرار گرفته که کلیو را با همان اصول سفت و سخت خود در زمینه نوآوری و روزآمد بودن روانه بازار کرده است. با این حال دستاورد پژو چه در فرم بصری بدنه و چه در طراحی فضای داخلی کاملا بر آنچه رنو ساخته و پرداخته برتری داشته به طوری که می توان ادعا کرد طرح 208 جلوه خودروهای یک رده بالاتر را دارد.
گنجایش و ابعاد و وزن
دو خودروچهار متر و پنج سانت طول دارند ولی رنو با داشتن فاصله محوری 2.58 متری، به مسافران اندکی فضای بیشتر می دهد. رنو کلیو جدید در بخش فضای بار هم با ارائه یک حجم 391 لیتری در صندوق عقب شاهکار کرده و بر پژو 208 با صندوق بار 311 لیتری برتری دارد. البته خب این موضوع به قیمت وزن بیشتر کلیو تمام شده و این خودرو با 1178 کیلو وزن یکی از سنگین ترین اعضای کلاس است. وزن پژو 208 نیوفیس در این رده تنها 1090 کیلو است.
کارایی، قیمت و هزینه نگهداری
پژو نسل تازه 208 را در دسته وسیعی از تجهیزات، موتورها و امکانات روانه بازار کرده منتها برای این آزمایش نسخه اتراکت (Attract) یا جذاب را با موتور 1200سی سی پیورتک 100 اسبی خود به قیمت 18850 یورو (282 میلیون) به مشتریانش در اروپا تحویل می دهد. رنو اما در نسخه پایه سری ایکونیک (Iconic) ارزان تر است و بهایی 16495 یورو (247 میلیون) دارد؛ گرچه از نظر قدرت با داشتن یک پیشرانه سه سیلندر توربو 100 اسبی با حجم یک لیتر وضعیت مشابهی دارد. پژو با این موتور در طول یک سال و 20 هزار کیلومتر رانندگی حدود 2688 یورو (بیش از40 میلیون تومان) هزینه روی دست مشتری می گذارد. این در حالی است که رنو برای همین مدت و میزان کار حدود 2645 یورو (3.950 میلیون تومان) هزینه بنزین خواهد داشت.
رنو بعد از سه سال یا طی کردن 60 هزار کیلومتر تنها 44 درصد از ارزش خود را حفظ می کند در حالی که پژو در همین مدت ارزشش تا سطح نازل 38 درصد سقوط می کند. در نهایت اینکه پژو و رنو محصولات خود را به خریداران با سه سال گارانتی یا 60 هزار کیلومتر ارائه می کنند؛ گرچه رنو این وضعیت را تا سه سال دیگر هم تمدید می کند. این موضوع برای پژو 208 تنها تا یک سال قابل تمدید است. رنو همچنین در این نسخه تجهیزات کامل ایمنی را ارائه کرده و نمره پنج ستاره انکپ را هم دریافت کرده ولی پژو 208 روی عدد 4ستاره باقی مانده است.
لذت رانندگی
راستش اینجا پژو به طور قاطع برنده است. با اینکه دایره چرخیدن رنو بهتر و کوچک تر است ولی پژو در زمینه شتاب، فرمان پذیری و هندلینگ یک سروگردن از کلیو بهتر است. پژو با موتوری سرحال و یک گیربکس باهوش در کمتر از 9.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و تا سرعت 192 کیلومتر در ساعت هم به راحتی می تازد. رنو اما آشکارا کندتر است و شتاب صفر تا 100 نامناسب به میزان 11.8 همه را از خود ناامید می کند.
نتیجه گیری
پژو رانندگی بامزه و سواری مهیجی دارد و طرحش هم از کلیو بهتر است ولی ساخته رنو کماکان ارزان تر، کم مصرف تر، جادارتر، به روزتر و با امکانات بیشتر به خریداران تحویل می شود و همه این عوامل در نهایت بازی را به نفع کلیو به پایان می رساند.
منبع: دیوار